Update: mun lieve Jannell

Gebruikersavatar
CeasartjUh
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2009 17:05
Land: Nederland
M/V: V

Update: mun lieve Jannell

Berichtdoor CeasartjUh » 13 jul 2009 20:42

ik heb een mini shet van bijna 3 maanden die in september bij ons thuis komt te staan.
ze heeft een eigen stalletje en gras genoeg maar nu had ik twee vragen:
moet ze een dekentje krijgen omdat ze dan vaker binnen staat?
en nog een vraag over de wei:
de wei waar ze in staat daar stond eerst een groot paard in dus de draad is niet zo heel laag.
ik heb een hele lange longeerlijn en het vorige paard van de buren stond heel vaak aan zon lang touw langs de weg te grazen. kan ik dat dan niet ook beter doen? niet langs de weg natuurlijk maar in de wei haar aan een heel lange longeerlijn zetten? het hek is wel laag genoeg maar er staat geen stroom op en ik weet dat shetten heel goed zijn in ontsnappen dus.. wie helpt mij??
Laatst gewijzigd door CeasartjUh op 25 jul 2009 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kabee
Berichten: 467
Lid geworden op: 06 mei 2009 22:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor Kabee » 13 jul 2009 21:39

Hallo

Allereerst proficiat met je (bijna) nieuwe aanwinst. :gulzig: leukkkk

Een paard(je ;) ) hoort niet echt aan een ketting of longeerlijn of wat dan ook te staan, zeker voor jonge veulentjes is dit erg gevaarlijk, zo kunnen ze erg lelijk vallen als hun poten in het touw verstrikt geraken. Een draad bijspannen is niet zoveel werk en met een verbindingstouwtje tussen de twee draden heb je op de onderste draad ook electriciteit staan. Hou onder de draad dan wel het gras kort. Een veulentje (en elk paard) loopt graag lekker rond, wil rollen, bokkesprongen maken en das soms erg lastig aan een longeertouw, niet doen! Het is echt niet leuk voor je paardje.
Dan een dekentje....shets zijn heel erg sterke paardjes en hoeven helemaal geen dekentje te hebben. Zeker niet met dit weer. Jij doet nu ook geen winterjas aan hé!!! Laat ze maar lekker buiten lopen dan krijgen ze ook in het najaaar een hele dikke wintervacht die heel goed tegen de koude kan. Koude is niet erg, nat wel. Zorg dat je paardje altijd kan schuilen voor de regen, maar laat hem ook maar lekker in de regen staan als hij dat wil. Een dekentje is overbodig, ook als het vriest. Dan kan het wel, maar het hoeft zeker niet. Wat wel erg leuk is voor je paardje is gezelschap, een veulentje helemaal alleen in de weide is wel een beetje zielig. Zet je kippen er anders maar bij is beter dan alleen staan.

Heel veel plezier met je diertje!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor lnge » 13 jul 2009 23:04

Zo'n uitgebreid antwoord kan ik niets aan toevoegen. Ik heb ook jarenlang een shet gehad, en die verschillen eigenlijk niets van een minishet.
Het fijnste vinden ze als ze zelf de stal in en uit kunnen lopen, ook 's nachts.
En als gezelschap is een geitje ook heel geschikt en leuk voor je zelf! :-D
Je kan ook een schaap nemen.

Gebruikersavatar
CeasartjUh
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2009 17:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor CeasartjUh » 14 jul 2009 10:46

Kabee schreef:Hallo

Allereerst proficiat met je (bijna) nieuwe aanwinst. :gulzig: leukkkk

Een paard(je ;) ) hoort niet echt aan een ketting of longeerlijn of wat dan ook te staan, zeker voor jonge veulentjes is dit erg gevaarlijk, zo kunnen ze erg lelijk vallen als hun poten in het touw verstrikt geraken. Een draad bijspannen is niet zoveel werk en met een verbindingstouwtje tussen de twee draden heb je op de onderste draad ook electriciteit staan. Hou onder de draad dan wel het gras kort. Een veulentje (en elk paard) loopt graag lekker rond, wil rollen, bokkesprongen maken en das soms erg lastig aan een longeertouw, niet doen! Het is echt niet leuk voor je paardje.
Dan een dekentje....shets zijn heel erg sterke paardjes en hoeven helemaal geen dekentje te hebben. Zeker niet met dit weer. Jij doet nu ook geen winterjas aan hé!!! Laat ze maar lekker buiten lopen dan krijgen ze ook in het najaaar een hele dikke wintervacht die heel goed tegen de koude kan. Koude is niet erg, nat wel. Zorg dat je paardje altijd kan schuilen voor de regen, maar laat hem ook maar lekker in de regen staan als hij dat wil. Een dekentje is overbodig, ook als het vriest. Dan kan het wel, maar het hoeft zeker niet. Wat wel erg leuk is voor je paardje is gezelschap, een veulentje helemaal alleen in de weide is wel een beetje zielig. Zet je kippen er anders maar bij is beter dan alleen staan.

Heel veel plezier met je diertje!


heel erg bedankt! ik kan er geen stroom opzetten het is gewoon een losse draad die de buurman in elkaar gezet heeft als wei. maar ik ga kijken of ik geen kippendraad erlangs kan doen dan kan ze er zeker niet uit. en dan doen we de longeerlijn alleen gebruiken om te longeren haha :gutgut:

en straks heeft ze een hele lieve (maar wel grote) buurvrouw! dat is een normale maat paard maar die doet geen vlieg kwaad en die vind het helemaal niet leuk dat die altijd alleen in de wei staat; ze loopt steeeds langs het hek om naar de stal te gaan. we gaan kijken of deze misschien bij elkaar kunnen anders komt er gewoon een grote kip in haar weitje :puh2: mijn moeder zij ook dat we misschien een schaap aan konden schaffen maar daar waren mijn broer en vader het niet mee eens want we hebbe al zoveel dieren :gutgut: we zullen zien misschien kan ik ze nog overhalen ;)

nou heel erg bedankt als ik nog een vraag heb zal ik hem direct vragen!
gr

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor lnge » 14 jul 2009 11:10

Een groot paard en een minishet kunnen prima samen, die combinatie zie je wel vaker.
Mijn paard en shet liepen ook samen, de grootte doet er niet zo toe. Het paard moet natuurlijk wel vriendelijk naar de shet zijn.

Gebruikersavatar
Swieb
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 apr 2009 21:10
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Maarheeze
Contacteer:

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor Swieb » 14 jul 2009 11:45

Mijn minipaardje en shet staan samen met tinkers en dat gaat prima. Afgelopen winter hebben ze zelfs met die strenge vorst en sneeuw lekker buiten gestaan, ze konden de stal wel in, maar deden het niet. Geen dekens gehad toen, wel onbeperkt hooi en voordroog.

Ik hoop dat je kleintje binnen de wei blijft zonder stroom op de draad :roll:
Het zijn hele slimme dondertjes die altijd vinden dat het aan de andere kant van de draad beter is ;)
succes met de kleine straks

Gebruikersavatar
Zweedse Kip
Berichten: 4258
Lid geworden op: 12 jun 2007 07:30
Land: Zweden
M/V: V
Locatie: Östervåla
Contacteer:

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor Zweedse Kip » 14 jul 2009 11:58

Jeeetje...dat duurt nog lang er het september is :crazyeyes: :P :P
Knap dat je zo'n geduld hebt hoor.

Dan heb je in ieder geval de tijd om alles in orde te maken, dat wel ;)

even zo een vraagje tussendoor aan de paardenliefhebbers/eigenaren :

Is het in NL of B geen wet voor paarden?
Hier is het ten strengste verboden om maar 1 paard te hebben. minimaal 2.
En hou je je er niet aan...pffff...boetes ( wat ik alleen maar toejuich !!!)
Het kan/mag ook dat je met meerdere eigenaren , dus paarden, een stal en weides deelt.

Gebruikersavatar
Swieb
Berichten: 168
Lid geworden op: 26 apr 2009 21:10
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Maarheeze
Contacteer:

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor Swieb » 14 jul 2009 12:06

Zover ik weet zijn er in Nl NOG geen wetten mbt paarden, maar heb begrepen dat daar verandering in zou moeten gaan komen.

Zeker geen slechte zaak dat er boetes op staan, maar laat die wetten dan wel in alle redelijkheid blijven en niet al te betuttelend worden........

Gebruikersavatar
CeasartjUh
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2009 17:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: paar vragen over mini shet

Berichtdoor CeasartjUh » 14 jul 2009 13:36

Swieb schreef:
Ik hoop dat je kleintje binnen de wei blijft zonder stroom op de draad :roll:
Het zijn hele slimme dondertjes die altijd vinden dat het aan de andere kant van de draad beter is ;)
succes met de kleine straks


ik heb eens nagevraagd of er echt geen stroom op een van de twee weitjes gezet kan worden. (ofja op de draad natuurlijk he ;) ) eb gellukig kan dit wel bij de grootste wei :-D dus daar zal ze dan niet meer zo makkelijk uitkunnen. de kleinste wei ben ik al mee bezig; ik ben kippengaas er omheen aant zetten zodat ze er zeker niet uitkan.

en inderdaad september duurt nog veel te lang! maar aan de ene kant is het wel fijn want nu kan ik haar eerst al wat manieren leren :gutgut: ze heeft gisteren eindelijk een halster gekregen en nu moet ik haar eerst nog leren aan het touw te lopen. dat gaat denk ik wel wat makkelijker als ze nog gewoon bij de moeder staat. en ik kan wanneer ik maar wil bij haar langsgaan dus dat doe ik ook heeeel vaak :-D

gr

Gebruikersavatar
CeasartjUh
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2009 17:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: NOG een vraagje :P

Berichtdoor CeasartjUh » 15 jul 2009 19:22

ik heb nu toch nog een vraagje :puh2:

ik ben sinds een paar dagen bezig met het trainen van Jannell maar onderhand weet ze wel dat ik haar wil vangen dus dat gaat niet bepaald makkelijk.. vandaag heb ik anderhalf uur geduldig moeten zijn voordat ik haar eindelijk had! meestal laat ik de moeder tussen ons instaan en kan ik stiekem haar halster pakken dus ik ga niet achter haar aan jagen ofzo. maar die taktiek werkt niet meer want nu gaat ze gewoon steeds met de kont naar haar moeder staan zodat ik niet bij haar halster kan en als ik te dicht bij kom rend ze kei hard weg :gutgut:

heeft iemand een manier hoe het wat makkelijker gaat? want ik denk dat als het zo doorgaat ik over een paar dagen nog veel laner bezig ben!

en over een tijd ga ik op vakantie (een week) en dan kan ik haar dus niet trainen maar kan dit kwaad? niet dat ik daarna weer helemaal opnieuw moet beginnen..

gr


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten