kippen eten geen groenvoer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
MaaikeM
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2017 22:39
Land: Belgie
M/V: V

kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor MaaikeM » 20 mei 2017 18:37

Ik ben nieuw op dit forum en ben tot nu toe een stille meelezer geweest :bril: . Mijn vriend en ik hebben ons kunnen settelen en stilaan komen de eerste nieuwe familieleden :gulzig: . 2 weken geleden hebben we onze eerste kipjes gekocht een Sussex kip en een Bleu De Landes kip, ik ben blij met mijn opzoek werk want ik ben gek van mijn Sussex kip, ze is als eerste bij het deurtje als ze me ziet/hoort, eet uit mijn hand, mag ze aaien en oppakken. Mijn Bleu De Landes mag ik ook niet van klagen, brave en rustige kip, alleen is zij enorm terughoudend, ze blijft altijd op een veilig afstand. Ik wil niets forceren, dus laat ik haar gewoon met rust.

Maar... Alles wat ik probeer te geven van groen voer, willen ze niet! Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Ze komen wel steeds eens kijken, maar eten doen ze niet :( Ik denk wel dat ze zich goed voelen, want ze eten goed van hun korrel, drinken goed, verzorgen zichzelf, liggen lekker in de zon te slapen enzo... Of mis ik nog ergens iets? Ohja, leggen doen ze ook ( nog ) niet. Als kind hebben mijn ouders vroeger altijd gewone bruine leg kippen gehad, ik ben dus zelf maar een simpele beginner :bril:

Geen idee of dit belangrijk is maar : als ze een dag of 4 bij ons waren, scharrelden ze nog niet, dus ben ik op mijn knieën met een harkje de grond wat gaan omwoelen en rara wie naast mij stond en me begon na te doen :gutgut: mijn Sussex keek naar me en begon plots te scharrelen! Het was best grappig, ik vond het zo leuk om te zien :gna: . Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Trea » 20 mei 2017 21:55

Hoi Maaike,
Welkom.

Als je kippen volledig kuikenvoer/legmeel of legkorrel krijgen (of gemengd) dan hoef je je geen zorgen te maken over groenvoer. Maar wat bedoel je eigenlijk met groenvoer?

Kuikens tot ca 16 weken geef je best kuikenvoer. Daarna best een paar weken mengen met legkorrel. En tegen de leg of vanaf dat ze leggen mag je 100% legkorrel geven. Dat is complete voeding. Granen en groenvoer zijn extra. M.n. als je kippen niet de hele dag in t groen kunnen scharrelen geef je altijd compleet voer. Maar ik heb het idee dat je dat al doet.

Mijn kippen eten graag gras en kruiden (onkruid) maar houden niet zo van rauwe groente uit de winkel.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor peertje » 20 mei 2017 22:18

gewoon laten scharrelen... gaan ze vanzelf aan het groen :puh2:

MaaikeM
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2017 22:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor MaaikeM » 21 mei 2017 11:01

Bedankt voor de reacties. Kuikens zijn het niet meer denk ik, ze zouden nu 20 weken zijn.
Met groenvoer bedoel ik groenten en fruit :-) en de tafel resten. Ze krijgen nu gezondheidsmix van Aveve en hebben een uitloop, een deel grond en een deel terras.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Joke Kra » 21 mei 2017 21:15

Ha Maaike, ik heb ook maar twee (broedmachine)kipjes en daar zit misschien het probleem(pje).
Ze hebben geen moeder gehad die hun aanwees wat ze konden eten en missen ook een haan die hun voordoet/aanwijst wat ze kunnen eten. Eigenlijk zien slechts 2 kipjes JOU een beetje als haan. Je merkt dat b.v. doordat ze in 'dekhouding' gaan staan (dus door de pootjes zakken en vleugels wat spreiden om het treden voor een haan makkelijk te maken) als je ze benadert.

Omdat mijn kipjes mij voor een haan aanzien, ben ik letterlijk gaan voordoen wat ze kunnen eten. Wat ik in mijn mond stopte, wilden zij vervolgens ook proberen (sla, gesneden andijvie, banaan, peer b.v.). Dat werkte en nu eten ze gewoon wat ik ze aanbied.

Probeer het eens zo! Laat ook even weten of deze truc bij jouw kippen werkte, okay?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor peertje » 21 mei 2017 23:36

goeie analyse denk ik en goed idee Joke! ;)

MaaikeM
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2017 22:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor MaaikeM » 22 mei 2017 19:25

Oké, dat doet vooral mijn Sussex. Ik denk dat je daar echt wel eens gelijk in kan hebben. Ik ga me hier een paar dagen eens mee bezighouden.
Zeker! Laat ons zeggen dat ik tegen donderdag / vrijdag een resultaat post! :duimop:
Bedankt! !

MaaikeM
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 mei 2017 22:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor MaaikeM » 25 mei 2017 21:13

Kleine update : :duimop: het gaat de goede kant op!
:ty: het was een goede tip! Mijn vriend heeft me wel raar bekeken als ik zei dat ik het ging voordoen, maar uiteindelijk zaten we met 2 bij hun groenten te eten :lolbord: zolang ik niet moet voordoen hoe ze eieren moeten leggen is het goed, anders heb ik een probleem :puh2: ;)

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor Joke Kra » 25 mei 2017 23:09

Hahahaha! Het idee alleen al :lol:

Maar ik ben wel blij dat mijn tip je iets geholpen heeft.
Neemt niet weg dat ze echt niet alles lusten hoor! Een citroen hoef je ze heus niet voor te houden b.v. :mrnono:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: kippen eten geen groenvoer

Berichtdoor peertje » 26 mei 2017 14:02

Joke Kra schreef:Hahahaha! Het idee alleen al :lol:

Maar ik ben wel blij dat mijn tip je iets geholpen heeft.
Neemt niet weg dat ze echt niet alles lusten hoor! Een citroen hoef je ze heus niet voor te houden b.v. :mrnono:


haha... maar bij Deesje wel hoor... je hebt gewoon nog nooit citroen gegeten waar je kippen bij waren denk ik :puh2:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten