handtam maken pony veulen

Baddoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:32
Land: nederland
M/V: V

handtam maken pony veulen

Berichtdoor Baddoe » 12 aug 2011 20:59

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Sinds 12 mei heb ik twee merrie mini shetlander veulens. Ze lopen in een kudde met vier volwassenen minishetjes. Een van de veulens is zo schuw. Ze wil tot een afstand van halve meter bij je komen. Dan draait ze zich om en heeft geheel geen interesse meer in je. Ookal blijf je een uur in de wei. Ik haal ieder dag de mest uit de wei, dus ze moet mij echt wel kennen. Het andere veulen kun je wel aaien enz.

Vandaag heb ik geprobeerd om haar aan te halen in de schuilstal. Haar moeder was erbij. Ze trilde over haar hele lichaam en de paniek sloeg gelijk toe. Ze heeft nog nooit iets meegemaakt waardoor ze dit gedrag zou moeten vertonen. Ook snoepjes en lekkers werkt niet. De andere ponies zijn heel tam en daar kan ik alles mee doen. Ze is in de wei geboren en daar loopt ze nu ook. Ik kan ze niet echt opsluiten en dan wil ik eigenlijk ook niet. Ze moet binnenkort naar de hoefsmid maar er ze heeft ook nog geen halster om.

Wie kan mij van de gouden tip voorzien. Ik weet het niet meer.

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor kippenloverken » 12 aug 2011 21:55

ik zou al beginnen met een halster om te doen en elke dag eens wat rondjes stappen en op het einde een wortel of een paardensnoepje geven .( :gossip: gooi wat voer in de stal om haar erin te lokken en doe het halster om)
en voor de rest veel in de weide zitten en negeren en zodra ze naar je toe komt geef je een beloning . ;)

Baddoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:32
Land: nederland
M/V: V

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor Baddoe » 12 aug 2011 22:20

Het halster omdoen is al een probleem op zich, want ze komt niet bij je. Ze snuffelt aan je vingers, draait om en loopt weg. Dan moet ik er echt haar klem zetten. Waarschijnlijk krijg ik haar daarna nooit meer te pakken.

Gebruikersavatar
Solien
Berichten: 372
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor Solien » 13 aug 2011 13:32

Baddoe schreef:Het halster omdoen is al een probleem op zich, want ze komt niet bij je. Ze snuffelt aan je vingers, draait om en loopt weg. Dan moet ik er echt haar klem zetten. Waarschijnlijk krijg ik haar daarna nooit meer te pakken.


Geduld, geduld.

Met klem zetten en dwang is het alles behalve een leuke ervaring en zal het veulen alleen maar willen vluchten (en gelijk heeft'tie). Snuffelen aan de vingers is goed, als het daarna over is dan is dat zo. Probeer het niet teveel te willen, dat schrikt af. Sommige paarden/pony's zijn heel gevoelig en voelen maar al te snel aan dat ze iets 'moeten', dat kan voor sommige paarden al teveel druk betekenen waardoor ze o.a. willen vluchten. Laat hem/haar maar naar jou toe komen. Misschien kun je eens met moeder en veulen gaan wandelen (veulen gewoon los). Tijdens een wandeling (waarin jij voorop loopt als leider) kun je het vertrouwen als leider winnen en zal het veulen je stapje voor stapje (en dat kan heel langzaam gaan) gaan vertrouwen. Succes!

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor Chaamse Hoen » 13 aug 2011 16:03

Ter inspiratie een filmpje, en ik adviseer u veel te lezen en naar filmen te kijken die over freestyle training bij paarden gaan, en een wereld van begrip gaat dan voor u open.........

…..geduld, komt goed.



Gebruikersavatar
Solien
Berichten: 372
Lid geworden op: 13 mei 2010 22:15
Land: Nederland
M/V: V

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor Solien » 13 aug 2011 23:27

Leuk dat je dit deelt! Ik heb hier meerdere boeken van Klaus Ferdinand Hempfling liggen (en gelezen), zijn filmpjes zijn fantastisch maar zonder de nodige achtergrond informatie (zoals beschreven in zijn boeken) zie je slechts een deel van wat er daadwerkelijk gebeurt tussen het paard en mens als gelijk wezen.

De filmpjes laten echter wel zien hoe het kán en zijn in zekere zin confronterend als je bedenkt hoeveel dwang en macht 'de mens' als ruiter vaak gebruikt om een paard kunstjes te laten vertonen.

Wat ik van je lees Baddoe is dat het je verbaast dat juist dit veulen anders is dan de andere, de anderen zijn immers wel benaderbaar (ondanks dezelfde omgeving). Laat dit veulen maar bijzonder zijn en verdiep je in de verschillende typen paarden net zoals er verschillende mensen zijn. Erken het veulen zoals het is en probeer het niet om te vormen naar een veulen wat jij graag zou willen dat het is. Dat zorgt voor veel stress en frustratie en uiteindelijk een ongelukkig paard. Nogmaals; geduld.

Baddoe
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:32
Land: nederland
M/V: V

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor Baddoe » 16 aug 2011 20:35

Hartelijk bedankt voor je reactie. Ik heb je raad ter harte genomen, Solien.
Resultaat: Gisteren snuffelde ze aan mijn haar en heeft ze aan mijn vingers gelikt.
Vandaag, wederom gesnuffel in mijn haar en snuffelen aan mijn vingers. Echt aanraken lukt nog niet, maar inderdaad met geduld kom je heel ver.
Nogmaals bedankt.

Gebruikersavatar
bubbelsnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 aug 2010 14:44
Land: NL
M/V: V
Contacteer:

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor bubbelsnl » 17 aug 2011 15:22

Wat kleinigheidjes om mee te beginnen;
- als je haar aan je hand wilt laten snuffelen de palm omlaag houden en hand ontspannen, zodat ze je hand niet als "klauw" ziet.
- probeer als je bij haar hurkt met je zij naar haar te zitten en geen direct oogcontact te maken. Oogcontact maken en "frontaal" benaderen langzaam opbouwen.
- vaak is de beste beloning voor een angstige pony geen snoepje of aai, maar het wegnemen van druk. Dus als je probeert een beentje op te nemen, zet het dan direct neer op het moment dat ze ontspant en breid langzaam de tijd van het ophouden uit.
- veulens kijken heel erg naar de omgang van moeder met mensen. Dus veel aandacht aan de moeder geven en haar eigenlijk gebruiken als "goede voorbeeld".

Voor de rest zijn de al gegeven adviezen ook super natuurlijk, maar ik dacht; ik geef je even wat handvatten om mee te beginnen. ;)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: handtam maken pony veulen

Berichtdoor José » 18 aug 2011 13:45

De tip van het oogcontact vermijden is inderdaad een hele goede. Wat je kan doen is: rustig gaan staan in het weiland, de moeder aaien en het veulen negeren. Dus niet eens naar kijken. Op het moment dat het veulen nieuwsgierig wordt loop je langzaam een paar meter van het veulen weg. Dan blijf je staan en negeert het weer. Zo een paar keer, stiekem vanuit de ooghoeken even kijken of ze je gaat volgen. Na een paar keer blijf je wel staan als ze toenadering zoekt maar je kijkt haar niet recht aan. Pas als ze een keer je hand zoekt geef je een beetje toe. Uiteindelijk wordt ze steeds nieuwsgieriger en minder angstig.
Pas als ze een aantal keren langdurig snuffelt (pas op voor die schattige tandjes) kan je je hand eens omdraaien en langzaam richting hals bewegen. En dan kom je er wel, het is inderdaad een geduldskwestie. Succes!


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten