serama voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 27 okt 2017 23:32

maar had Isabel ook niet iets gezegd van kasper fauna food?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 27 okt 2017 23:34

ik kan je wel zeggen dat ik nog geen 13 euro betaal voor een zak legmeel of kuikenmeel van 25 kg :gutgut:
ga je bij kasper niet vinden denk ;)
maar ben wel benieuwd naar de prijs van zowel wat je nu hebt/had en ook het voer van kaspar.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 27 okt 2017 23:48

ik zou wel de toevoeging van vitamine E eens nalezen,want dat kan misschien wel eens belangrijk zijn....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 28 okt 2017 06:26

:duimop:
danielb schreef:en nu maar hopen dat ik geen Treatje heb gedaan door al die jupilers van vandaag :gutgut: ;)

Je bent best gezellig met een paar Jupilers op. Valt dus best mee. :alc: :mrgreen:

Even voor de duidelijkheid: ik zelf gebruik die mix van Kasper niet. Heb vanaf de zijlijn wat van de tot standkoming meegekregen. Heb zelf zo'n beetje alle krielsoorten, behalve de Serema. :-D

Een zak van 3 kilo is 6,75. Best prijzig.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 28 okt 2017 06:34

Heb er de ballen verstand van... vandaar even copy paste. Staat trouwens ook bij dat meelwormen met mate gegeven moeten worden.

Per kilo:
3a700 Vitamine E (all-rac-alpha-tocopheryl acetaat) / 3a700 Vitamin
(all-rac-alpha-Tocopheryl-acetat) / 3a700 Vitamine E (all-rac-alfa-tocopheryl
acetate) / 3a700 Vitamine E (all-rac-alfa-acétate de tocophéryl) / 3a700
Vitamina E (all-rac-alfa-acétate de tocophéryl)

E 17 UI

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Trea » 28 okt 2017 10:31

Weet je ook wat die abacadabra precies betekent Isabel? Of zal ik dat even googelen?

Je begrijpt dat ik dat bijna niet meer durf te doen na alle kritiek. Terwijl de reden daarvoor toch echt is om het jullie makkelijker te maken en om het plaatje completer te maken. Met eigen ervaringen in combinatie met info van internet kun je m.i. een betere keuzes maken.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 10:41

Ik weet niet of mijn bijdrage veel toevoegt. Mijn serama's zijn denk ik niet raszuiver. Roan12 zag aan de hand van foto's wat chabo kenmerken. Het gewicht van de kippen varieert van C-klasse tot zelfs wat zwaarder. Ze hebben altijd onbeperkt voer tot hun beschikking. Ik ben ook geen voedingsexpert :mrnono:

Ik heb ze een poosje Kasper serama's mix gegeven. Want 1 van de haantjes had een wat blauwe kam. Ik had het idee de kam wel beter werd met dat voer. De serama's vonden het voer heerlijk. Ze aten er meer van dan van standaard legkorrel. Ik ben er mee gestopt omdat:

- Het onhandig kleine en dure zakjes voer zijn.
- Het idee van het voer is dat de hennen en hanen er uit halen wat ze nodig hebben. Er zitten graantjes, zaadjes en legkorrreltjes in. In de praktijk aten de hanen en hennen gewoon de lekkerste hapjes er uit, los van wie wat nodig heeft. Wat minder in de smaak viel lieten ze liggen. Zoals de legkorreltjes. Als ze niet alles opeten wordt het voer nog duurder. En als ik de restjes laat staan tot alles op is, gaat het idee dat hanen en hennen uitgebalanceerd krijgen wat ze nodig hebben niet meer op.
- De kippen lopen los in de tuin. In de zomer eten ze vrijwel geen standaard legkorrel. Ze scharrelen de hele dag rond en krijgen blijkbaar zo veel binnen dat ze weinig tot geen aanvullend voer nodig hebben. Van de Kasper mix aten ze in de zomer nog steeds wel de lekkere zaadjes en graantjes uit het voer. Wat denk ik qua voedingsbehoefte in de zomer dus niet persé nodig is voor ze.

Ik heb niet gemerkt dat de serama's hier dik worden van standaard voer. Ik heb het idee dat ze niet over-eten, gewoon omdat het niet superlekker en interessant voer is. In de zomer preferen ze wat ze bij elkaar kunnen scharrelen. In de winter vind ik de serama's wat inactief. Misschien omdat ze dan energie willen uitsparen? Ze zijn winterhard in de zin dat ze niet ziek worden. Maar ik zie dat ze de kou niet leuk vinden. Extra energie uit voer kan dan vast geen kwaad.

Ik hou de kam van mijn haantje in de gaten nu het kouder wordt en de serama's meer gewoon kippenvoer gaan eten. Als de kam weer blauw wordt schakel ik misschien wel weer over op Kasper serama mix. Maar ik vind het ook een lastige afweging :frons:

Ik ben benieuwd naar meer bijdragen. Een interessant topic om te volgen! :-)

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Skipper » 28 okt 2017 10:58

Nog even een aanvulling. Ik schreef onderstaande, maar dat is mijn eigen logica en verder niet onderbouwd ofzo:

... als ik de restjes laat staan tot alles op is, gaat het idee dat hanen en hennen uitgebalanceerd krijgen wat ze nodig hebben niet meer op.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 28 okt 2017 12:41

mag ik vragen wat jij je seramas nu te eten geeft? want ik betaal nu 7 euro voor 3kg en dat vind ik aardig duur omdat ze daar 3 weken mee doen. bij mij word al het voer wel opgegeten omdat ze waarschijnlijk weten dat er anders geen nieuw voer uit de bak komt. ik zie trouwens geen verschil in de winter en in de zomer. het klopt wel dat ze meer serama voer eten dan krielkipvoer. maar het voer wat jij geeft worden ze dus niet dikker van? bij kasper zijn de zakken van 20kg trouwens 16 euro en van 3kg 7euro

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: serama voer

Berichtdoor jantien » 28 okt 2017 13:11

Trea schreef:Weet je ook wat die abacadabra precies betekent Isabel? Of zal ik dat even googelen?

Je begrijpt dat ik dat bijna niet meer durf te doen na alle kritiek. Terwijl de reden daarvoor toch echt is om het jullie makkelijker te maken en om het plaatje completer te maken. Met eigen ervaringen in combinatie met info van internet kun je m.i. een betere keuzes maken.


Jezus Trea, ga je nu het slachtoffer uit lopen hangen hier. doe even normaal zeg met dit slijmerige gedoe!
Gewoon weer lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is, op de vorige op een aanmerkingen durf je niet eens meer te reageren en waarom niet?
Omdat je donders goed weet dat je hardstikke fout zat maar excuses, dat komt in jouw vocabulaire helaas niet voor schijnbaar.....

En....mensen hier kunnen vast net zo goed googelen als jij....


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten