Aantal nachtelijke uren zonder eten

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor Trea » 05 dec 2016 22:56

Kippen houden van licht en luchtig. Mijn kippen slapen sinds ze kunnen kiezen tussen een kant-en-klaar kippenhok en een halfopen aanbouwhok (dat ik zelf heb geknutseld) steevast in het halfopen hok.

Kun je meer ventilatie en licht in het hok maken? Als het deurtje niet open kan s nachts kun je bv een plankje weghalen onder het dak en er dubbeltjesgaas voor in de plaats zetten.

En voor s ochtens : als het niet veilig is om het deurtje van het hok s nachts open te laten kun je er misschien een automatische hokopener op zetten? Of je kan er een klein rennetje aan bouwen met een dak en stevig en fijn gaas. Dan kunnen de kippen naar buiten zodra het licht wordt. En in een overdekte ren kun je ook het voer neerzetten.

Shelycara
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 mei 2012 16:45
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Willebroek prov Antwerpen

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor Shelycara » 06 dec 2016 13:19

Beste,

Ik ga proberen foto's op het forum te plaatsen, maar moet weer even uitzoeken hoe dat moet ...

Maar even een beetje meer uitleg:

Enkel als het vriest is het binnenhok dicht.
Alle andere dagen gaat voor de eventuele vossen hun buitenkot open als wij opstaan, hun grote buitenren (10x3) die we oorspronkelijk geplaatst hebben is nog nooit dicht geweest. Onze kipjes mogen de hele dag in onze tuin (16x80m) rondscharrelen waar ze overal afhankelijk van de stand van de zon, stofputjes, zonplekjes en windplekjes hebben. Ze zitten vaak op het venstertablet van onze schuifraam.

Nu met de kou, maar eigenlijk altijd krijgen ze buiten hun normale voer(voor natuurlijke leg) van de Aveve: extra meelwormen, stukjes peer, gesneden rozijntjes, grannystukjes, kleine stukjes pinda's, kleine stukjes kaas. Het zijn Wyandotte krieltjes, vandaar de kleine stukjes.
Als er iemand van ons buiten komt rennen ze naar ons voor hun snoepjes en ze komen tot in de keuken om te zien of er niets te scharrelen is.

Als verluchting heeft men man de noklat van hun hok lichtjes verhoogd zodat er een luchtspleet is, we waren idd zoals jullie al aangaven bang voor bedomptheid en bevroren kammen.
In de zomer hebben ze een venstertje en staat hun binnendeur open en kunnen ze beneden in hun rennetje (wat wij buitenkot noemen) eten en daarna scharrelen in de tuin.

In ieder geval al vriendelijke dank voor alle hulp .

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor José » 06 dec 2016 17:35

Sjonge, het is niet onaardig bedoeld hoor, maar die kippen krijgen een menu voorgeschoteld waar een bijstandsgerechtigde jaloers op zou zijn. Waarom kaas, pinda's, rozijntjes?
Het zijn kippen. Ik zou voor de gezondheid van je dieren me beperken tot legkorrel en af en toe een handje graan. Paar keer per week een klein beetje groenvoer als andijvie of sla.
Maar zeker géén kaas en pinda's enzo. Is gewoon niet goed voor ze! Ze vinden in de tuin alles wat ze nodig hebben aan snacks.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22982
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor Kip La La » 06 dec 2016 18:14

Doet Vriend ook met zijn kippen (5 kippen van mij die naar zijn tuin zijn verhuisd.)
Vindt hij leuk om te doen en waarom ook niet, ze kunnen moeilijk naar de voedselbank nietwaar. ;)

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor braser » 06 dec 2016 21:23

Maar wat is nu precies het probleem dan?
Als ik het zo lees dan gaat het toch goed?
Misschien handig om het luikje van het Nachthok open te laten!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Aantal nachtelijke uren zonder eten

Berichtdoor José » 09 dec 2016 12:04

Kip La La schreef:Doet Vriend ook met zijn kippen (5 kippen van mij die naar zijn tuin zijn verhuisd.)
Vindt hij leuk om te doen en waarom ook niet, ze kunnen moeilijk naar de voedselbank nietwaar. ;)


Ja haha, maar het zoutgehalte in bijvoorbeeld kaas is voor de kleine kippenniertjes funest. En ze kunnen daarnaast ook hartproblemen krijgen. Dus waarom zou je dat willen?


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten