Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
eric1969
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 mei 2018 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor eric1969 » 20 mei 2018 13:03

Hier wat foto's van mijn tuintje die de dames de hele dag tot hun beschikking hebben.

Rennetje
Afbeelding

Tuin1
Afbeelding

Tuin2
Afbeelding

Ik ga ze legkorel geven met inderdaad s' avonds een paar handjes granensnoep :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Fryske » 20 mei 2018 15:07

Mooi plekje Eric :duimop: Daar krijg je blije kipjes van :-D

Voor wat betreft het verschil in voedingsadviesen door belgen of nl"ers. Ik heb zelf ik Belgie gewoond. Bij Antwerpen oa. en daar heb ik veel kipjes in veel te kleine ruimtes gezien. Zal overal gelijk zijn. Was voor mij juist de reden om het anders te doen en anders niet.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor danielb » 20 mei 2018 23:41

Belg of Nederlander....
denk dat het gemiddelde in dieren verzorgen wel overeenkomt ;)
het gemiddelde he,want er zijn veel mogelijkheden om dieren te houden en te verzorgen...
zelf loopt het grootste gedeelte van mijn pluimvee trouwens op zeer groot stuk.
ik moet op sommige plaatsen regelmatig het gras afrijden omdat het anders een woestenij word,maar toch geef ik meestal legmeel.(soms gewoon meel)
ik maak geen gebruik van graan mengeling en zal zelden eens een zak kopen.
en als ik dat doe is het puur omdat ik op dat moment de kippen wil zien scharrelen terwijl ik er met mijn stoel bijzit ;)
met legmeel of legkorrel zul je als onervaren kippenhouder een stuk minder problemen tegenkomen.
in beide zitten er trouwens al granen en hoef je geen graanmengeling bij te geven. (is een keuze)
nadeel van bijvoederen van graanmengeling is dat bepaalde kippen er verslaafd aan worden en vooral legkorrel niet meer gaan eten.
voor sommige kippen kan dit nadelig zijn.
allemaal afhankelijk van de uitloop.
in meel of korrel zitten er ook veel vitaminen en mineralen toegevoegd.
is ook een ondersteuning in tijden van de pokken...

ps : ooit hier een koppel kippen gehad en die kregen niets,maar die hadden ongeveer 3500 vierkante meter hier en dit x 2 want rechts bij de buren konden ze ook terecht en dan nog een stuk links bij de buren :gutgut:

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Deesje » 04 jun 2018 13:12

ik ga even een beetje stout zijn... begrijp me niet verkeerd, ik laat graag iedereen zijn keuzes maken en respekteer die zeker, ik zet daarbij dan wel graag de feiten op een rijtje :gutgut:
legkorrel of legmeel als volwaardig op zich staand voer, wat zit er dan in dat het zo compleet maakt?

Maïs, maïsglutenvoermeel, sojaschroot*, krijt, tarwe, erwten, raapzaadschroot, melasse, zonnebloemzaadschroot, dierlijk vet, gerst, getoaste sojabonen, zout, mono calciumfosfaat. (*) Geproduceerd met genetisch gemodificeerde soja.

of (ander merk)
tarwe, maisvloemeel, maïs, soyaschroot, kalksteen, melasse, plantaardig vet, TWM leghen, monocalciumfosfaat, lysine en Methionine


of (nog een ander merk)
maismeel, sojaschroot geschild getoast, tarwe, mais, kalksteentjes, raapzaadschroot, maisglutenvoer, schelpengrit, luzerne, soja olie


En dan ook nog verhit (boven de 45 graden verlies je een hoop vitaminen en enzymen), een aantal ingredienten is reeds verhit, gebakken, getoast voordat het tot brok geperst wordt en de seriliteit waarmee veel merken te koop lopen heeft een temperatuur nodig waar veel verandering en verlies van inhoud op treedt (maillard reactie). Uiteindelijk is het niet veel meer dan mais (komt vaak in 3 verschillende varianten voor in de ingredientenlijst), gemodificeerde soja, een beetje ander graan en verdere goedkope vulling. Met tevens toegevoegde ingredienten als monocalciumfosfaat, lysine enz omdat het schijnaar niet zo compleet is (de toevoegingen zijn meestal chemisch samengesteld), en dan worden vitaminen gecoat omdat anders in opslag de waarde nog frs achteruit gaat.

Voor degene die dan wil beweren dat een legkorrel/legmeel beter is dan graan, behoren een aantal ingredienten gewoon tot de familie van de granen en met een korrel voer je dus gewoon een aanzienlijk deel aan bewerkt graan, met een beetje andere vulling :oops:

En natuurlijk doen de kippen het er in de basis goed (genoeg) op, voeders worden getest en zodra er teveel dieren ziek worden of zelfs het loodje leggen dan passen ze de boel wel aan :crazyeyes: . Maar net als bij mensen, het feit dat we best kunnen overleven op een heleboel troep (en kippen kiezen zelf nog wel voor de gezonde opties waar mogelijk, zeker als er buiten scharrelruimte is) wil dat niet zeggen dat afwezigheid van (zichtbare) ziekte overeenkomt met optimale gezondheid.

Dit, in combinatie met nog veel meer waarmee ik jullie nu niet lastig zal vallen heeft er bij mij toe geleid dat ik voor alle 'beesten' , of het nu hond, paard, kat, mens of kip is) een zo puur natuur mogelijke voeding verzorg (ik ben me er vanbewust dat ik ondanks de ruimte die ze hebben deze dieren wel in gevangenschap houd). Dat komt erop neer dat ik persoonlijk een biologische basis graanmix heb en die zelf aan vul met insekten, groente, fruit, noten, zaden, pitten, bloemen en kruiden. Elke paar weken in veranderende samenstelling een voorraad maak waar de kippen dan zelf uit kunnen halen wat ze nodig hebben (of lekker vinden).

Afbeelding
Afbeelding

En dan nog loop je tegen problemen op dat sommige dingen anders 'bewerkt' worden dan je zou willen zien, dat niet alle ingredienten bioogisch zijn enz enz enz...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor tuff cookie » 04 jun 2018 13:56

Deesje, je kippen hebben het goed bij jou :duimop:
Bij volwassen gekochte kippen heb ik gemerkt dat die kippen eigenlijk alleen kunnen verteren wat ze altijd gewend zijn te eten. Daar zijn de darmen op ingesteld. Meestal is dat legkorrel van een bepaald merk. Geef je alleen al een ander merk korrel dan krijgen ze dunne poep omdat de samenstelling anders is dan ze gewend zijn. De darmen kunnen dat voer niet verteren/opnemen.
Mijn jonge kuikens geef ik veel (gezonde voeding) variatie in de voeding, dan krijgen ze gezonde darmen en worden sterke kippen.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Deesje » 04 jun 2018 14:09

Ik geloof je meteen dat dat aanvankelijk zeker wat problemen kan opleveren, waarbij het leuk is om over dunne poep op dat soort momenten mischien iets 'anders' na te denken dan als een probleem, want juist door de aanpassingen in het lichaam verandert er iets in de ontlasting, het lichaam kan zich daar op aanpassen maar heeft even tijd nodig en daarbij is ontgiften en rommel eruit gooien (meestal de zwaktste schakel in het systeem). Dunne poep kan dan juist een goed teken zijn dat veranderingen worden ingezet en als je daarin enige ondersteuning kan bieden (bijvoorbeeld aanvankelijk de voeding zelf iets 'malen' waardoor de verteerbaarheid makkelijker wordt en dat dan gaan mengen met je de complete granen) dan kun je vaak snel zien dat het na korte tijd 'beter' wordt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor Trea » 04 jun 2018 14:28

Ik ben het met Deesje eens dat de korrel uit de zakken die wij kopen niet optimaal goed/gezond kan zijn. Wat wij kopen is veelal dezelfde korrel (of meel) die ook voor industrie wordt samengesteld. En daar gaat het erom dat met zo weinig mogelijk kosten maximaal eieren worden geproduceerd.

Bovendien is een gewenste levensduur van 2 jaar voor een legkip daar wel iets anders dan de 10 jaar die wij onze kippen gunnen.

Helaas heb ik geen onbeperkt budget en vind ik bessen, wormen en noten te duur om dagelijks aan mijn kippen te geven.

Maar met biologisch kippenvoer (nu kuikenvoer) in combinatie met wat granenmix, redelijk gezonde kliekjes, onkruid uit de tuin en dagelijks een paar-aantal uren vrij mogen scharrelen kom ik ook al een heel eind.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor tuff cookie » 04 jun 2018 16:02

Goeie tip Deesje !

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor danielb » 09 jun 2018 01:59

Deesje : weing mensen zullen kunnen doen of vooral volhouden wat jij doet en aanbied als voeding.
als het gaat om graan mengelingen,dan zijn die in de meeste gevallen nog minder gevarieerd dan bv kuikenmeel.
kuikenmeel word speciaal extra vitaminen en mineralen toegevoegd.
je moet ook rekening houden dat de meeste kippen (zelfs met grote uitloop) nog zeer beperkt zijn in aanbod van bv bepaalde mineralen en vitaminen en zelfs bepaalde eiwitten.
je mag ook niet TE snel oordelen,want als beginnend kippenhouder kan je met verloop van de jaren redelijk wat problemen tegenkomen,maar ik denk zowiezo dat jij een voldoende aanbod geeft wat betreft voeding.
als je kijkt naar bv grote mortaliteit door omwille van kippenpokken,dan is dat meestal door niet te voederen van een goed samengestelde voeding en dus door enkel geven van graan mengeling.(die meestal niet voldoende is) en is uiteraard iets anders dan wat jij aanbied.
op zich zijn de graan mengelingen die worden aangeboden dus enkel goed bij een ZEER ruime uitloop.
en bepaalde rassen zijn ook gevoeliger als ze bepaalde voedingsstoffen niet binnen krijgen.
in geval van grote brahmas kan het dus zijn dat ze nood hebben aan meer dierlijke eiwitten (is maar een voorbeeld,want ik weet dat jij uw kippen genoeg dierlijke eiwitten aanbied) (is maar een ander voorbeeld,want dierlijke eiwitten vind je in geen enkel voer dat word aangeboden en moet je zowiezo zelf toevoegen)
daar mag dus wel eens verandering in komen...
en kippen kunnen echt ZEER mooie leeftijden bereiken door het geven van meel/korrel.
geven van andere voeding zoals jij of Trea doet mag ook nog bewezen worden dat dit veel beter is dan de meeste volledige voeders zoals meel of korrel,want beide zijn nog niet zolang bezig met kippies ;)
ik geef ook trouwens meel ipv korrel en om 2 redenen : ze eten het liever en er is geen opwarming gebeurd van de voeding zoals bij korrel.
bekijk ook eens topic oudste kip (ooit)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is nou de Hoofdvoeding voor kippen?

Berichtdoor danielb » 09 jun 2018 02:04

nog eens kort gezegd en vooral ook voor mensen met weinig ervaring....
geef een volledig voer waar zogoed als alles inzit.
en dit met een zeer ruime uitloop beperkt mogelijke problemen...


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten