Ze lusten niet alles van het voer....

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
robbedoes44
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2016 17:55
Land: Nederland
M/V: M

Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor robbedoes44 » 30 aug 2016 00:42

Onze 4 cochin krielen van ca. 24 weken oud, zijn nogal selectief met het eten uit hun voerbakje.

Wij geven ze dagelijks "1080 alfamix kuiken" voer en de dames pikken daar al het lekkers uit en laten de geperste korrels liggen voor wat het is. Ook 1 of 2 dagen niet aanvullen doet het restant niet minder worden.

Ze krijgen verder redelijk wat groen en fruit afval en lopen op kort gras.
Voor een handje gemengd graan af en toe zijn ze altijd erg in en wordt snel weg/op gepikt.

Na lezen op het forum ook getracht de overgebleven korreltjes met karnemelk te vermengen tot een papje.
Ik krijg de indruk dat ze de karnemelk lekker wegslobberen, maar het papje droogt na een paar uur in en het restant wordt niet meer bekeken.

Hieronder een foto van de korrels die de dames dus laten liggen. Moet ik over naar ander voer of zijn er andere mogelijkheden? De dames zijn nog niet aan de leg.

Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor danielb » 30 aug 2016 06:43

als kippen niet graag korrel eten is dat moeilijk aan te leren.
en zolang je af en toe graan bijvoedert (of ander lekkernijen ) vertikken ze het helemaal en wachten gewoon dagelijks op die portie graan.
hoe lang heb je de kippen al?
zelf heb ik ook een keer pure legkorrel geprobeerd,maar was geen succes.
ik geef alles gewoon legmeel.
word ook wel eerst het groffere eruit gehaald,maar uiteindelijk verdwijnt het fijnste meel ook uit de eetbak.

trikke2705
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:09
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor trikke2705 » 05 sep 2016 11:12

Heb dit ook regelmatig voor. Goed dat ik hier lees dat er ook legmeel bestaat. Dan geven jullie een gewone graanmengeling en daar voegen jullie dat meel dan aan toe?

robbedoes44
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2016 17:55
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor robbedoes44 » 05 sep 2016 12:09

We zijn na het lezen van de reacties overgegaan naar 4 granen Legmeel.

Dit lusten ze dus wel, alhoewel ook niet al het meel op gaat. Daarnaast krijgen ze af en toe een handje gemengd graan en dagelijks groente en fruitafval en heel fijngehakte eierschalen.

Vooralsnog gaat het dus beter.

Rob

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor Kip La La » 05 sep 2016 12:12

Ik maakt het meel aan met een beetje water dan waait het ook niet weg ofzo en het lijkt me ook makkelijker eten want hoe eet je stof.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor Tokkietjes » 05 sep 2016 12:17

Die van ons vinden de legkorrel ook niet zo lekker. Granenmix vinden ze heerlijk maar daar krijgen ze maar een handje vol van per dag. De korrel eten ze alleen als ze echt trek hebben. Ik ga er vanuit dat ze wel genoeg binnen krijgen. Ze hebben hier hectares om te scharrelen dus daar staat genoeg voor ze te eten. Ze zien er ook goed uit. Misschien dat ze in de winter wat anders nodig hebben?

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor Jan Sch » 05 sep 2016 18:35

Bij goed voeren moeten de kippen de bak met voer zeker een keer per week helemaal leeg eten. Is dat niet zo; dan krijgen ze te veel. Kunt ook sávonds al het voer weghalen; en s'morgen weer voeren. Dan hebben ze wellicht vers voer; en is ook beter tegen ongenode gasten. Geloof maar; voer wat vochtig wordt; is niet meer zo goed. (Bv door vochtig weer)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor Trea » 05 sep 2016 21:59

Ik geef mijn kippen s ochtens altijd 2 bakjes (ca. 250 ml) kippenmeel (vrij grof gemalen) en strooi 3 handjes granen in de ren (ca 75 ml) waar de mussen ook altijd van mee-eten.

S avonds is het meestal op. Als er nog een restje in zit krijgen ze niet meer. Is alles netjes opgegeten dan krijgen ze nog ca. 75 ml. De slaapruimte/kleine ren is met dubbeltjesgaas dicht gemaakt en gaat savonds dicht tegen roofvolk. Als er nog wat eten over blijft komt daar geen mus of muis meer bij.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor Trea » 06 sep 2016 18:02

P.s. Wat ik een enkele keer ook wel doe als er voer over blijft: het kippenmeel mengen met yoghurt. Zo dat er een kruimige massa ontstaat. Vinden mijn kipjes erg lekker.

Je zou dat ook eens kunnen proberen met korrel.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ze lusten niet alles van het voer....

Berichtdoor danielb » 06 sep 2016 22:49

robbedoes : de korrel die je over hebt en niet (of zeer slecht) gegeten word kan je in een blender vermalen en onder het legmeel mengen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten