Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
MissWeenie
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mei 2016 16:09
Land: Nederland
M/V: V

Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor MissWeenie » 24 aug 2016 16:07

Oke, ik zag door alle voedingsadviezen het bos niet meer. Ik heb me er zoveel over uit proberen te zoeken dat ik het weer begon te vergeten :gutgut:

Maargoed: volgende week komen onze Orpington kuikens, ik weet nog niet zeker welke exacte leeftijd we mee gaan nemen (hebben veel keuze) maar ze zijn in ieder geval boven de 8 weken. Ze kregen nu uiteraard nog opfokkorrel.

Ik heb nu voor hier Garvo Alfamix Kuiken gehaald, om te proberen. Garvo blijkt goed voer te zijn, kennelijk laten ze alleen vaker de korrels liggen. Dan zeg je: niet zoveel voeren dat ze selectief kunnen worden! Maar bij kuikens moet er toch altijd voer tot hun beschikking staan? En omdat Orpingtons snel vervetten werd me het door iemand anders weer afgeraden om dan de Alfamix te geven, terwijl bij wéér anderen de kuikens juist zo geweldig gezond opgroeien hierdoor...moeilijk! Hoe ga ik dit voer nu aanbieden? Of zakje maar opmaken en daarna voor de zekerheid over op 'normaal' opfokmeel (korrels liever niet dus)?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Trea » 24 aug 2016 16:22

Voor mij is Garvo een no go. Ik kies voor gifvrij (gentechvrij).

Verder maakt het ook uit of ze wel of niet kunnen scharrelen. Er is niet een keuze of oplossing. En er zijn zoveel merken die er voor zorgen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Als je kiest voor bio is er niet veel meer over om te kiezen. Ik kan hier alleen nog Welkoop biologisch of van Gorp biologisch voor kuikens kopen. :gossip:

Gebruikersavatar
MissWeenie
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mei 2016 16:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor MissWeenie » 24 aug 2016 16:25

Ik heb ook nog staan kijken inderdaad bij de Welkoop Biologisch, maar bedacht me toen dat ik zeker wist dat er in Garvo geen medicatie zat, en van de Welkoop wist ik het niet. Ik heb nog op de zak gekeken maar ken zo niet alle benamingen uit mijn hoofd dus durfde de gok niet te nemen :? Dus maar knoop doorgehakt en een (kleine) zak Garvo meegenomen, met het idee dat ik nog kon overstappen.

Of kan ik nu beter nog een simpel biologisch kuikenmeel erbij halen wat ik de hele dag onbeperkt kan aanbieden, met daarbij dan af en toe een handje Garvo voor de lekker en de extraatjes? Zouden ze echt zo snel te vet worden door de Alfamix?

Zo lastig als je het goed wil doen! :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Trea » 24 aug 2016 16:29

Welkoop mengt geen medicijnen door het kippenvoer.
Je kan de Garvo altijd mengen met die van de welkoop als je bang bent dat ze daar te dik van worden.
Welkoop bio bevat niet zo veel eiwit omdat het (volgens de welkoop) is afgestemd op scharrelkuikens die niet snel hoeven te groeien.

Gebruikersavatar
MissWeenie
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mei 2016 16:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor MissWeenie » 24 aug 2016 16:34

Ik neig er nu naar toch nog een zak biologisch kuikenmeel erbij te halen. Just to be sure, ze kunnen namelijk wel flink scharrelen op 150m2 dus echte tekorten krijgen ze niet zomaar denk ik.

Het verschil tussen opfokmeel en opfokkorrels is me ook nog niet 100% duidelijk, behalve dat ze door korrels kennelijk minder kritisch worden wat ze eten? Maar door wat ik eerder heb gelezen heb ik eigenlijk liever uberhaupt geen korrels, of zijn korrels alleen minder wenselijk bij legkorrels? Of bij opfokkorrels dus ook al liever niet? Zit er in meel wel gewoon hetzelfde, behalve dat het dus niet geperst is?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 24 aug 2016 22:41

Kuikens krijgen bij mij kuikenkruimel. Dat is een wat grove meel en daarna gaan ze over op korrel omdat ze daar veel minder mee knoeien. Krijg je krielen of groten?

Denk dat het handig is om eerst te weten hoe oud ze zijn....

Dat snel vervetten en zo zou ik met een korrel zout nemen! Als ze een goed basisvoer krijgen en elke dag een handje graanmix, fruit, en groen(te) dan valt dat echt wel mee.

Denk dat dit eerder voor kippen geldt die de hele dag in een krap rennetje liggen!

Gebruikersavatar
MissWeenie
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mei 2016 16:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor MissWeenie » 25 aug 2016 08:58

We krijgen de grote hoenders! En ze kunnen juist veel scharrelen, las ook ergens dat ze niet dik worden van graan, maar van te weinig beweging :gulzig:

Ja, tot op woensdag zelf weet ik niet hoe oud ze gaan zijn! Ligt er nl aan in welke kleuren hij de bepaalde leeftijden nog heeft, we waren er zo'n 7 weken geleden (even uit m'n hoofd, gokje) en toen had hij de laatste eieren die nog uit moesten komen, kuikens van een week, kuikens van 7-11-15 weken. Dus het word iets van die eerste 3 lichtingen, ouder liever niet. Dus ze moeten sowieso kuikenvoer vanaf 3-6 weken tot aan de leg, is allemaal goed want ze zijn allemaal ouder.

Maar zo'n alfamix zou ik dus ook onbeperkt kunnen aanbieden?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 25 aug 2016 09:49

Kuikens zullen een volledig kuikenvoer nodig hebben! Als die alfamix dat is dan kan je dat prima geven! Ze zullen een heel eind moeten groeien en kunnen daar wel hulp bij gebruiken.

Graan is een toetje!

Gebruikersavatar
Dani
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 sep 2014 16:47
Land: Nederland
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Dani » 25 aug 2016 12:43

Ik heb ook Garvo piepkuiken (voor kuikens die net uitgekomen zijn) gegeven aan mijn zijdehoenkuiken destijds. Daarna de Garvo kuiken. Ik was daar heel tevreden over. Later overgestapt op de Garvo voor kippen. Het enige nadeel was, waarom ik nu ben overgestapt op gewoon legmeel is dat ze alle lekkere dingetjes uit het voer aten en de rest lieten liggen zoals de korrels die erin zitten. Legmeel is één menu dus valt er weinig anders te kiezen :-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Garvo Alfamix Kuiken voor Orpingtons

Berichtdoor Fryske » 25 aug 2016 13:36

Vandaar hier korrel....omdat ze alles nodig hebben en niet alleen de lekkertjes én om ongedierte tegen te gaan!


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten