Meel of Graan?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Skadi
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:45
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Meel of Graan?

Berichtdoor Skadi » 11 aug 2016 13:09

Mijn 10 kilo zak met graan maakte ik zojuist leeg en had nog een beetje extra nodig. Maakte de nieuwe 10 kilo zak open, blijkt dit meel te zijn!

Legmeel, geschikt compleet diervoeder voor o.a.krielkippen. Ik heb krielkippen, dus kan dit kwaad of niet? Sorry als dit een domme vraag betreft, maar ik wil graag goed voor mijn tokkies zorgen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Amrocky
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 aug 2014 21:56
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Amrocky » 11 aug 2016 13:42

Dat zijn inderdaad wel twee verschillende dingen. Het is niet een kwestie van even overstappen op een ander voer. Toevallig net even iets gepost hierover, dus klik even op onderstaande link. Daarna is het verstandig om het hele topic even te lezen, dan weet je heeeeeel veel over voer.

viewtopic.php?f=29&t=70026&p=1255438#p1255438

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Fryske » 11 aug 2016 14:43

Jij hebt krieltjes hé Skadi? Hoe oud zijn die nu? Graammix geef je meer als toetje de meel is een compleet voer voor kippen die al leggen of bijna leggen. Dus ipv. kuikenmeel/korrel :-0

Gebruikersavatar
Skadi
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 jun 2016 11:45
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Skadi » 11 aug 2016 14:49

Mijn zijdehoen krieltjes zijn iets ouder dan een jaar, en de kuikentjes zijn nu 10 weken. De kuikentjes krijgen nog gewoon kuikenmeel. (En af en toe groente/fruit)

Ja daar kom ik nu achter inderdaad, mijn zijdehoen krieltjes hebben vanaf dat ze van het kuikenmeel af zijn op graanmix geleefd! Ze zijn kerngezond en leggen goed eieren, haha.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Jan Sch » 11 aug 2016 15:56

Skadi schreef:Mijn zijdehoen krieltjes zijn iets ouder dan een jaar, en de kuikentjes zijn nu 10 weken. De kuikentjes krijgen nog gewoon kuikenmeel. (En af en toe groente/fruit)

Ja daar kom ik nu achter inderdaad, mijn zijdehoen krieltjes hebben vanaf dat ze van het kuikenmeel af zijn op graanmix geleefd! Ze zijn kerngezond en leggen goed eieren, haha.

Iemand die bij mij kuikens gekocht heeft; kwam hier ook achter. Voerde alleen graanmix, maar de kuikens gingen wel door de poten. Dus volledig voer geven. Graanmix is maar bijvoer, snoepgoed.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Trea » 11 aug 2016 16:24

Zo zwart-wit ligt dat niet Jan. Als kippen de hele dag in een grote tuin of ren scharrelen waar veel soorten kruiden / grassen groeien en allerlei beestjes zitten hoeven de kippen niet perse legkorrel of legmeel.
Voor de zekerheid is het ook dan wel goed om het graan aanvullend te geven. Dan zit je altijd goed.

Houdt je de kippen in een kale ren dan mag het alleen als extra's of snoepgoed.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Jan Sch » 11 aug 2016 17:31

Het probleem is dat veel mensen denken dat gemengd graan; prima kippenvoer is. Maar als ze geen eieren rapen; vinden ze dat vreemd. Er is schijnbaar ook veel verschil in de kwaliteit van gemengd graan. In Belgie voeren ze meer gemengd graan; maar dit heeft een andere kwaliteit als in Nederland. Bij mij krijgen de kippen legkorrel; en sávonds een handje gemengd graan. Heb 1 Brakel haan en een 8 tal hennen buiten; waaronder hennen van 3 /4 jaar oud. Normaal raap ik per dag 6 eieren. En ze lopen buiten. Ze zijn al aan de leg van laatst december; maar zullen tussen nu en een maand wel in de rui gaan vallen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor danielb » 11 aug 2016 21:06

Skadi schreef:Mijn 10 kilo zak met graan maakte ik zojuist leeg en had nog een beetje extra nodig. Maakte de nieuwe 10 kilo zak open, blijkt dit meel te zijn!

Legmeel, geschikt compleet diervoeder voor o.a.krielkippen. Ik heb krielkippen, dus kan dit kwaad of niet? Sorry als dit een domme vraag betreft, maar ik wil graag goed voor mijn tokkies zorgen. :mrgreen:


dit kan geen kwaad nee en is zelfs nog beter normaal gezien ;)
ineens overschakelen van graan naar legmeel is geen probleem als ze er van eten.
ineens overschakelen van legmeel naar alleen maar graan zul je wel verandering merken ;)

frankip
Berichten: 2954
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor frankip » 11 aug 2016 22:31

Trea schreef:Zo zwart-wit ligt dat niet Jan. Als kippen de hele dag in een grote tuin of ren scharrelen waar veel soorten kruiden / grassen groeien en allerlei beestjes zitten hoeven de kippen niet perse legkorrel of legmeel.
Voor de zekerheid is het ook dan wel goed om het graan aanvullend te geven. Dan zit je altijd goed.

Houdt je de kippen in een kale ren dan mag het alleen als extra's of snoepgoed.

Trea , Wil jij als eigenwijze betweter een man als Jan wijzen wat wel en niet juist is over kippen en kippenvoer? Jan heeft 40 jaar kippen , jij hoogstens 2 jaar. Trea HOU JE MOND :halloo:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Meel of Graan?

Berichtdoor Trea » 12 aug 2016 01:25

Een leraar heeft me ooit het volgende geleerd:
Als alle kennis alleen van eigen ervaring was, leefden we nu nog als in de prehistorie.

De meeste kennis wordt doorgegeven. Via ouders, docenten, kennissen, collega's, via boeken, internet. En heus niet omdat we alles zelf hebben uitgevonden....

Btw. Ik geef Jan op zich wel gelijk hoor. Omdat ik vind dat er meer over te zeggen is probeerde ik het te nuanceren/aan te vullen met wat ik uit de boeken heb geleerd, van de verpakkingen heb gelezen en geadviseerd kreeg. En ja ik heb pas 2 jaar zelf kippen. Maar ik heb wel heel veel gelezen over het houden van kippen. 'Boekenwijsheid. Internetwijsheid. Forumwijsheid. Kenissenwijsheid. Moeders wijsheid'. En af en toe schrijf ik toch nog de verkeerde dingen. En mogen jullie me corrigeren als het niet klopt of omdat er meer wegen naar Rome leiden. :gossip:

Ik ben in ieder geval zelf niet gaan experimenteren met het voer. Overigens heb ik wel gemerkt dat met het bio-voer van de Welkoop de kipjes meer eieren leggen dan met het bio-voer van van Gorp. Met een gelijke verhouding van ca 1/4 strooigranen en 3/4 legkippenmix/legmeel Maar het bio-voer van de Welkoop is ook bijna 2x zo duur als dat van van Gorp.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast