over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor Trea » 16 nov 2017 13:02

'Glyfosaat schaadt darmflora van pluimvee' - Boerderij.nl
http://www.boerderij.nl › Nieuws › Glyfosaat-s...
21 jan. 2013 · Leipzig - Glyfosaat heeft een negatieve invloed op de darmflora van pluimvee. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Leipzig, schrijft het wetenschappelijke tijdschrift Current Microbiology.


Glyfosaat ook in veehouderij onder vuur - Wageningen UR E-depot
PDF
edepot.wur.nl › ...
is wetenschapper aan de universiteit van het. Duitse Leipzig. Residuen in dieren. Monika Krüger is van huis uit dierenarts en doet al vele jaren onderzoek naar de effecten van glyfosaat op melkvee. Volgens Krüger.


http://edepot.wur.nl/353312

Glyfosaat, mycotoxines en het neutraliserende effect van PrimeHumic - Health Solution
https://www.health-solution.eu › images
Hoewel de resultaten van onderzoek verschillen, is het duidelijk dat in elk geval een ... door glyfosaat ( Ackermann et al., 2014) en pluimvee, waar pathogene bacteriën resistent waren en de nuttige bacteriën aangetast ...]


https://www.health-solution.eu/images/H ... eHumic.pdf

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor danielb » 17 nov 2017 00:44

in mijn ogen is gmo bij planten niet meteen slecht.
voordeel kan bijvoorbeeld zijn dat ze bestand zijn tegen bepaalde ziektes.
nadeel is dat als ze bestand zijn tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen en deze dan ook worden ingezet ik het uiteraard niet goedkeur.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor Trea » 22 nov 2017 16:29

:duimop:
danielb schreef:in mijn ogen is gmo bij planten niet meteen slecht.
voordeel kan bijvoorbeeld zijn dat ze bestand zijn tegen bepaalde ziektes.
nadeel is dat als ze bestand zijn tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen en deze dan ook worden ingezet ik het uiteraard niet goedkeur.

Hier ben ik het mee eens Daniel. Ik keur het ook af dat met GMO ook gewassen worden gemaakt die resistent zijn tegen vergif. En dat het land vervolgens wordt volgespoten met gif zodat de akkerkruiden (onkruid) doodgaan en het gewas het wel overleeft. Dat gif waar het onkruid van doodgaat zit dus wel in regulier kippenvoer. Voor financieel gewin.

Verder moet ik ook toegeven dat het niet veel betekent om 3 jaar lang geen serieuze ziekte te hebben onder een klein aantal jonge hollandse krielkippen.

Het is wel bekend dat afgedankte kippen uit de reguliere kippenhouderij heel vaak ziek zijn. Lees de verhalen maar eens over dierenartskosten bij 'red een legkip'. Dat is dus het gevolg van 1,5 jaar op een kluitje moeten leven, nooit zon zien, nooit echt kunnen scharrelen, goedkoop voer eten en inteelt. Waarbij het voer dus maar een aspect is.

Ik vraag me wel af hoe dat dan zit met de kippen van biologische kippenfarms. Zijn die minder vaak ziek dan de kippen uit vrije uitloop die goedkoop voer krijgen? Ik weet het niet. Maar het zou wel interresant zijn als ze een keer zouden onderzoeken of het voer alleen een verschil maakt voor de gezondheid van de kippen.

Helaas krijgen onderzoeksinstituten (zoals de WUR in Wagening) weinig geld voor onafhankelijk onderzoek. Er wordt wel veel onderzoek gedaan, betaald door de industrie. Die zorgt er dan voor dat bepaalde info niet naar buiten komt als het niet past bij wat het bedrijf wil dat de uitkomst is. Het onderzoek naar bijensterfte was daar een mooi voorbeeld van.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor Kip La La » 25 nov 2017 11:20


Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor Fryske » 26 nov 2017 11:17

Interessant Kip LaLa, bewijst in igg dat wetenschappers ook maar mensen zijn. Neemt niet weg dat het zeker is dat de bijen aan het uitsterven zijn en met hen heel veel nuttige insecten. Daar hoef je geen wetenschapper voor te geloven.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor danielb » 26 nov 2017 18:34

was onlangs iets over gmo bij insekten op de nederlandse tv.
heb dit wel terug gevonden....
https://www.foodlog.nl/artikel/gmo-inse ... voorkomen/

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: over het milieu, GMO in legkorrel en andere diervoeders

Berichtdoor Trea » 27 nov 2017 21:38

EU beslist dat vergunning wordt afgegeven voor nog 5 jaar glyfosaat (roundup).

https://www.volkskrant.nl/4541836?utm_s ... =persgroep

uit het bericht:
Glyfosaat is door IARC, het agentschap voor kankeronderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie, bestempeld als 'waarschijnlijk kankerverwekkend'. Volgens twee Europese instituten - de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) en het Europees Agentschap voor chemische stoffen (ECHA) - is het middel veilig.

De consumentenorganisatie foodwatch reageerde verontwaardigd op het besluit van de lidstaten. 'Onverteerbaar'. Net als Greenpeace: 'De Europese Commissie en de meeste regeringen hebben de waarschuwingen van onafhankelijke wetenschappers en de uitspraak van het Europees Parlement genegeerd. Dreigementen van het bedrijfsleven wegen kennelijk zwaarder dan de gezondheid van mens en milieu.'


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten