Kuikens van 2 maanden bij gaan voeren?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Helga63
Land: Frankrijk
M/V: V

Kuikens van 2 maanden bij gaan voeren?

Berichtdoor Helga63 » 04 mei 2019 11:27

Nu onze kuikens een beetje gesettled raken wil ik ze eigenlijk wel af en toe iets extra geven.

Ze hebben heel de dag de beschikking over kuikenkorreltjes (kruimels) en lopen zo te zien ook wel wat gras en zo te knabbelen overdag.

Kan ik ze al extra dingetjes geven als snoep en om te wennen, ik heb nu bv appels in huis en dat wou ik eens geven? En kan ik ze dan door de helft gesneden zonder pitten aanbieden of moeten ze geschild worden, in stukjes of zelfs geprakt?

Ik neem aan dat wat blad van groentes wel kan, dat lijkt me hetzelfde pikken als grassprieten maar wat kan er nu extra en in welke vorm/ grootte?

Dank weer voor de tips!

tuff cookie
Land: nederland

Re: Kuikens van 2 maanden bij gaan voeren?

Berichtdoor tuff cookie » 05 mei 2019 07:20

Paardenbloemblad is heel goed voor kippen en zijn ze gek op.
Verder kun je ze af en toe iets geven van meelwormen, zoetwater garnaaltjes, sesamzaadjes of boekweit. Dit met mate geven.

Helga63

Berichtdoor Helga63 » 05 mei 2019 07:35

Dank je wel voor je tip. Meelwormen, garnaaltjes en boekweit heb ik geen idee van waar ik dat hier in Frankrijk vandaan haal. Ongebrande sesamzaadjes heb ik wel, ik heb ook rauwe havermoutvlokken, is dat ook iets? Paardenbloemblad is niet moeilijk, staat hier genoeg.

Maar ze zijn dus nog te jong voor appel, ander fruit en groentegroen begrijp ik?

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Berichtdoor Kip La La » 05 mei 2019 08:34

Appeltje doormidden snijden moet altijd kunnen toch.
En groente. Ze zitten nu ook op het malse gras.
Om ze tammer te maken :gossip: kippen zijn dól op kaas. En op rauw gehakt.
Alles met mate natuurlijk maar het kan ze wel lijmen hoor.

braser
Land: nederland
M/V: M

Berichtdoor braser » 05 mei 2019 09:10

Ik heb thuis een overpad waar altijd veel onkruid op groeid zoals paardebloemdistels, brandnetels, gras,etc etc.
Ook langs de slootkant en mijn tuintje.
Dat maai ik altijd en geef het aan de kippen.
Zijn ze gek op...ook de kuikens spitten en woelen alles om.
Zit altijd wel iets tussen wat ze lekker vinden.
Het is ook een prima bodembedekker waar ook weer
Insekten onder gaan zitten.

Helga63

Berichtdoor Helga63 » 07 mei 2019 17:04

Dank voor de tips!

Inmiddels hebben ze voorzichtig van kwartjes appel gesnoept en wat gekookte fijngemaakte macaroni (zonder zout) gegeten. Ook stukjes kaas gaan erin als koek. Ik snij iedere dag wat gras en zo af om in het hok te geven om ze wat groen extra te geven.

Het zijn een stelletje mafketels, wat ze ook doen, alles met z'n vieren tegelijk. Eten met z'n vieren tegelijk de koppen in de bak, dorst hebben ze ook met z'n vieren tegelijk...

Tussendoor gaan ze nog steeds terug het nachthok in, blijkbaar vinden ze dat toch een veilige prettige plek.

Volgende week krijgen we een rennetje erbij, zodat ze iets grotere ruimte hebben om te lopen (1.80 x .75 erbij), dit rennetje moet samen met de ren van het nachthok dan ook als vakantieverblijf gaan dienen als we er niet zijn, zodat ze gewoon veilig rond kunnen lopen en naar binnen en buiten kunnen wanneer ze willen zonder deurtje.

Ik wil ze nog niet loslaten in het weiland, nog eerst maar minimaal een weekje in de grotere ren lijkt me.

Kip La La
Moderator
Land: Nederland

Berichtdoor Kip La La » 07 mei 2019 19:06

Kippen wennen best heel snel aan hun vaste slaapplek.
Zelfs als ze gedumpt worden slapen ze steeds in dezelfde boom.
Je zou ze om te wennen (ook voor jezelf) een (half) uurtje voor hun slapenstijd even los kunnen laten.
Ze zullen dan niet ver van het hok gaan.
En als ze dan al heel gek zijn op geraspte kaas (in een knisperend plastic zakje) kun je ze ook zo terug lokken.
:gulzig:

Terug naar “Voeding, water etc”