Luikse Vechter

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor Ruben » 30 aug 2014 09:45

Kietel die haan een keer onder zijn kin en da's een Luikse. Zie ook staartdracht en pootlengte.

Gebruikersavatar
diablodamian
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:30
Land: belgie
M/V: M
Locatie: België Moen

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor diablodamian » 30 aug 2014 21:17

Ruben schreef:Kietel die haan een keer onder zijn kin en da's een Luikse. Zie ook staartdracht en pootlengte.


ik heb de discussie gehad met gonda over deze haan, het is een brugse haan!
maar het mag nu nog zijn wat het Wilt! Ik blijf het prachtige haan vinden, of het nu Ne luikse , brugse, Japanse,
Chinese, Afrikaanse,... Is. Het maakt mij niet uit. Vind het gewoon van veren kleed en bouw prachtig!

Mvg diablodamian

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor gonda » 31 aug 2014 00:14

Ruben, kom de plezante hier niet uithangen

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor Ruben » 31 aug 2014 10:08

Damian, gij kent Twinkel/Paul niet, maar als die zegt dat hij foto's genomen heeft van jonge Luikse, dan moogt ge zeker zijn dat het Luikse zijn, al eet Gonda nog 100 hoeden op. Maar ge gelooft wat/wie ge wilt natuurlijk ;)

Gonda, zijt gij normaal niet de eerste om te roepen dat je niet op een foto mag oordelen, zeker als het een jong dier is?

Gebruikersavatar
diablodamian
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:30
Land: belgie
M/V: M
Locatie: België Moen

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor diablodamian » 31 aug 2014 10:27

Dag Ruben,

ik ken inderdaad twinkel/paul niet,
maar kijk zoals ik al zei, ik blijf het een pracht van een HAAN vinden.

denk zelf dat dit mijn 2de fokras zal worden,
samen met mijn zwarte Sumatra rassoort. Wat ook prachtige kippen zijn.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor gonda » 31 aug 2014 18:57

Ruben schreef:Damian, gij kent Twinkel/Paul niet, maar als die zegt dat hij foto's genomen heeft van jonge Luikse, dan moogt ge zeker zijn dat het Luikse zijn, al eet Gonda nog 100 hoeden op. Maar ge gelooft wat/wie ge wilt natuurlijk ;)

Gonda, zijt gij normaal niet de eerste om te roepen dat je niet op een foto mag oordelen, zeker als het een jong dier is?

Ruben, het ging over een dier van Sigrid, en het is niet omdat jan, pier of pietje of een ruben zegt, dat het een luikse is, dat het dan ook een luikse is

en het ene jaar sturen ze een luikse in als een luikse en als ze een negatieve reactie is dan worden ze het jaar nadien ingeschreven als een brugse.....hahahhah en dan worden die jonge keurmeesters dan weer uit hun tent gelokt...en zo worden die dan op hun beurt ook gekeurd...
en dat gebeurt dus ook omgekeerd: dus als brugse inschrijven, omswitchen naar een luikse etc..en die keurmeesters....
ik moet er heel hard mee lachen, met die ganse comedie...

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor Ruben » 01 sep 2014 19:55

Ik zeg niks Gonda. Paul zegt dat het Luikse zijn.
Dus ofwel zegt gij dat Paul het verschil tussen een Luikse en een Brugse niet kent, maar als ex-secretaris van de vechthoenderclub vermoed ik dat ge beter weet.
Smakelijk met die hoed ;)

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor gonda » 02 sep 2014 06:01

wel Ruben, ik heb hier geen namen genoemd, wel jij hé
en als ex van. weet ik heel goed wat er speelt ( eigenlijk weet ik veel te veel), wat er is bij de fokkers en wat er speelt bij de km's
het eeuwige ruziegemaak bij de vechthoendermannen is er niet voor niets

Het betreffend dier: tekst en foto geschreven in jan 2012: "Enkele foto's genomen van jonge Luikse dieren,een paar jaar geleden. eigenaar Sigrid", dus dieren van 2010, waarvan de eigenaar zegde dat hij luikse kweekte....
Erbij vermeldend dat de fotograaf ondertussen zijn frak aan de haak heeft gehangen qua kweken voor tentoonstellingen

een paar bedenkingen: de antwoorden laat ik aan jou over, hoef ik niet te weten
sinds 2010 is er een grote evolutie geweest....
en als km zijnde, op wat baseer jij je?: op het dier of baseer jij je op de fokker die zegt dat hij dit of dat ras kweekt

bij de duivensektie vond ik het altijd heel grappig: dan zetten ze de verhuisdozen met hun naam, juist onder het hok..

En die hoed wordt nog altijd niet opgegeten...
Misschien wordt het tijd dat er een nieuwe standaard uitkomt....dat horen de fokkers dan oh zo graag, zodat er nog een beetje meer onduidelijkheid of duidelijkheid te voorschijn komt...
dan hebben ze weer eens een reden om over ruzie te maken

ps: of een dier nu kwalitatief representabel is voor een bepaald ras, daar hadden we het hier niet over... Want en dan kom ik terug op iets eerder vermeld: ge kunt bij onze belgische vechters een dier evengoed inschrijven bij een luikse of bij een brugse...... het hangt dan af van de kundigheid van onze km's, die zich al of niet laat beinvloeden door diverse factoren....en die interpretatie kunnen we dan gaan toepassen op deze haan
En als ge dan al de foto's bekijkt die in dit ganse topic staan, dan kunt ge veel slechte luikse tegenkomen die beter als een brugse konden worden beschreven, en omgekeerd..
ik denk dat het nu wel duidelijk zal zijn, of moet ik nog méér duidelijkere info gaan geven, die dan echt mensen persoonlijk gaan raken, en daar heb ik eigenlijk geen zin in, en ik denk Ruben dat jij daar ook geen zin zou mogen voor hebben.

de Witte
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 jul 2014 23:24
Land: nederlands
M/V: M

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor de Witte » 04 sep 2014 15:23

Daar het schijnt dat de Luikse Vechter me in het bloed gekropen is , ben ik druk bezig met de juiste voorbereidingen om hem op de juiste manier te ontvangen .
Dit brengt automatisch met zich mee dat je je er vanzelfsprekend in gaat verdiepen , en in mijn behoefte naar de juiste kennis zijn me toch wel enkele bijzonderheden opgevallen die ik graag met jullie wil delen .
Het zal er misschien op lijken dat ik de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok wil gooien echter dit is beslist niet zo .

Hopelijk kunnen jullie door de ogenschijnlijk gewaagde text heen lezen en weten jullie de diepere gedachte uit dit bericht te ontcijferen .

Afijn

Ode aan de Wachters van het Erfgoed

In mijn speurtocht naar informatie is er voor wat mij betreft maar één soort Luikse Vechter die bij mij de tuin op mag sieren en dat is de enige echte Luikse Vechter die de Norm van 1995 t/m 2005 draagt met alle normen van daarvoor waar deze norm uit voort gekomen is .
Het is de norm van de echte beschermers van het zuiverste ras de Torenwachters die zich weren tegen invloeden van het inkruisen met andere ras soorten .

Alle bezitters die denken een zuivere Luikse vechter te hebben maar niet aan de norm van 1995 t/m 2005 voldoen hebben waarschijnlijk niet in de gaten dat ze mee werken , het Belgisch erfgoed af te breken , deze bezitters hebben door invloeden van buiten af in mijn ogen de travestieten vorm ( doelend op het uiterlijk vertoon ) van de Luikse Vechter en hebben waarschijnlijk niet door dat ze het werkelijke zuivere ras de rug toe keren en de organieke Luikse Vechter naar de rand van de afgrond duwen .

PIONIERS ( uit respect met hoofdletters geschreven ) een handje vol Kwekers van de enige echte Luikse Vechter die van generatie op generatie het Zuivere ras kweken , die vol trots hun hakken in het zand zetten om het karakter en de kenmerken van de echte Luikse Vechter te behouden geweldenaars die waken en gewaakt hebben over hun eigen erfgoed en op die manier België ruggengraat geven en dapper knokken tegen een overvloed aan onwetende welke niet door hebben dat ze hun eigen cultuur naar de verdoemenis helpen .

Terug naar de andere vorm ( De Leugen ) die voldoet aan de norm van 2006 de zogenaamde Luikse Vechter met donker vel en zwart pigment of een tussen vorm hiervan die in mijn ogen de extravagant op de catwalk is , waarvan helaas de ruwe bolster van is ontnomen , waarschijnlijk ingekruist met het zijdehoen ( oorsprong van het zwarte vel en zwarte pigment op kam , lellen en in het gezicht ) hoe ongelooflijk naïef kan je zijn om met behulp van het zijdehoen je eigen erfgoed maar de knoppen te helpen , hoe naïef kan je zijn om massaal achter deze donkere eigenschappen aan te lopen deze slapjanus die niet het recht heeft om de naam van de Luikse te dragen , oftewel hoe naief kan je zijn als je met je bij elkaar geschraapte vorm van wanhoop zelfs in het buitenland nog handgrepen uit deelt om de cultuur uit je eigen land te verzuipen .

Mijn god in wat voor wereld leven we als wij mensen niet eens meer inzien waar we zuinig op moeten zijn en waarvoor we moeten knokken .

Keer je eigen erfgoed niet de rug toe blijf trouw aan de norm van 1995 t/m 2005 maak een statement het zijdehoen is van harte welkom op de tentoonstellingen , echter niet in de kooi met opschrift Luikse Vechter .
Ik pleit hier voor het geweldige vechthoen met zijn oorspronkelijke kenmerken en eigenschappen die een plaats verdient aan de voeten van Griekse God Ares en vol trots de naam Luikse Vechter draagt .

Ik pleit hier zeker niet voor een kip die voor zijn eigen spiegelbeeld op de vlucht zou slaan , een slap residu zonder zijn oorspronkelijke vechtlust , gefokt voor uiterlijk vertoon onherkenbaar en onzeker door wat hem is aan gedaan een kip die eigenlijk niet weet wie hijzelf is , die voelt dat zijn erfelijkheid en zijn genen een rommeltje zijn en die hier psychisch de rest van zijn leven mee zal moeten knokken .

Hierbij doe ik een beroep op de liefhebber die mee wil helpen de Zuivere Luikse Vechter te behouden , die bewust weet wat deze keuze inhoud en met volle overtuiging beschermd en respecteert wat onlosmakelijk met België verbonden is .

Dit is een statement , zuiver mijn eigen mening en is beslist niet bedoeld om mensen te kwetsen maar meer een eye opener voor mensen die deze hobby op willen pakken en een bewustmaking voor een ieder die er even bij stil wil blijven staan .

Zo heeft één ieder een persoonlijke kijk op dingen , die zijn mening vormen en weet ik dat het standpunt van de ene persoon niet het standpunt van het andere is .

Een ding staat echter vast zonder het werk van de Torenwachters die staan voor hetgeen waar ze in geloven , die met een ongelooflijk sterk karakter hun rug recht houden en die knokken tot op de dag des oordeels , zonder hun was de Zuivere Luikse Vechter onherroepelijk geschiedenis geweest .

In mijn ogen verdiend dit hoen , die al een eeuw lang met groot overmacht zijn overlevingsdrang tot uiting bracht het niet om op zo 'n manier te eindigen , hij red het echter alleen als we oprecht het pad van onze Pioniers volgen en op die manier hun gedachtengoed bewaren .

Met respect voor alle houders en fokkers van hoenders eender welke soort of vorm dan ook .

Getekend . . . . de Witte

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Luikse Vechter

Berichtdoor Jan Bollen » 04 sep 2014 16:11

1995 t/m 2005 ??????
De Luikse vechter bestaat al veel langer. Waarom zou er plots in 1995 een norm zijn van de echte Luikse vechter?????
In 1995 hebben ze een Luikse genomen en beschreven hoe hij is. Dat is het omgekeerde. Je moet de vroegere standaard nemen en daar moet de Luikse aan voldoen.
Het zou gemakkelijk zijn. Ik pak een haan uit mijn kot en beschrijf hoe hij is en dan is dat hoe een ras moet zijn.


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten