Kunnen kippen zichzelf redden?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Kunnen kippen zichzelf redden?

Berichtdoor braser » 13 mar 2019 23:33

Fazanten zijn wilde dieren.
Die lopen hier ook en vliegen over de weg weer naar een ander stuk land.
Kippen zijn geen wilde dieren.
Natuurlijk hebben gedumpte kippen kans van overleven... toch zou ik persoonlijk geen kippen nemen om ze zo op een stuk grond te zetten en er niet op te letten.
Alleen omdat het mooi op je landje staat.
Kippen hebben niet veel nodig maar wel een droog hok, goed voer en bescherming tegen rovers in de nacht.
Begrijp je idee wel en dat het goed bedoeld is maar ik zou nooit zo kippen houden.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf redden?

Berichtdoor Tokkietjes » 13 mar 2019 23:43

Ik vind 600 m2 helemaal niet zo groot. Wij hebben zelf een hectare (10.000 m2) en buurman de boer nog een 30 hectare aansluitend aan ons perceel. Wij hebben 2 kippen en een haan, maar die hebben een nachthok, een overdekte ren voor als het regent en ze krijgen elke dag legkorrel en graan. Op 600 m2 lijkt het mij stug dat kippen kunnen overleven met niks. Dat is een grote tuin meer niet. Ik zou er niet aan beginnen als je ze verder niet wilt voeren, verzorgen en een hok wil geven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4358
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kunnen kippen zichzelf redden?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 14 mei 2019 17:00

Je moet kiezen he, ofwel een ras dat goed vliegt en dan in een boom gaat slapen. En die dan ook zijn/haar plan trekt.
Ofwel een ras dat binnen de omheining blijft en niet goed vliegt, maar dan moet het een degelijk en afgesloten hok hebben.
Zelfs een degelijke omheining houdt een vos of marter niet tegen. Die gaan er gewoon overheen (of onderdoor).

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor een landhoen gaan. Dat dus wel goed kan vliegen.

Ik begrijp het wel, wat je wil. En het is gezellig. Maar op die (ja toch) kleine oppervlakte, zonder natuurlijk water zal je de dieren toch steeds moeten bij voederen en van water voorzien.
Bij gelijk welk ras is de kans ook reëel dat ze ergens gaan broeden en je plots kuikens hebt. Vraag je op voorhand af wat je daar dan mee gaat doen.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten