Hoeveel kalk? windeieren ...

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
zinneken
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 apr 2016 23:15
Land: niemandsland
M/V: M

Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor zinneken » 27 jun 2016 13:11

Onze kippen leggen een veelvoud aan windeieren. Dagelijks leggen ze eieren, om de 3 dagen een vast ei en de andere 2 dagen een windei. Dit is al een tijdje zo (3-4 weken), met de regelmaat van de klok. Onze kippen zijn allemaal jong, ze eten goed, scharrelen goed, vrije uitloop in grote tuin, etc. Het zijn jonge kippen, de eerste is beginnen leggen een goede 6 weken geleden.

Wij voegden kleingemalen mosselschelpen toe, maar daar hebben ze precies niet veel trek in.

Hoeveel klalk hebben kippen nodig omdat hun eieren geen windeieren zouden zijn? Welke oorsprong moet die kalk hebben (kleingemalen mosselschelpen lusten ze blijkbaar niet echt)?

Artep
Berichten: 3029
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Artep » 27 jun 2016 15:59

Misschien lusten ze wel kippengrit.
Dat is een mengsel van zeeschelpen/oesterschelpen.

Wat krijgen ze te eten?

Artep
Berichten: 3029
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Artep » 27 jun 2016 16:22

Als ze hun eerste eitjes gelegd hebben zou je kunnen beginnen met legmeel/of legkorrel

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Vivian » 27 jun 2016 19:34

Geef ze legmeel of legkorrel van een goede kwaliteit. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Je kan tijdelijk een beetje gistocal poeder over het voer strooien.

Succes!

Gr Vivian

zinneken
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 apr 2016 23:15
Land: niemandsland
M/V: M

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor zinneken » 27 jun 2016 20:23

Artep schreef:Misschien lusten ze wel kippengrit.
Dat is een mengsel van zeeschelpen/oesterschelpen.

Wat krijgen ze te eten?


Ze krijgen een grote tuin te eten: beestjes, gazon, allerhande groen, en bijkomstig graanmix waar ze niet al te zot op zijn. Daarnaast dus fijne mosselschelpen waar we ze nog niet van zagen pikken en die lijkt weinig of niet aangeroerd.

Misschien hebben ze het virus die 4-10 weken windeieren geeft? Ben de naam even kwijt.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Vivian » 27 jun 2016 21:44

Ze hebben volledige voeding nodig, zoals legkorrel. 100 gr. Per kip per dag!! Ik ben een aantal weken geleden met de vogelarts bij een familie geweest die al sinds vorig jaar steeds dode kippen hadden en van de 15 legkippen, amper een ei. Die kippen hebben een hele grote tuin (1000 m2) ter beschikking, maar kregen heel weinig te eten. 100 gr per dag voor 15 kippen. Na sectie bleek dat de kippen overleden zijn aan verhongering!! Dus laat dit een les zijn, kippen hebben wel degelijk goede bijvoeding nodig, zoals een volwaardig voer=legkorrel

Mijn dringend advies is om 100gr per kip per dag legkorrel ter beschikking te stellen.

Succes!

Gr Vivian

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor José » 27 jun 2016 22:00

De beste en snelste methode om windeieren te verhelpen is de kippen gemalen eierschalen te geven. Omdat je kippen zelf geen goede eieren leggen zal je je dus moeten behelpen met eieren uit de supermarkt oid.
De schalen vermaal je en strooi je in de ren of op een hoopje in de tuin. Ook kan je de hele eieren hard koken en dan heel fijn prakken, met schil en al. Ze zijn hier gek op en zullen het zeker eten, inclusief de schalen. Eierschalen hebben een veel betere werking dan schelpengrit omdat het lichaamseigen kalk is. Dit wordt veel beter opgenomen door het kippenlijf.

zinneken
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 apr 2016 23:15
Land: niemandsland
M/V: M

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor zinneken » 29 jun 2016 19:54

Vivian schreef:Ze hebben volledige voeding nodig, zoals legkorrel. 100 gr. Per kip per dag!! Ik ben een aantal weken geleden met de vogelarts bij een familie geweest die al sinds vorig jaar steeds dode kippen hadden en van de 15 legkippen, amper een ei. Die kippen hebben een hele grote tuin (1000 m2) ter beschikking, maar kregen heel weinig te eten. 100 gr per dag voor 15 kippen. Na sectie bleek dat de kippen overleden zijn aan verhongering!! Dus laat dit een les zijn, kippen hebben wel degelijk goede bijvoeding nodig, zoals een volwaardig voer=legkorrel

Mijn dringend advies is om 100gr per kip per dag legkorrel ter beschikking te stellen...


Verhongering in 1000M2 kan natuurlijk wanneer het om zo'n "steriele" tuin gaat waar weinig of geen regenwormen, insecten, gras, ander lekkers voor de kippen groeit. Of als het gaat om batterijkippen die rechtstreeks van de batterij naar de tuin verhuizen en nog nooit een vlieg hebben gezien.

Ik vraag me af hoe dat ging voordat de industrie de mensen de absolute noodzaak van legkorrel inlepelde. Misschien bestond industrie die legkorrel had uitgevonden reeds in de 19e eeuw wanneer de "oude" kippenrassen die wij hebben ontstonden, en ben ik een wijsneus die er niks van snapt :gulzig:

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Vivian » 30 jun 2016 08:54

Nee, het is een weiland met genoeg wormen etc. Het is een misvatting dat kippen van regenwormen en vliegjes kunnen leven. Vroeger liepen ze los rond de huizen en boerderijen, dan aten ze mee met de varkens, koeien, kat etc. Ze kregen de etensresten en ook kippenvoer, want dat bestond vroeger al. De legkorrel van tegenwoordig is helemaal uitgebalanceerd en bevat alle voedingsstoffen die een kip nodig heeft. In de wintermaanden is er weinig zon en dus geen aanmaak van vitamine D, waardoor de calcium niet opgenomen kan worden. Ik vraag me af of door het slechte weer niet hetzelfde gebeurt als in de winter. Daarom kan het geen kwaad om wat extra calciumpoeder/gistocal toe te voegen. Ook de eitjes hard kopen en gemalen teruggeven is zoals Jose zegt, een goed idee.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hoeveel kalk? windeieren ...

Berichtdoor Jan Bollen » 30 jun 2016 09:26

Kippen kunnen gemakkelijk leven van hetgeen ze in de natuur vinden. Hier willen ze zelfs geen korrels eten omdat het onnatuurlijk is. Wat graan willen ze wel opeten maar ik geef ook maar 100 gram 's morgens en 's avonds voor 14 kippen en het meeste daarvan wordt door de mussen opgepikt.
De kippen moeten natuurlijk wel leren eten in de natuur. Als je kippen uit de bio-industrie direct buiten zet zullen ze ook verhongeren omdat ze nooit geleerd hebben wat ze mogen en kunnen eten als ze in de vrije natuur lopen.
Verleden week had ik ook enkele eieren met dunne schalen omdat ze te weinig kalk binnen krijgen door het regenwater wat ze drinken. Ik heb gezorgd dat de plassen weg waren door de grond wat om te spitten en 2 dagen een calciumbruistablet in het drinkwater gedaan.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten