Hoeveel kalk? windeieren ...

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Vivian » 30 jun 2016 10:13

Die kippen die verhongerd waren zijn isa brown kippen die gewoon van een fokker (vermeerderaar) komen. Daar kregen ze legmeel te eten en zaten ze in een stal. Zou dat echt kunnen Jan, dat ze dan niet geleerd hebben te leven van gras? Ik zag die kippen wel de hele tijd scharrelen, maar het zou kunnen wat jij zegt.
Jouw kippen hebben meer dan alleen gras neem ik aan? Geef jij voor al je kippen in totaal maar 100 gr graan per dag? Deze mensen gaven 100 gr legkorrel voor alle 20 kippen. Dus 5 gr. Per kip. De 4 dominantste kippen aten het op, de rest kreeg niets.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Jan Bollen » 30 jun 2016 20:18

Ik heb het dus over de 14 hennen die los lopen en vrij kunnen scharrelen tussen de percelen van de kuikens. In deze periode van het jaar hebben ze nauwelijks wat nodig. 's Morgens vallen ze wel aan op het graan maar eten heel weinig want ze zijn al direct vertrokken om de wormen en andere insecten te zoeken die tijdens de ochtend al te voorschijn zijn gekomen. De mussen zitten al te wachten om het graan op te pikken.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor moriarty » 30 jun 2016 21:09

Hoi Jan, fijn om te horen... ik had ook al begrepen dat als ik maar zorg voor goede grond (dus met wormpjes, insecten, groen, etc) dat ik maar schraal hoefde bij te voederen in het voorjaar en zomer. De overige seizoenen is bijvoederen wel nodig volgens mij. Wat is dan de ratio voer per kip ongeveer? En dan voor de grote kippen :D

zinneken
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 apr 2016 23:15
Land: niemandsland
M/V: M

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor zinneken » 30 jun 2016 22:46

Jan Bollen schreef:Ik heb het dus over de 14 hennen die los lopen en vrij kunnen scharrelen tussen de percelen van de kuikens. In deze periode van het jaar hebben ze nauwelijks wat nodig. 's Morgens vallen ze wel aan op het graan maar eten heel weinig want ze zijn al direct vertrokken om de wormen en andere insecten te zoeken die tijdens de ochtend al te voorschijn zijn gekomen. De mussen zitten al te wachten om het graan op te pikken.


Is ook onze (heel recente/korte) ervaring met onze kippen. Wij geven 2 van die kleine nutella glazen gevuld met graanmix voor 4 kippen die we in de voederbak doen, en elke avond blijft er over in de bak wanneer ze op stok gaan. Tegen de ochtend is de voederbak leeg (muizen, misschien merels die hier een echte plaag zijn, want s'nachts is het deurtje dicht van het hok en kunnen de kippen er niet bij).
Wanneer ze s'ochtends uit het hok komen vullen we opnieuw met graanmix, dan vliegen ze erop af alsof ze uitgehongerd zijn, pikken gretig, maar het duurt geen 2 minuten of ze zijn het gras in aan de scharrel en de pik.
Wel, koude regen dagen blijft er over het algemeen minder graanmix over in de bak dan droge zonnige dagen. Maar er blijft er wel altijd over.

Wat onze windeieren betreft
1. het witte ei op de bovenste photo op http://www.thepoultrysite.com/publicati ... rome-1976/ is bijna exact de vorm van eieren die we hebben wanneer ze gevormd zijn (met schaal zo om de 3 dagen). Deze liggen in het legnest.
2. windeieren (de andere dagen) liggen onder de legstok tussen de poep, buiten midden in het gras, ze lijken op de 3de foto op https://www.beautyofbirds.com/eggproblems.html
3. eenmaal vonden we gewoon het eigeel zonder schaal in het gras.
4. we hadden 2 maal een ei dat ruig/korrelig/schuurpapierachtig was

Is dit EDS? Is dit IB? Of een andere ziekte? Of is het een combinatie van vochtig weer met het niet willen van de mosselschelpen en het relatief jong zijn van de hennen?

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Vivian » 01 jul 2016 09:00

Een grote kip heeft per dag 100-125 gr legmeel/korrel nodig. Als ze een rijke bodem hebben, kunnen ze in het voorjaar en de zomer met minder toe.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten