eten

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
harry1951-1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:45
Land: Belgie
M/V: M

eten

Berichtdoor harry1951-1955 » 09 nov 2016 18:37

mogen kippen verse spinazie eten
GRTS Harry

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: eten

Berichtdoor José » 09 nov 2016 18:42

Ja hoor, mits niet gekookt en zeker geen toegevoegd zout. Gewone verse bladspinazie is prima! Alleen niet te veel, dan gaan ze aan de dunne. Een handje vol bladgroente is prima.

harry1951-1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: hok zuiver maken

Berichtdoor harry1951-1955 » 10 nov 2016 08:15

IK raap alle dagen de strontjes er uit en een beetje stro er terug op op de hennep,
Hoe dikwijls moet ik het slaap hok volledig zuiver maken?
grts Harry

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: eten

Berichtdoor Trea » 10 nov 2016 11:34

Als ze op stok slapen is bij een zeer luchtig hok waar de poepjes goed drogen en het nauwelijks stinkt, is een keer in de week ruim voldoende. Er zijn zelfs mensen die maar een keer per jaar schoonmaken. Met de deep litter methode. (Ik ben de nederlandse naam even kwijt)

Slapen de kippen in het nest dan zou ik elke dag even schoonmaken en elke week alles verversen.

Als de poep erg stinkt en de poepjes niet drogen dan zou ik meer ventilatie maken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: eten

Berichtdoor Kip La La » 10 nov 2016 11:48

Ik haal ook elke dag de poepjes uit het hok en schud het stro op maar het hok echt leeg halen en nieuw stro erin doe ik niet zo vaak.
Ik kijk hoe het stro eruitziet, is het nog fris dan laat ik het liggen.
Ik zet wel zoveel als mogelijk is het nachthok open, voor frisse lucht en daglicht erin.
Het hangt er natuurlijk wel van af hoevéel kippen er in het hok slapen en sommige zijn grotere smeerpoetsen dan andere.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: eten

Berichtdoor José » 10 nov 2016 19:29

@ Trea: potstal. :gossip:
Ben ik in het geval van kippen geen fan van omdat het bumblefoot in de hand kan werken. Of je moet wel heel trouw, heel tijdig, heel dik opstrooien. Maar omdat kippen scharrelen komt de stront toch altijd weer naar boven. Bij hoefdieren kan dat wel, maar ook alleen bij voldoende dikke laag stro of strooisel bovenop de potlaag.

Algemeen: droge poepjes elke dag/om de dag/eens per week rapen en het strooisel opschudden daarna is voldoende. Tenzij het stinkt, dan is het aan vervanging toe. Maar bij goede ventilatie kan dat lang aan, zoals ook hierboven beschreven. Hoe vaak je moet rapen hangt af van de afmetingen van het hok en de kippenbelasting per m2. Wel altijd zorgen voor tabakskruim of -stengels in het strooisel, tegen bloedmijt. Zeker als je langere tijd het strooisel niet vervangt en je daardoor dus ook niet goed kan controleren op bloedmijt.

harry1951-1955
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:45
Land: Belgie
M/V: M

Re: eten

Berichtdoor harry1951-1955 » 13 nov 2016 17:47

Hoe komt het dat de kippen in hun slaaphok hun poepjes leggen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: eten

Berichtdoor José » 14 nov 2016 00:14

Omdat dat gewoon doorgaat. Het 'eetmechanisme' waar het eten er van voren in gaat gaat bewust. Daar moeten ze dus wakker voor zijn, om eten naar binnen te werken via de snavel. Het vervolg via slokdarm, krop, maag, dunne darm, endeldarm, blinde darm (doet niet echt mee) en het laatste stukje richting cloaca gaan volautomatisch. Dus zit er iets in de weg dan wordt dat er uit geperst. Ook als ze slapen.

(Vergelijk het met mensen, die laten 's nachts ook gewoon winden als ze slapen. Zijn ze dan een keer aan de waterige diarree dan moeten ze helaas het bed dus even verschonen ;) ) Maar ook mensen eten alleen als ze wakker zijn. Nou ja, op een paar slaapwandelaars na misschien :gossip: )

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: eten

Berichtdoor Trea » 14 nov 2016 00:23

Wat is: Kippen zijn vogels. En onze kippen stammen af van indische voorouders (bankiva hoen).

Mijn idee: kippen slapen van oudsher in de takken van de bomen en struiken. Dus dan kun je prima vanaf je zittak de poepjes laten vallen zonder dat je slaapplek bevuild. Mijn kippen slapen bv. op stok. En die laten hun poepjes vallen in een mestbak die daaronder staat. Dat lijkt me nog redelijk natuurlijk en is in ieder geval geen probleem.

Als kuikens in een warm klimaat en in een droge tijd uitkomen is het ook geen probeem als ze in het nest poepen. Want opgedroogde poep is ook geen probleem. Dat de omstandigheden in Nederland niet optimaal zijn, daar kunnen de kippen niks aan doen. Het was bij de kippen nog niet in hun hoofd opgekomen om naar Nederland te vliegen. De kippen zijn door scheepslui hier naartoe gehaald ergens in de VOC tijd.

Het gedrag van zijdehoenders en kippen die altijd in hun nest poepen snap ik ook niet echt. Misschien omdat zijdehoenders uit een warm en droog klimaat komen waar het geen probleem is om het nest onder te poepen.?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: eten

Berichtdoor danielb » 14 nov 2016 16:30

reden waarom zijdehoenders op de grond slapen en dan liefst nog zo donker en droog mogelijk is omdat :

1 : ze niet kunnen vliegen.
2 : een natte zijdehoender word al snel doordrengt als ze nat is/word.
3 : dicht bij elkaar voelen ze zich veiliger.

is mijn gedacht,want ik weet ik niet juist hoe zijdehoenders geevolueerd zijn en wat de reden is waarom de meeste zijdehoenders zelfs niet op een slaapstok willen.

of zijdehoenders hoe ze nu zijn ooit in het wild hebben geleefd weet ik niet.
maar dieren in het wild hebben meer plaatsen waar ze zich kunnen verstoppen/beschermen enz......
en dan gaan ze niet blijvend in hun poep slapen als ze niet hogerop kunnen ;)
het is aan de eigenaar van zijdehoenders om regelmatig de slaapplaats te verversen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten