OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 04 jan 2024 21:36

tuff cookie schreef:Kijken of het lukt.
https://postimg.cc/jnDBpTmX]


Het is gelukt. Dit is alleen niet de EKO (biologische) variant.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2024 07:41

Oh, dat is even schrikken. Ben ik even blij dat je dat zegt ! Ik was er van uit gegaan dat Kona Corn helemaal Eko is. Ik ga er meteen achteraan of ze ook Eko legmeel hebben.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2024 07:48

Dit heb ik wel gevonden maar nog geen legmeel.
https://www.junai.nl/biologische-legkorrel-3mm.html

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 05 jan 2024 08:14

kippietoktok schreef:
Hilda schreef:Mijn kippen krijgen altijd Havens scharrelkorrel


tuff cookie schreef:De laatste tijd ben ik gedeeltelijk over gegaan op Kona Corn legmeel



De Havens Scharrelkorrel Legkorrel heb ik ook opgenomen in de tabel.
Van de legmeel kon ik helaas niets vinden. Heb de biologische legkorrel van Konacorn in de tabel opgenomen.

Zoals jullie zien missen er velden, dat komt doordat ik deze info niet kon vinden.

Op de verpakking van de Heus staat: ''bevat dicalciumfosfaat uit ontvette beenderen: toediening met drinkwater waaraan cholinechloride is toegevoegd moet worden vermeden.'' Havens bevat cholinechloride in het (droge) voer. Voor de zekerheid zou ik deze 2 korrels dus niet mengen.

Havens zegt: 100% natuurlijk en 100% plantaardig. Natuurlijk is geen beschermde term. Genetisch gemodificeerde sojabonen mogen dus ook als ''natuurlijk'' worden verkocht.


Ik heb er nog wel een lege zak liggen, waar de ingrediënten vast wel op staan, zou er een foto van kunnen maken.

Hilda
Berichten: 153
Lid geworden op: 29 apr 2008 10:50
Land:
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Hilda » 05 jan 2024 08:17

kippietoktok schreef:Voorwoord:
Over het voeren van kippen bestaat veel discussie. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en opvattingen. Vaak zijn deze allemaal wel goed. Hun kippen doen het immers al jaren goed zonder problemen. Elke kip is anders en elke omgeving is anders. Sommige kippen zitten in een schuur en eten nooit gras, en een andere kip heeft een heel bos ter beschikking. Eén gouden standaard is er dus niet. Vandaar dat de samenstelling van voer ook per merk verschilt. Elk merk heeft zijn eigen opvattingen over wat goed is. Voedingsonderzoek is moeilijk en er zijn nog vele micronutriënten die niet in de tabel staan en waarvan men de exacte (wissel)werking niet kent.

Toch is het fijn om voer te kunnen vergelijken en is het fijn om een ‘richtlijn’ te hebben. Die richtlijn staat hieronder en is gebaseerd op onderzoek van de afdeling pluimvee-wetenschappen van de universiteit Oxford. Wat opvalt is dat een legkip een 4x zo grote calciumbehoefte heeft als een haan of opgroeidende kip. De schaal van de kip bestaat voornamelijk uit calcium en weegt enkele grammen. Vandaar de grote calciumbehoefte. Wat nog meer opvalt is dat de behoefte aan de overige nutriënten niet veel verschilt. Een haan dat voor vlees gehouden wordt en binnen enkele maanden geslacht wordt heeft vooral eiwit en vet nodig om op gewicht te komen. De calciumbehoefte is voor deze hanen in tegenstelling tot de legkip laag.

Afbeelding

Uiteindelijk ben ik bovenstaande tabel met een globaal advies gaan vergelijken met kippenvoer.
Op de voor mij beschikbare verpakkingen heb ik de samenstellingen vergeleken in een tabel gezet. Het viel op dat de samenstelling en de voedingswaarde van de grootverpakkingen bij sommige merken (Welkoop en Via Organica) soms verschillen van de kleinverpakkingen. Je zou verwachten eenzelfde product te kopen. Van elk merk heb ik zowel de ‘legkorrel’ als ‘kippenmix' opgenomen in de tabel.
Legkorrel bevat vaak bijna dezelfde ingrediënten als kippenmix, maar is dan verwerkt tot een korrel. In de meeste legkorrels wordt ook grit en kalk verwerkt, maar dat is niet bij elke legkorrel het geval, Via Organica legkorrels bijvoorbeeld, deze bevat geen grit of kalk en is daarmee beter een ‘onderhoudskorrel’ te noemen. Er wordt bij die laatste wel geadviseerd grit bij te voeren waarmee het, indien er voldoende kalk wordt bijgevoegd, geschikt is voor legkippen. De Via Organica scharrelmix bevat in tegenstelling tot de korrel wel de aanbevolen hoeveelheid kalk vanwege het toegevoegde grit.
In onderstaande tabel vindt u mijn overzicht. De waardes zijn in percentages of in IU of mg’s. In het laatste geval gaat het altijd om het aantal IU of mg’s per kg van het desbetreffende voer. Vitamine E wordt in enkele gevallen in mg opgegeven. 1IU is is 0,67mg vitamine E. De waardes verschillen hierdoor nogal, mogelijk een notatiefout van de fabrikant.

Bij de rood-gearceerde vakken gaat het om een significante overschrijding van de aanbevolen dosering, de blauw gearceerde vakken gaan om een onderdosering. In het geval van calcium kan onderdosering zeer nuttig zijn. Dit als het gaat om volwassen hennen die (nog) niet leggen, een legstop houden of wanneer u veel hanen houdt. Naar behoefte kan er dan calcium worden bijgevoerd aan de kippen die dat het hardst nodig hebben.

Ook blijkt uit rondneuzen op het forum dat het voor velen belangrijk is of er genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) in het voer aanwezig zijn. De fabrikant is wettelijk verplicht dit te melden wanneer het voer meer dan 0,9% GMO’s bevat. Sommige fabrikanten geven aan GMO-vrij te zijn. Gezien ze dit wettelijk mogen roepen, ook wanneer het 0,8% GMO’s bevat heb ik dat niet overgenomen van de fabrikant en heb ik <0,9% opgeschreven. Dat kan dus ook 0,0% zijn!

Palmolie en sojaolie is vanwege de milieubelasting (boskap) voor sommige kippenhouders een reden het niet te gebruiken, vandaar dat ook dit aspect is opgenomen in de tabel.

Afbeelding

Onderin de tabel vindt u luteïne/zeaxanthine en cantaxantine. Dit zijn carotenoïden welke voorkomen in meerdere planten en dieren welke verantwoordelijk zijn voor hun rode kleur. Ze komen ook van nature voor in voedsel van kippen maar worden door enkele fabrikanten toegevoegd aan het voer. Van luteïne/zeaxanthine is bekend dat het een remmend effect kan hebben op maculadegeneratie en wordt als voedingssupplement (geïsoleerd uit eidooier!) voor een hoge prijs verkocht.

Kaspar Faunafood voegt als enige het enzym fytase toe aan het voer. Dit enzym zorgt voor een betere vertering, met name fosfor en enkele andere voedingsstoffen en is oorspronkelijk op de markt gebracht om de uitstoot van fosfaat in kippenmest omlaag te brengen. Daarnaast zou het de voerconversie verhogen. Voor kleine hobbyhouders dus niet interessant.

Tot slot: Rood is niet per definitie slecht, blauw is ook niet fout. In het geval bij calcium kan blauw (onderdosering) nuttig zijn wanneer de kippen geen eieren leggen als ‘onderhoudskorrel’.
Fouten voorbehouden. Soms wijzigen samenstellingen en kan dit dus per ‘batch’ verschillen. Opnamedatum: oktober-2023

Trek vooral uw eigen conclusies

De namen van de merken van het voer, bovenin het tabel en onderin het tabel staan vanaf de 2e Kona Corn niet recht onder elkaar.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 05 jan 2024 09:39

Hilda schreef:De namen van de merken van het voer, bovenin het tabel en onderin het tabel staan vanaf de 2e Kona Corn niet recht onder elkaar.


Verwerkt

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 05 jan 2024 09:59

tuff cookie schreef:Dit heb ik wel gevonden maar nog geen legmeel.
https://www.junai.nl/biologische-legkorrel-3mm.html



Ik heb een ander merk 'Reudink' in de tabel gestopt. Ook biologisch voor een goede prijs. Als je de Konacorn biologische legkorrel wilt vergelijken kan dat via http://www.smulkok.nl/kc.png De onderste rij met merknamen klopt niet, de rij bovenin wel. (Veel gedoe om aan te passen).

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2024 10:38

Veel gedoe om aan te passen kan ik me voorstellen, wel erg goed dat je het doet :duimop:
Reudink kwam ik ook tegen online (lijkt me vergelijkbaar aan kwaliteit met Havens) Is maar een idee hoor :gulzig:

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 05 jan 2024 10:42

tuff cookie schreef:Veel gedoe om aan te passen kan ik me voorstellen, wel erg goed dat je het doet :duimop:
Reudink kwam ik ook tegen online (lijkt me vergelijkbaar aan kwaliteit met Havens) Is maar een idee hoor :gulzig:


Reudink is biologisch. Havens niet. Havens bevat ook genetisch gemodificeerde (=GMO) soja, net als de niet biologische producten van konacorn.

Op het moment voer ik nog Garvo maar ik vind dit erg duur. Ik wil dus overstappen naar De Heus of Reudink. Maar de Heus bevat GMO soja, Reudink niet. Maar ik vraag me af of het hoge hoeveelheid eiwit en vet in Reudink niet teveel is voor de kippen. En anders maar wat beperkter voeren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 05 jan 2024 11:02

Meer eiwit en vet wil gewoon zeggen, minder koolhydraat. Dat lijkt me niet zo'n slecht idee.
Hun natuurlijke, oorspronkelijke voedsel bevat meer eiwit en vet dan een globaal kippenvoer. En zeker minder koolhydraat. Dat is gewoon eenvoudig en goedkoop vulmiddel, graan...

Is soja tegenwoordig niet altijd GMO?
Dat is niet per definitie slecht. Vroeger werd er veredeld via selectie waardoor bepaalde genen veranderd werden, tegenwoordig door de genetica rechtstreeks aan te passen. Dat is het verschil. Het houdt meer risico in, daar ben ik het mee eens. Maar als het goed gelukt is, is er geen verschil met een klassiek veredeld product. Beide even ongezond.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten