Hoeveel voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
ceesdh
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2016 10:18
Land: frankrijk
M/V: M
Locatie: Zuid-west Frankrijk

Hoeveel voer

Berichtdoor ceesdh » 13 sep 2016 18:11

Hoeveel voer ongeveer? Zal wellicht al eerder aan de orde geweest zijn maar kon niets duidelijk vinden (kan aan mij liggen)
Ik vond onderstaand voorbeeld op 'n site:
Richtlijn voor hoeveelheid voer voor leggende kip van 1,5 kilo:
Gewicht onderhouden: 50 gram per dag
Productie 1 gram ei: 1,1 gram per dag
Per graad Cº onder 25: 1,2 gram per dag

Best moeilijk want dit zal per kip verschillend zijn en er zijn natuurlijk allerlei factoren die een rol spelen.
Ik weet nu niet wat ik ongeveer moet aanhouden, wanneer ik in de buurt van de ren kom 'vragen' ze altijd om voer. En moet ik het in een keer geven of verspreid over de dag? Of moeten ze altijd voer tot hun beschikking stellen?
Ik heb 'n Cochin haantje, 'n sussex hen en 'n marans hen, beide tegen de leg aan. Ze lopen (nog om te wennen) in de ren waar ze onderhand niets meer vinden (kaal gegeten).
Ze krijgen 2x daags 75gram gemengd voer (graan, mais, legkorrel enz.) daarnaast nog appel, bramen, frambozen, sla, blad van de rode bietjes, wat geknipt gras en ander groen wat ze lusten.
Maar het lijkt of ze nooit genoeg hebben.
Kunnen jullie mij daarin raad geven?

groetjes Cees

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor Jan Sch » 13 sep 2016 19:20

Je moet voeren met je ogen; en wat ze op kunnen eten. Lopen de kippen buiten scheelt de helft aan voer. Beste kun je s'morgen voldoende voer geven. Sávonds haal je het weg, en s'morgens weer voeren. Dan weet je precies wat ze ongeveer nodig hebben. Veel mensen voeren teveel, daar zijn de mussen goed mee; of andere mee-eters. Daar hoef je niet blij om te zijn. Belangrijk is dat ze regelmatig de voerbak helemaal leeg hebben.

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor harmony » 13 sep 2016 20:13

De mussen en konijntjes eten hier sowieso mee. Ik zou niet weten wat ik daaraan kan doen.
Zodra ik 's ochtends in de ren kom, hoor ik de mussen al fluisteren, ja, lekker! En de konijntjes doen vrolijk mee: verwennerij, legkorrel!
En 's middags sprinten er 4 konijntjes uit de ren en vliegen 20 mussen de heg in.
Op het oog voeren? Dat is hier gemakkelijk, gewoon 2 flinke bakken vol :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor Jan Sch » 13 sep 2016 20:30

Dan moet je ze maar in het kippenhok voeren; en ervoor zorgen dat de konijnen en de mussen er niet in kunnen.

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor harmony » 13 sep 2016 21:34

Ik zou niet weten hoe, de mussen vliegen door het luikje naar binnen. En ik vind het geen probleem.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor Jan Sch » 13 sep 2016 21:39

Brengen ook ziektes mee ?

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor harmony » 13 sep 2016 23:10

Wat wil je precies met deze vraag Jan?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor Roan12 » 14 sep 2016 08:10

Dat dieren die mee kunnen eten bij je kippen; mussen, ratten etc. kunnen (vaak) ziektes met zich mee dragen. Waar ook je kippen aan besmet kunnen raken. Mussen zouden bijvoorbeeld vogelgriep met zich mee kunnen dragen.

harmony
Berichten: 746
Lid geworden op: 08 feb 2010 10:43
Land: Drenthe
M/V: V

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor harmony » 14 sep 2016 08:26

Dat begrijp ik, maar om een ren van ruim 100m2 (voor 8 kippen) musvrij te krijgen, lijkt me haast ondoenlijk.
Dat betekent dat we rondom ook gaas oid van 2 m moeten hebben om er zelf in te kunnen lopen.
En muizen komen door het kleinste kippengaas, wat mij betreft onbegonnen werk.

Maar dat was de vraag van TS natuurlijk niet.
Mijn antwoord op zijn vraag is dat ik zorg dat er 's ochtends een bak voer is, vers water en de kippen aan het eind van de dag op 4000m2 andere hapjes bij elkaar kunnen scharrelen.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Hoeveel voer

Berichtdoor Jan Sch » 14 sep 2016 10:12

harmony schreef:Dat begrijp ik, maar om een ren van ruim 100m2 (voor 8 kippen) musvrij te krijgen, lijkt me haast ondoenlijk.
Dat betekent dat we rondom ook gaas oid van 2 m moeten hebben om er zelf in te kunnen lopen.
En muizen komen door het kleinste kippengaas, wat mij betreft onbegonnen werk.

Maar dat was de vraag van TS natuurlijk niet.
Mijn antwoord op zijn vraag is dat ik zorg dat er 's ochtends een bak voer is, vers water en de kippen aan het eind van de dag op 4000m2 andere hapjes bij elkaar kunnen scharrelen.

Het kippenhok is dan een kleine moeite. Dus voer dan ; waar je moet voeren en eieren rapen; in het kippenhok.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten