Kaya en Casey

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Kaya en Casey

Berichtdoor miemster » 06 sep 2015 22:02

Ook hier maar eens een stukje over de mormels van mn ouders. Casey is dan wel officieel van mij, maar hij is zo hecht met Kaya, dat we ze niet uit elkaar hebben gehaald toen ik zo'n 4 jaar geleden het huis uit ben gegaan.

Afbeelding

Links zie je Casey, een Border Collie van alweer ruim 9 en een half en rechts Kaya, kruising Border Collie/Bouvier van bijna 13 en een half.
Kaya is......verschrikkelijk.........
lief, stronteigenwijs en intelligent

Als puppy was ie al super ondernemend en kreeg ook echt alles voor elkaar wat ie wilde. Met 9 weken was ie via-via al op de vensterbank geklommen en had daarbij ook maar alle bloempotten op de grond gegooid, met 3 maanden kon hij al deuren opentrekken, door via de ring van de wasmachine op de juiste hoogte te komen om bij de klink te kunnen. Ik ben toen na de zomervakantie begonnen met de basisgehoorzaamheid cursus, nou, dat heb ik geweten. Van de 80 punten moet je er 60 hebben om te slagen, meneertje was in van alles geinteresseerd behalve luisteren, dus wij hadden maar liefst 17 punten gehaald. De keer erop ging het gelukkig beter en slaagde hij wel. Uiteindelijk 6 cursussen gelopen voor 3 diploma's.

Meneer is nu eenmaal eigenwijs en ook de instructeurs die dachten dat ze Kaya tijdens het volgen wel konden laten opletten, kwamen van een koude kermis thuis.
Tot afgelopen juni ook behendigheid met 'm gedaan, dat heeft hem in zn jonge jaren de reputatie van bekendste hond van het veld opgeleverd. Als de instructeur links van de uitgang van de tunnel of slurf gaat staan, kun je er rechts nog prima langs om een kijkje te nemen bij een andere groep op het veld en ja, dat is gezellig.
Het laatste jaar zagen we echt de kracht in zijn achterhand verdwijnen en ook lijkt het alsof hij minder diepte ziet, waar hij eerst vol vertrouwen de brug/kattenloop over stormde, zie je hem nu twijfelen, hij ziet echt niet meer wanneer het weer naar beneden afloopt.

Het vervelendste gaat uiteraard nog komen, als ons monstertje echt niet meer kan en we afscheid moeten nemen, zoveel streken als hij heeft uitgehaald, zo erg gaan we hem missen.

Afbeelding


En dan nog Casey, Casey hebben we via marktplaats, in eerste instantie was onze kans verkeken, er zou al een gezin komen kijken, maar die hadden toch afgezegd. Toen we daar kwamen hebben we echt een heel goed beeld gekregen van zijn toenmalige situatie en dat was niet zoals de vrouw dacht doordat zijn broer dominant was, maar omdat zij hield van 'vrije opvoeding'. Oftewel, geen opvoeding, zodat de honden zelf maar wat zijn gaan bepalen. Zo mocht Casey niet bij het vrouwtje gaan knuffelen van zijn broer, of rustig eten en toen we thuis waren bleek ook dat rustig slapen ook niet ging.

Casey is dus mentaal vreselijk verwaarloosd geweest, maar ook lichamelijk was het nodige verwaarloosd, beide honden waren aan de magere kant en Casey's prachtige pluimstaart was compleet vervilt, in anderhalf jaar had hij nog nooit een kam van dichtbij gezien.
Maar een Border is geen Border als hij niet een enorme will-to-pleasse had, dus wij zijn met hem gaan trainen tijdens de zomervakantie en na de vakantie mocht hij na 2 lessen te hebben gehad ook al meedoen met het basisexamen waar hij maar liefst 74 punten haalde. Ook behendigheid vind hij ontzettend leuk en spelen met ballen en stokken. Hij heeft bij ons heel veel steun gehad aan Kaya, wat Kaya doet zal wel goed zijn en waar Kaya niet bang voor is, hoeft hij ook niet bang voor te zijn. Ook kunnen ze samen goed jagen, als Kaya onder de braamstruiken duikt, rent Casey alvast naar de andere kant, voor het geval daar een konijntje uit komt. (Hoewel ze beide niet zien als er 1 recht voor ze het pad oversteekt......snap jij het?)

Afbeelding

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor Swoentje » 07 sep 2015 08:59

Mooi verhaal :) met veel herkenbare stukken! De liefde voor je honden spat er van af! Heerlijk :duimop:

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor kiekenboerinneke » 11 sep 2015 16:20

Wat een schatjes! :ilove:

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor miemster » 14 sep 2015 10:40

Dank jullie wel! We houden idd enorm van ze, daarom is het nu zo moeilijk om te zien dat Kaya wel erg hard achteruit gaat, sinds afgelopen week heeft ie ergens last van, hij begint dan te wankelen met zn achterhand, staart verdwijnt naar de buik en hij voelt zich dan overduidelijk niet goed. Hij hoeft dan ook even niks te eten en dat is toch wel het teken dat er iets mis is, Kaya heeft echt nog nooit eten geweigerd.

Maar zelfs als het binnenkort afgelopen mocht zijn, heeft hij iig tot zn 13e een vrij probleemloos leven gehad, toch 12 jaar lang behendigheid met hem gedaan.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22993
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor Kip La La » 14 sep 2015 12:12

Da's niet zo mooi.
Wat zegt je dierenarts ervan?

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor miemster » 19 sep 2015 23:58

Ze wonen niet bij mij, ze zijn van mn ouders, maar ben nog maar 4 jaar het huis uit, dus het voelt nog steeds als mijn honden.

Maar de dierenarts dacht in 1e instantie aan nierfalen, dus bloedonderzoek, maar de waarden daarvan zijn perfect. Dus waarschijnlijk is het epilepsie, even afwachten of de medicatie aanslaat. Echt vreselijk, als hij zich druk maakt (dus ook blij dat ik er weer ben enzo) dan gaat hij inmiddels dus echt onderuit. Vandaag nog, hij kreeg weer een aanval en viel uit het niets op zn buik, voorpoten recht naar voren, achterpoten recht naar achteren. Ik vrees eigenlijk dat de aanvallen veroorzaakt worden door iets in zn hoofd, maar we willen m niet meer al te erg plagen met veel onderzoeken, zeker niet als het waarschijnlijk niet meer te behandelen is. Hij is tenslotte al echt oud.

Echt enorm surrealistisch, 2 maanden geleden deden we nog behendigheid............

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor kiekenboerinneke » 20 sep 2015 23:22

Griezelig om dat te zien, denk ik.... :shock:
Hopelijk slaat de medicatie aan...

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor Swoentje » 21 sep 2015 08:28

Het gaat soms zo snel..... Onze Saar, onze oudste Schotse Collie kreeg op een zondagavond haar eerste kleine hersenbloedinkje, maandag niks meer aan de hand, maandagavond weer eentje, maar nu wat groter. Kopje een beetje scheef, iets lastiger eten, maar met wat hulp en aanpassing ging dat ook weer prima. Ze was nog vrolijk, kon nog prima mee en had er nog lol in. De maandag daarop wilde ze niet meer eten, spuugde de hele dag. Maandagnacht heeft ze waarschijnlijk een derde hersenbloeding gekregen en dinsdagochtend hebben we haar moeten laten gaan.
Van gezond tot dood in 10 dagen.....
Jij houdt van je honden, dus je zult echt wel weten (hoeveel pijn het ook zal doen) wanneer het tijd is om Kaya te laten gaan.
Als het epilepsie is, dan kunnen medicijnen nog veel doen, maar als het idd iets in zijn hoofd is.......

miemster
Berichten: 49
Lid geworden op: 13 jun 2015 19:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor miemster » 21 sep 2015 21:14

Mijn ouders hebben hem vandaag laten gaan.....

Gisteren was hij ineens enorm veel slechter als zaterdag en wilde hij zelfs niet meer eten. En Kaya die niet wil eten is geen Kaya meer, ook kon hij geen rechte lijn meer lopen.

Ik ben blij dat ik hem zaterdag nog uitgebreid geknuffeld heb, maar ik ben er echt helemaal kapot van.

Dierenarts dacht dat het idd een tumor in zijn hoofd is geweest, hij had wel al jaren overal grote vetbulten, maar de laatste nieuwe bult op zn knie was dat niet en waarschijnlijk ook een gezwel in zn buik, dus precies waar ik bang voor was. Medicatie zou dus ook niks uitgehaald hebben.

Ik heb nu al geen zin in zondag, ik wil helemaal niet bij mn ouders naar binnen lopen en niet begroet worden door die zwarte mafkees......

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kaya en Casey

Berichtdoor Swoentje » 21 sep 2015 21:56

Het hoort erbij, bij het leven met een huisdier. En het missen van het ene dier doet nu eenmaal meer pijn dan het missen van het andere. Ik wens je heel veel sterkte! Gewoon gaan, en dan Casey maar extra knuffelen. Die zal zijn maatje ook wel missen denk ik.....


Terug naar “Honden”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten