hoefbevangen en kleefkruid.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 10 jul 2012 22:09

In de modder zetten heeft ook een dik nadeel: de hoeven verweken (worden zachter) en als het hoefbeentje al te ver gekanteld is kan het daardoor gemakkelijker doorbreken door de zool. En dan ben je veel verder van huis!!!

Verder (sorry) geloof ik niet in kleine stukjes bijwerken zoals de natuurlijk bekapper het doet. Bij mijn friese merrie werd nog net niet microscopisch een ienimienie plaatje hoef gekapt. Anderhalve week verder viel er spontaan een onderplaat van de hoef af, wat er gewoon af had moeten gehaald worden. Het breekt dan brokkelig. Volksverlakkerij en leuke theorie die niet werkt.
Een gewone degelijk opgeleide hoefsmid (google eens op de gebroeders van Nassau, die hebben er boeken vol over geschreven) kan ook weldegelijk kleine correcties geleidelijk opvoeren indien dat nodig is. Maar dan wel verantwoord.

De theorie van natuurlijke bekappers klinkt heel plausibel: een paard trekt in de natuur van hot naar her voor voedsel.
Daarbij komt het over gesteenten, gras etc. te lopen waardoor de hoeven natuurlijk afslijten. Ja, allemaal prima maar tegenwoordig gaat dat natuurlijk niet meer op. Volgens die natuurlijke boys moet een paard veel meer op de hakken lopen dan de huidige paarden. Ga dat een been en een hoef van 8 jaar oud maar eens uitleggen: je krijgt vanaf nu een andere stand omdat men dat beter vindt. Die botten en pezen zijn zo gevormd, daar moet je niet drastisch in gaan veranderen. Hoe zouden je eigen benen voelen als je vanaf nu op schoenen moet lopen (24uur per dag) waar je voorvoet veel hoger staat dan je hiel? Ik weet wel zeker dat je dan in eerste instantie achterover kiept en je benen, heupen en rug niet blij zijn.

Hoeven en beendergestel vormen zich in de voorliggende jaren, daar moet je niet aan willen veranderen. En dat is nou net wat zij wél willen. Uit idealisme en hang naar vroeger/natuurlijk, maar voorbijgaand aan het belang van het bewuste paard.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 22:29

Dat is nou de ellende van dat een hoefsmid tegenwoordig niet meer gediplomeerd hoeft te zijn. Vooral de zgn NBhoefsmid is steeds meer in opkomst, en ze worden zo ongeveer heilig verklaard. Niet zo gek ook, want ze zijn bereid om een paar honderd kilometer te reizen om je paard te doen voor een giga bedrag.
overigens had ik wel een hele goede hoefsmid uit Friesland die ook 200 kilometer reisde om bij ons alle paarden op stal te doen. En dan ook nog bekappen voor 25 euro, die vind je niet gauw meer! Als ik even spit vind ik zijn kaartje nog wel denk ik, mocht je geïnteresseerd zijn.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 10 jul 2012 22:38

Gevonden: Wiebe de Vos
Hij heeft een goede reputatie, google hem maar.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor José » 10 jul 2012 22:45

Dat is nou net de ellende tegenwoordig: mensen hebben er zelf vaak geen verstand van, maar hebben wel een paard. Of meerdere. Geeft op zich niet. Maar ze varen daardoor blind op 'de expert' of iedereen die zich daar voor uitgeeft.
En dan heb je tegenwoordig allerlei 'Handige Harry's' die zichzelf vakbekwaam verklaren, een mooie theorie hebben en vervolgens je paard/pony naar de vaantjes helpen. Uiteraard tegen betaling. En het paard/de pony moet het mooie verhaal ook maar voor lief nemen en de behandeling ondergaan.

Ok, de echt goeie, vakbekwame hoefsmid hoeft zich hier niet door aangesproken te voelen. Want die zijn er zeker wel!

Pfff, ik ben blij dat ik geen paarden en dit soort zorgen meer heb. Al mis ik ze geregeld verschrikkelijk. De paarden dan!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor lnge » 11 jul 2012 14:00

Pfff, ik ben blij dat ik geen paarden en dit soort zorgen meer heb. Al mis ik ze geregeld verschrikkelijk. De paarden dan!

Hier hetzelfde :gulzig:

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor Artep » 11 jul 2012 14:39

Ik had een hele goede hoefsmid.... helaas 2 jaar geleden overleden.
Het was daarna wel weer even zoeken naar een goede en heb die gelukkig gevonden.

*Ik was laatst bij iemand en haar shetlander was ook gevoelig om vaak bevangen te worden.
Op advies van de dierenarts droeg deze shetlander een soort muilkorf waardoor ze per dag wel kon eten maar niet zo gulzig/veel..... en dat werkte bij deze shetlander heel goed!

(mijn wels A tje gaat hier niet meer weg heb haar op 3 jarige leeftijd gekocht en inmiddels is ze nu 17jaar.
Het is inderdaad goed opletten met bevangenheid.....zodra ze een hele harde manenkam krijgt/stijver gaat lopen is het hier direct minderen in voer/gras.En zo gaat dat nu alweer jaren heel goed!!)

:-)

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor Artep » 11 jul 2012 14:52

Ik hoop dat je pony snel weer opknapt!!!!!!!!!!!!!

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor Artep » 14 jul 2012 10:42

Hoe gaat het nu met je pony?

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor iris » 14 jul 2012 22:05

Ik heb voor Jetske nu voedingsadviezen gekregen wat ze wel en niet mag.

Ze is eigenlijk nog precies het zelfde, maar goed ze kan natuurlijk ook niet zo snel weer de oude zijn.

Dagelijks masseer ik haar en lekker borstelen en dat vindt ze prettig.

Probeer het zoveel mogelijk naar haar zin te maken, lekker schoon strobed, knuffelen, proberen haar aan de wandel te krijgen.
We geven de moed niet op.

Inge, weet je al hoeveel ze van dat zakje (ben even de naam vergeten) moet hebben.

Artep
Berichten: 3019
Lid geworden op: 13 feb 2012 18:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: gelderland

Re: hoefbevangen en kleefkruid.

Berichtdoor Artep » 14 jul 2012 22:12

Dat aan de wandel krijgen is wel belangrijk.

:-)


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast