Voer, Grit en Maagkiezel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Remco24 » 23 nov 2017 15:38

Beste allemaal,

Even een aantal vragen over het voer, grit en maagkiezel. Momenteel zijn mijn 2 Cochin Kriel kippen ongeveer 7 maand oud. (vanaf april dit jaar). Nu las ik hier op het forum dat je vanaf ongeveer 5 maand het opgroeimeel mag mengen met de legkorrel. Dat doe ik nu.

- Moet ik dit blijven doen totdat ze aan de leg zijn en dan volledig over gaan op legkorrel of kan dit al eerder?

Daarnaast heb ik ook 2 bakjes staan voor het grit en maagkiezel. Nu las ik op de verpakking minimaal 1x in de maand verschonen. (er staat zelfs een datum op). Wat doen jullie? Geef je elke maand "verse" kiezel en grit of vul je het aan op het moment dat het bijna op is?

Groet Remco

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Fryske » 23 nov 2017 15:57

Hoi Remco,

Tot de leg kan je blijven mengen. Maar als het kuikenvoer op is zou je op die leeftijd helemaal kunnen overgaan op legkorrel. Zit toevallig op dit moment in de zelfde situatie :gna:

Het grit en de maagkiezel hoef je echt niet verversen. Staat dat echt op de verpakking? Wat raar....
Hoeft niet hoor :-D

Veel plezier met je cochins :duimop:

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Remco24 » 23 nov 2017 16:00

Het is mooi dat ik over kan gaan. Misschien nog 1 of 2 weken en dan is de opgroeimeel op. Misschien is er daarna ook minder geknoei :gutgut:

Er staat zelfs een houdbaarheidsdatum op. Wist niet dat 'steentjes' konden bederven :gulzig:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Trea » 23 nov 2017 20:38

Remco24 schreef:Er staat zelfs een houdbaarheidsdatum op. Wist niet dat 'steentjes' konden bederven :gulzig:
:stoel:

Misschien veranderen de steentjes na verloop van tijd in zandkorrels. Welke houdbaarheidsdatum staat erop? 1-1-8019 ?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Fryske » 24 nov 2017 10:22

Om geknoei tegen te gaan zou investeren in goede bak. Zelf gebruik een ijzeren voersilo die in de ren hangt. Nagenoeg geen geknoei. Belangrijk voor de centjes maar vooral om ongedierte tegen te gaan.

Remco24
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 apr 2017 08:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Voer, Grit en Maagkiezel

Berichtdoor Remco24 » 25 nov 2017 09:23

@Trea, Maart 2022 :lol:

@Fryske, Het geknoei gaat over zodra ik alleen maar legkorrel geef. Deze pikken ze er in een keer uit omdat het grote stukjes zijn. Al het 'meel' graven ze er uit :gutgut:


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten