foktoomkorrel vs legkorrel

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor hamerke » 02 sep 2018 20:26

In foktoomkorrel zitten volgens de fabrikanten extra vitaminen om de kippen in optimale conditie in het broedseizoen te brengen en om broedeieren van betere kwaliteit af te leveren.
Is het OK om de kippen, ongeacht of je er nu mee kweekt of niet, voortdurend foktoomkorrel te voeren? Dus een heel jaar lang? Of kan dit op een of andere manier schadelijk zijn?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor tuff cookie » 02 sep 2018 20:54

Ik geef ook het hele jaar foktoomkorrel omdat ze daarmee de beste voeding krijgen.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor hamerke » 03 sep 2018 12:25

Ok. Bedankt voor de reactie.
Ik geef nu buiten het broedseizoen aan de volwassen kippen een premium gemengd voer met granen, zaden, kreeftjes en korrels. Maar die korrels worden zeer moeilijk gegeten. Ik moet de kippen vrijwel uithongeren of ze pikken er niet van. Bovendien wordt door het selectief eten er behoorlijk wat korrel uit de bak gekieperd. Eens dat nat wordt, wordt het een stinkende plakboel als ik niet dagelijks veeg... Mijn idee was nu om enkel nog foktoom te voeren in een voedertoren en dagelijks wat gemengd graan, zaden en kreeftjes te gooien, of beperkt aan te bieden in een aparte bak.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor tuff cookie » 03 sep 2018 13:03

Zolang ze kunnen kiezen eten ze alleen het lekkerste.

hamerke
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 aug 2015 21:00
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Kempen

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor hamerke » 03 sep 2018 14:51

Juist. Daarom dat ik van dat gemengd voer met korrels zou willen afstappen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5576
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor tuff cookie » 03 sep 2018 15:11

Alleen korrels geven en dat volhouden dan gaan ze het uiteindelijk wel eten. De korrels zijn zo samen gesteld dat de kippen alles krijgen in de juiste verhouding.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor Trea » 03 sep 2018 18:21

Vanwege het knoeien geef ik de hennen het eten in vrij diepe bakken. Daardoor strooien ze niet alles in het rond.

Bij mij krijgen ze geen korrel maar biologisch legmeel. Wat overblijft (meel) meng ik ca 2 x per week met wat yoghurt en appelazijn. Zo hoef ik vrijwel niks weg te gooien.

Voor de vitamientjes geef ik ze s ochtends wat groenvoer (gras en kruiden) en mogen ze in de middag een aantal uren in de tuin scharrelen.

Of dat beter is dan foktoomkorrel weet ik niet. Maar als mens wordt ik wel blijer van gevarieerd eten dan alleen brintapap te moeten eten (bij wijze van). Wat een kip vindt? :?:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor danielb » 03 sep 2018 21:29

Trea : in meel of korrel zitten ook al vitaminen hoor...
en als iemand de raad of de tip geeft om alleen korrels te geven,dan wil dat niet zeggen dat ze niet mogen scharrelen tussen het gras en onkruid hoor.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor Jan Bollen » 03 sep 2018 23:57

Als ze scharrelruimte hebben dan kan je ook de korrel weglaten en alleen gemengd graan geven. Wel opletten dat je ze niet te veel geeft. Bij mij krijgen ze, 2 x per dag, net zo veel graan als ze binnen een kwartier opeten. De rest moeten ze maar bij elkaar scharrelen.

timoteus
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2017 23:56
Land: Belgie
M/V: M

Re: foktoomkorrel vs legkorrel

Berichtdoor timoteus » 11 dec 2018 23:54

Ik geef mijn kippen elke morgen foktoomkorrel en dat eten ze snel op. Ze hebben dan ook het meeste honger. s'Avonds krijgen ze graanmengeling, zo vermijd ik dat ze korrels laten liggen en ben ik zeker dat ze hun dosis vitamines binnen hebben om aan goede broedeieren te komen. Buiten het broedseizoen doe ik hetzelfde maar dan met een onderhoudskorrel voor shows te doen.
Vorig jaar haalde ik zo een resultaat van 26 op 26 en 16 op 18. Daar was dan nog eentje bij dat onbevrucht was.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten