Legkorrel of graanmengsel; hele maiskorrel?

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Harald
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2019 16:49
Land: Nederland
M/V: M

Legkorrel of graanmengsel; hele maiskorrel?

Berichtdoor Harald » 28 nov 2020 10:31

In Nederland kom je naast allerlei speciaalvoer globaal vier soorten mengvoer voor legkippen tegen.

* Legkorrel, een soort pellets van tamelijk onduidelijke samenstelling
* Hele Gemengde granen, zaden en peulvruchten. Op de verpakking staat welke granen en peulvruchten. Soms ook hoeveel van wat.
* Grof gemalen granen, zaden en en peulvruchten. Ardeens graan reken ik hier ok onder
* Mengsel van pellets en granen

Speciale gevallen als legmeel en opgroeispul voor kuikens laat ik even buiten beschouwing.

In dit artkel op kippenforum over voeding las ik een pleidooi voor zuivere granen, zaden, peulvruchten, etc ( vanaf nu noem ik dat granen, het lezen wordt wat saai als ik elke keer de voledige opsomming geef)

Ik kocht altijd een mengsel van pellets met granen. Net als anderen op dit forum had ik de indruk dat ze de korrels uit de bak gooiden en vooral de granen aten.
Ik kocht dus bij de boerenbond zo'n mengsel van granen met hele maiskorrels.

Ik heb grote kippen en een haan, Welsummers. Ze lopen in een grote boomgaard, zo'n 50 m2 per kip.
Tussen de bomen groeit gras met kruiden. Het gras is voor een gazon wat lang, maar niet zó lang dat ik moet maaien. Ik denk dus dat er genoeg ruimte is.

Ik voer de kippen af en toe wat groente: pompoen, slablad, andijviestronk, maar ze zijn daar niet erg in geïnteresseerd. Ze zijn wel heel enthousiast over het graanmengsel, maar de mais laten ze liggen. Dat verbaast me, hier lees ik juist dat ze mais juist heel lekker zouden vinden. Zijn de korrels te groot?

Vraag: kan ik ze beter kleiner gemalen granen geven, iets als Ardeens graan of zo, of vinden mijn kippen zoveel ander lekkers in de boomgaard dat ze hun neus ophalen voor mais?

Sommigen suggereren de kippen op rantsoen te zetten opdat ze wel groenvoer eten. Is dat verstandig aan het begin van de winter? Of moet ik denken: 50 m2 per kip, ze moeten niet zeuren, ze moeten het maar zonder bijvoeren doen er ligt genoeg!

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Legkorrel of graanmengsel; hele maiskorrel?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 nov 2020 11:09

Als ze vrij toegang hebben tot graan zullen ze het groenvoer laten liggen als ze het niet kennen.. Om het te leren eten kan je idd dit voer 's ochtends geven en het graan en korrels de avond ervoor weghalen.. Dan pas de volgende avond (voor ze op stok gaan) weer voer geven.
Bij sommigen werkt dat afdoende, bij sommigen niet. Maar ze kijken het normaal wel van elkaar af, dus als je eentje overtuigd krijgt ben je vertrokken.
Ik zou het wel proberen, omdat ze voedingsgewijs weinig aan die uitloop hebben als ze er niets oppikken. Normaal scharrelen ze naar beestjes maar eten toch ook veel onkruid en gras.
Geraspt groenvoer kan ook helpen.

Of ik het ze nu nog zou gaan aanleren weet ik niet. Ik denk dat ik zou wachten tot het voorjaar.
Stevig rantsoeneren lijkt me in deze tijd van het jaar alleszinds niet verstandig..

Hele maiskorrels zijn idd wel erg groot en vooral hard. Van mais worden ze ook erg snel vet, dus geef niet overdreven veel mais als je kan. Persoonlijk zou ik voor een combinatie van de uitgebreide graanmengeling en legkorrel gaan. Maar dan niet tegelijk geven als ze de korrels dan laten liggen.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Legkorrel of graanmengsel; hele maiskorrel?

Berichtdoor jantien » 01 dec 2020 08:52

Hier worden hele maïskorrels ook niet gegeten, kleinere wel maar nog altijd als laatste.
Groenvoer wordt hier wel erg goed gegeten, snij het eigenlijk altijd wel wat fijn, omdat anders ‘ de oudjes’ het nakijken hebben op de jongeren die gelijk met krop en al weg fladderen ;)
Biedt het maar eens fijn aan
Hier ook flinke uitloop 2500m2 aan lekkers.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten