OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 09 okt 2023 15:50

Voorwoord:
Over het voeren van kippen bestaat veel discussie. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en opvattingen. Vaak zijn deze allemaal wel goed. Hun kippen doen het immers al jaren goed zonder problemen. Elke kip is anders en elke omgeving is anders. Sommige kippen zitten in een schuur en eten nooit gras, en een andere kip heeft een heel bos ter beschikking. Eén gouden standaard is er dus niet. Vandaar dat de samenstelling van voer ook per merk verschilt. Elk merk heeft zijn eigen opvattingen over wat goed is. Voedingsonderzoek is moeilijk en er zijn nog vele micronutriënten die niet in de tabel staan en waarvan men de exacte (wissel)werking niet kent.

Toch is het fijn om voer te kunnen vergelijken en is het fijn om een ‘richtlijn’ te hebben. Die richtlijn staat hieronder en is gebaseerd op onderzoek van de afdeling pluimvee-wetenschappen van de universiteit Oxford. Wat opvalt is dat een legkip een 4x zo grote calciumbehoefte heeft als een haan of opgroeidende kip. De schaal van de kip bestaat voornamelijk uit calcium en weegt enkele grammen. Vandaar de grote calciumbehoefte. Wat nog meer opvalt is dat de behoefte aan de overige nutriënten niet veel verschilt. Een haan dat voor vlees gehouden wordt en binnen enkele maanden geslacht wordt heeft vooral eiwit en vet nodig om op gewicht te komen. De calciumbehoefte is voor deze hanen in tegenstelling tot de legkip laag.

Afbeelding

Uiteindelijk ben ik bovenstaande tabel met een globaal advies gaan vergelijken met kippenvoer.
Op de voor mij beschikbare verpakkingen heb ik de samenstellingen vergeleken in een tabel gezet. Het viel op dat de samenstelling en de voedingswaarde van de grootverpakkingen bij sommige merken (Welkoop en Via Organica) soms verschillen van de kleinverpakkingen. Je zou verwachten eenzelfde product te kopen. Van elk merk heb ik zowel de ‘legkorrel’ als ‘kippenmix' opgenomen in de tabel.
Legkorrel bevat vaak bijna dezelfde ingrediënten als kippenmix, maar is dan verwerkt tot een korrel. In de meeste legkorrels wordt ook grit en kalk verwerkt, maar dat is niet bij elke legkorrel het geval, Via Organica legkorrels bijvoorbeeld, deze bevat geen grit of kalk en is daarmee beter een ‘onderhoudskorrel’ te noemen. Er wordt bij die laatste wel geadviseerd grit bij te voeren waarmee het, indien er voldoende kalk wordt bijgevoegd, geschikt is voor legkippen. De Via Organica scharrelmix bevat in tegenstelling tot de korrel wel de aanbevolen hoeveelheid kalk vanwege het toegevoegde grit.
In onderstaande tabel vindt u mijn overzicht. De waardes zijn in percentages of in IU of mg’s. In het laatste geval gaat het altijd om het aantal IU of mg’s per kg van het desbetreffende voer. Vitamine E wordt in enkele gevallen in mg opgegeven. 1IU is is 0,67mg vitamine E. De waardes verschillen hierdoor nogal, mogelijk een notatiefout van de fabrikant.

Bij de rood-gearceerde vakken gaat het om een significante overschrijding van de aanbevolen dosering, de blauw gearceerde vakken gaan om een onderdosering. In het geval van calcium kan onderdosering zeer nuttig zijn. Dit als het gaat om volwassen hennen die (nog) niet leggen, een legstop houden of wanneer u veel hanen houdt. Naar behoefte kan er dan calcium worden bijgevoerd aan de kippen die dat het hardst nodig hebben.

Ook blijkt uit rondneuzen op het forum dat het voor velen belangrijk is of er genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) in het voer aanwezig zijn. De fabrikant is wettelijk verplicht dit te melden wanneer het voer meer dan 0,9% GMO’s bevat. Sommige fabrikanten geven aan GMO-vrij te zijn. Gezien ze dit wettelijk mogen roepen, ook wanneer het 0,8% GMO’s bevat heb ik dat niet overgenomen van de fabrikant en heb ik <0,9% opgeschreven. Dat kan dus ook 0,0% zijn!

Palmolie en sojaolie is vanwege de milieubelasting (boskap) voor sommige kippenhouders een reden het niet te gebruiken, vandaar dat ook dit aspect is opgenomen in de tabel.

Afbeelding

Onderin de tabel vindt u luteïne/zeaxanthine en cantaxantine. Dit zijn carotenoïden welke voorkomen in meerdere planten en dieren welke verantwoordelijk zijn voor hun rode kleur. Ze komen ook van nature voor in voedsel van kippen maar worden door enkele fabrikanten toegevoegd aan het voer. Van luteïne/zeaxanthine is bekend dat het een remmend effect kan hebben op maculadegeneratie en wordt als voedingssupplement (geïsoleerd uit eidooier!) voor een hoge prijs verkocht.

Kaspar Faunafood voegt als enige het enzym fytase toe aan het voer. Dit enzym zorgt voor een betere vertering, met name fosfor en enkele andere voedingsstoffen en is oorspronkelijk op de markt gebracht om de uitstoot van fosfaat in kippenmest omlaag te brengen. Daarnaast zou het de voerconversie verhogen. Voor kleine hobbyhouders dus niet interessant.

Tot slot: Rood is niet per definitie slecht, blauw is ook niet fout. In het geval bij calcium kan blauw (onderdosering) nuttig zijn wanneer de kippen geen eieren leggen als ‘onderhoudskorrel’.
Fouten voorbehouden. Soms wijzigen samenstellingen en kan dit dus per ‘batch’ verschillen. Opnamedatum: oktober-2023

Trek vooral uw eigen conclusies

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 09 okt 2023 16:10

Enkele spelfouten kan ik niet meer wijzigen.
Bijgevoegd = bijgevoerd

Nog een toevoeging:
Een onderdosering eiwit kan ook nuttig zijn indien de kippen beschikking hebben tot veel extra insecten of wanneer men de kippen veel meelwormen of andere dierlijke snacks bijvoert.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 okt 2023 18:19

Wauw, mooi werk.

Absolute waarde van fosfor zegt wel niet veel. Het is de fosfor-calcium ratio die van belang is.
Aangezien die 2 elementen met elkaar in interactie gaan.

En ik denk dat je blauwe vakje bij de Kasper korrel een rood vakje moet zijn.

En kan er te veel ruwe celstof in voer zitten? :frons:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 09 okt 2023 18:45

Dat is een mooi overzicht ! Kun je in één blik zien wat er in welk voer zit. Ook heel mooi dat je het hier hebt geplaatst.

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 09 okt 2023 18:54

Pearlsofpassion schreef:Wauw, mooi werk.

Absolute waarde van fosfor zegt wel niet veel. Het is de fosfor-calcium ratio die van belang is.
Aangezien die 2 elementen met elkaar in interactie gaan.

En ik denk dat je blauwe vakje bij de Kasper korrel een rood vakje moet zijn.

En kan er te veel ruwe celstof in voer zitten? :frons:


Dank dank! Vakje ga ik aanpassen. (Afbeelding staat op eigen hosting). Teveel vezel (ruwe cel) Ja.. geen idee of teveel iets uitmaakt

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 09 okt 2023 18:59

tuff cookie schreef:Dat is een mooi overzicht ! Kun je in één blik zien wat er in welk voer zit. Ook heel mooi dat je het hier hebt geplaatst.


Dankje! Iemand nog behoefte aan een ander merk of voer?

@tuff cookie. Elders las ik dat jij Garvo gebruikt. Staat het type garvo dat jij gebruikt hier ook tussen?

Ik kan het overzicht altijd up-to-date houden omdat de afbeelding op mijn eigen server staat.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 09 okt 2023 19:08

Ik denk wel dat te veel ruwe vezel uitmaakt, prikkelt de darm te veel. Waarschijnlijk uit commercieel oogpunt te hoog. Leuk dat je gevonden hebt dat ik Garvo geef. Ik gebruik Garvo foktoomkorrel en Garvo legkorrel. Garvo heeft organische vitaminen en mineralen in zijn kippenvoer. Vaak zit er in kippenvoer kunstmatige vitaminen en mineralen, die moeilijk opneembaar zijn.
Zelf heb ik Brabanter krielen die een smalle genenbasis hebben (inteelt) waardoor sommige kippen zwakkere darmen hebben. Sinds kort aan sterkere dieren gekomen. De foktoom korrel voor de "zwakkere darmen" omdat daar een hogere dosering organische vitaminen en mineralen inzit. Er zit wel minder calcium in dus grit bijgeven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor Pearlsofpassion » 09 okt 2023 19:48

Ik denk dat voedingsvezel net gunstig is voor gezonde darmen.
Alleen bij dieren die al verteringsproblemen hebben is het misschien nuttig wat lager te geven. Bewerkt voedsel heeft net doorgaans te weinig vezels terwijl natuurlijkere voeding dat nog wel bevat. Goedkopere vulmiddelen in kippenvoer zoals mais, soja en tarwe bevatten ook minder vezels dan minder doorgedreven gedomesticeerde granen en zaden. Om de groenten en insecten dan nog buiten beschouwing te laten.

Bovendien hebben gezonde kippen een kiezelmaag die vezels best wel fijn krijgt. Anders zouden grassprieten ed er ook in hun geheel terug uitkomen langs achter..zoals bij honden en katten vb het geval is.

Organische vitaminen is wel interessant idd.
Hoe doen ze dat dan? Weet je dat?
Is het product gewoon minder bewerkt?

Ik ben nooit fan van hyper bewerkt voedsel. Daarom krijgen mn konijnen enkel gras en groenten en koud geperste korrels indien nodig ( winter of ziekte). Mn gerbils geen korrels maar samenstelling van zaden,groenten,insecten en graszaden in hun natuurlijk (wel gedroogde) vorm.
En mn katten krijgen rauw vlees. Zelden brok of blik. Zoals de natuur het bedoeld heeft..

Bij kippen is dat vrijwel ondoenbaar om merendeel onbewerkt voedsel te geven. Maar ik vind dat best jammer. Dus krijgen ze toch zoveel mogelijk groen en groente-en fruitafval en krijgen ze meestal graan en zadenmengeling ernaast en maar een paar keer per jaar korrels.
Maar als het kon, stelde ik het zelf samen. Het is gewoon onbetaalbaar dan.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor tuff cookie » 09 okt 2023 19:59

De samenstelling van Garvo Foktoomkorrel;

mais, sojaschroot geschild getoast, tarwe, gerst, maisglutenvoer, raapzaadschroot, schelpengrit, kalksteentjes, luzerne, soja olie, biergist, lecithine, organische zuren

Analytische bestanddelen/kg
ruw eiwit 17,2 %, ruw vet 4,1 %, ruwe celstof 4,6 %, ruw as 12,6 %, calcium 32,58 g, fosfor 6,59 g, natrium 1,63 g, lysine 8,17 g, methionine 3,48 g

Toegevoegd/kg Vitamines
3a672a Vitamin(e) A 10000 IE, 3a671 Vitamin(e) D3 2000 IE, 3a700 Vitamin(e) E 85 mg

Toegevoegd/kg Sporenelementen
koper (3b413 Cu(II)chelaat van glycinehydraat, vast) 14 mg, zink (3b607 Zn-chelaat uit glycine hydraat) 47 mg, mangaan (3b506 Mn-chelaat uit glycine hydraat) 95 mg, ijzer (3b103 Fe(II)sulfaat monohydraat) 68 mg, jodium (3b202 calciumjodaat anhydraat) 1 mg, selenium (3b8.12 Se-organisch CNCM I-3399) 0.15 mg

Toegevoegd/kg Kleurstoffen
2a161g canthaxantine (goudsbloem) 3.5 mg

kippietoktok
Berichten: 231
Lid geworden op: 15 aug 2023 16:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Midden NL

Re: OVERZICHT Kippenvoer + (Analyse meerdere merken)

Berichtdoor kippietoktok » 09 okt 2023 21:09

tuff cookie schreef:De samenstelling van Garvo Foktoomkorrel;



Ik heb de foktoomkorrel toegevoegd aan de tabel. Mocht je de oude tabel nog zien dan even je cached image files verwijderen. (Cookies en alle andere gegevens verwijderen). En anders op www.smulkok.nl/kippenvoer.html daar kan je de afbeelding ook vergroot zien.


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten