Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Kirsten+ » 02 mei 2016 17:40

Hoi,
Ik ben op vakantie en zit op een boerderijcamping met twee shetjes. Allebei al wel op leeftijd geloof ik, een ruin/hengst en een merrietje. De man is een schatje en heel geduldig. De merrie is alleen erg chagrijnig! Aan het hoofd zitten mag je niet, en aan de billen en benen ook niet. Hoofd: gaat ze bijten. Billen/ benen: gaat ze trappen. Nou mocht ik ze poetsen, want ze verharen verschrikkelijk. Maar bij de merrie gaat het dus niet! Ze blijft maar trappen als je haar been probeert te pakken. Het probleem is:

DE EIGENAARS LUKT HET OOK NIET DUS DE HOEVEN ZIJN NAAR MIJN IDEE AL MAANDEN NIET GEKRABT!

En normaal doen ze de hoeven 1 keer in de 1/2 weken (ik ga nog zeggen dat het elke dag moet) en ze stinken al verschrikkelijk... Ik denk rotstraal of zoiets. Weet iemand wat je hieraan moet doen? En WEET IEMAND HOE DIE MERRIE HAAR BENEN OP GAAT TILLEN ZONDER TE TRAPPEN, ZODAT EINDELIJK DIE PRUT ERUIT KAN?!!

Help! Alsjeblieft! Want dit is echt heel ongezond en vies!

Gebruikersavatar
umbaba
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006 11:54
Land:
M/V: V
Locatie: Wezembeek-Oppem

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor umbaba » 02 mei 2016 17:49

Klikker training zou kunnen helpen, maar dat gaat wel wat langer duren dan je vakantie waarschijnlijk. De eigenaars zouden er dan beter zelf mee beginnen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor lnge » 02 mei 2016 18:59

Dit ga je echt niet in een vakantie goed krijgen. Kwestie van opnieuw vertrouwen winnen, duurt weken maanden met veel geduld. De eigenaar zelf heeft er kennelijk nooit iets aan gedaan, en misschien hebben de pony's wel tientallen verzorgers gehad. Zo gaat dat vaak met shets, helaas :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Kirsten+ » 02 mei 2016 22:47

Nee, de shetjes zijn zolang ik er kom op de boerderij... Ik zal het er met de boer(in) over hebben, misschien dat hun dochters het zouden willen doen. Want eens in de twee weken hoeven uitkrabben... Das niet goed. En dat te bedenken dat de hoeven van die merrie al maanden (denk ik) niet gebeurd zijn. In elk geval bedankt voor de tips, ik zal sowieso de boer moeten inlichten, want ik kan wel zon training doen maar als zij er niet mee verder gaan schiet t ook niet op. Ik zal wel laten weten wat het is geworden.

Seppie31
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2015 23:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Seppie31 » 02 mei 2016 23:14

Praam op de neus en uitkrabben.
Klikkertraining, :mrnono:

Seppie31
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2015 23:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Seppie31 » 02 mei 2016 23:18

O ja, vergeten, das niet zielig.
Jezelf laten slaan overigens ook niet, das gewoon dom.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor José » 03 mei 2016 01:17

Ho nou maar. Allemaal goed bedoelde adviezen, maar kom op: clicker training, praam op de neus (?!), weken/maanden durende training...

Wat dachten jullie van eerst eens een da/veearts die goed naar die hoeven kijkt?! En ja, dat zal zonder sedatie niet soepel gaan omdat ze al zover is dat ze om zich heen trapt, dus komt dat er ook bij kijken. Maar dat is de enige manier om dit te doorbreken voordat je verder kan. Eerst de stand van zaken met de hoeven goed in kaart brengen. Misschien heeft ze kreupelrot, misschien wel hoefbevangen, misschien wel...
Een feit is dat die merrie niet zomaar zo reageert. Daar is al langer iets aan de hand. Het dier heeft pijn en is alle vertrouwen in de mens onderhand kwijt.

Vermoedelijk zal mijn advies niet worden opgevolgd omdat het de boer geld kost. En dan is een shet - helaas- een leuke grasmaaier totdat ze gezondheidsproblemen krijgt. Ik hoop dat ik het mis heb in dit geval. Maar ik heb dit verhaal in de afgelopen 15 jaren iets te veel voorbij zien komen. Voor een boer geldt de dagwaarde van een shet, en die ligt tussen de € 50,- en hooguit € 300,-.

Dus sorry dat ik even inbreek op alle goedbedoelde adviezen. De boer betaalt een goede behandeling of niet, de shet betaalt uiteindelijk de echte kosten. Pijn en voortdurende ellende. Want stinkende hoeven zijn echt nooit een onschuldig gegeven.

Gebruikersavatar
Kirsten+
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 okt 2015 18:13
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, Gelderland.

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Kirsten+ » 03 mei 2016 10:52

True

Seppie31
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2015 23:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor Seppie31 » 03 mei 2016 22:24


José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Shetlander laat benen NIET aanraken, HEEELPP!!!

Berichtdoor José » 04 mei 2016 00:13

Beste Seppie, ben 54 en heb met paarden gewerkt vanaf m'n 9e. Weet ook hoe een praam werkt en weet ook dat dat geen martelwerktuig is, mits goed toegepast. Maar wat heb je aan een praam opzetten om hoeven uit te krabben als de oorzaak niet wordt aangepakt?! Dat verbetert de verhouding shet/mens echt niet hoor. Er is maar 1 manier: een goede veearts die de hoeven beoordeelt en behandelt. En die kan dat wel zonder praam.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten