Kippen eten eigen eieren :(

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Sonja86
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2016 12:33
Land: nederland
M/V: V

Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor Sonja86 » 18 mei 2018 13:28

[quote]Hallo. Ik heb sinds de zomer 3 wyandottekriel kuikens. Ze zijn begonnen om in november eieren te leggen. (Ik vermoed 2, want 2 eitjes per dag op het ogenblik. 1 probleem. Ze leggen de eieren random in het buitenhok. Het nachthok staat in de schuur met een legbakje met nep-ei. In het begin lag er soms een eitje onder de zitstok, kapot ;) 1 keer een windei, dus die had ik netjes in de legbak gelegd om ze te laten zien dat ze daar konden leggen. Wind-ei weg de volgende dag :roll: , opgegeten. Nu dus al een 2-3 weken een kalkei in legbak, maar ze leggen dus buiten. Met vriesweer niet echt handig. Ik had al bedacht om het legbakje langzaam van buiten naar binnen te verschuiven, maar dan komt het volgende probleem....ze moeten een (stijl)trappetje op om naar binnen te gaan in het nachthok. Dus dat verschuiven van hok wordt daar lastig oftewel niet te doen.
Iemand een idee hoe ik ze op de juiste plek kan laten leggen?

Dit was vorig jaar.
Inmiddels leggen alle 3 de kippen. Er is er 1 die nog steeds zomaar ergens haar ei legt. Dit is een ei die er grof uit ziet. Geen glad ei en deze heeft een dunne schaal. Als die verkeerd terecht komt zal hij barsten en wordt hij soms opgegeten. De andere 2 leggen wel mooie eieren. Ze hebben vandaag echter een dun ei opgegeten, maar ook een gewoon ei. Allebei de schalen lagen buiten. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen? Dank alvast voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor Trea » 18 mei 2018 14:09

De kip met de rare eieren heeft waarschijnlijk een infectie oid gehad (IB of een andere infectie).
Dat de dunschalige eieren worden opgegeten is moeilijk af te leren als de kippen dat gewoon zijn.

Weet je trouwens zeker dat er geen andere daders zijn. Eksters en veel andere rovers lusten ook graag eieren.

Een fijn hok met daglicht en een fijn schemerig legnest (bv rieten poezenmand)heeft misschien ook een positief effect? Want ze eten dus alleen de eieren die buiten worden gelegd?

Vrieskou is voor eieren die je daarna opeet niet erg hoor. Windeieren moet je altijd zsm wegnemen. Maar dat wist je inmiddels denk ik ook wel.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 17:50

welke voeding krijgen je kippen?
niet elke hen doet het even goed met bepaalde voeding...
mijn kalkoenhen legt nu af en toe ook windeieren,maar zei is 1 van de dieren dat geen legmeel kreeg.
dat heb ik sinds deze week uiteraard veranderd en binnen de 2 weken verwacht ik dat ze terug allemaal goede eieren legt.
wat betreft het ei eten...
zorg er uiteraard voor dat ze altijd genoeg goede voeding krijgen.
zorg ervoor dat ze nooit een dag zonder water vallen. (in andere omstandigheden uiteraard ook niet)
leg meerdere nepeieren ipv maar 1.
controleer ook op bloedluizen omdat dit veel energie vraagt van een hen en ze ook neiging krijgen tot ei eten.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor Trea » 18 mei 2018 18:50

Aah, goed dat jij er bij bent Daniel. Daar kunnen we allemaal nog wat van leren. ;)
Als het niet over kippen is dan is het wel om de taal van onze zuiderburen beter te leren begrijpen. :gutgut:

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 19:27

:gutgut:
zei is uiteraard zij ;)
en hier en daar misschien nog een foutje ;)

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor danielb » 18 mei 2018 19:37

maar beter een paar schrijf fouten,dan foute informatie :gutgut:
juist he trea ;)

Sonja86
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2016 12:33
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor Sonja86 » 19 mei 2018 11:09

Als antwoord op jouw vraag Daniel, ze krijgen legkorrels en elke dag een handje gemengd graan. Lijkt mij dat dat goed is. Ze krijgen ook nog soms onkruiden uit de tuin, die ook voor de mens eetbaar zijn en left overs van het koken, zonder kruiden. Het hok is niet zo heel groot, 3 nepeieren.... Ze leggen in een geemailleerd bakje van 30cm bij 20cm... zo ver mogelijk van de ingang vandaan, achter de eetpan die ik heb opgehangen ivm muizen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kippen eten eigen eieren :(

Berichtdoor Fryske » 19 mei 2018 12:03

Welkom Sonja!

Het kan puur toeval zijn! De hen met de afwijkende eieren zou ik idd. ook van IB of EDS verdenken. Kapotte eieren die per ongeluk verkeerd terecht zijn gekomen krijgen hier ook veel aandacht en worden ook opgegeten. Gebeurd haast nooit maar als het gebeurd vinden de kips dat ws. een feestje :-D

Het toeval kan er dus uit bestaan dat er én een windei is gelegd en een, per ongeluk, kapot gevallen ei. Hou het gewoon even goed in de gaten.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten