science recovery of critical care???

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor iris » 26 okt 2008 12:15

Hoi Nel,

Het gaat een beetje beter met Jitske.
Ze heeft gisteravond uit haar zelf een reepje tomaat opgegeten en vanochtend dronk ze weer zelf.JIPPIe.
Ik hoop zo dat dit zo blijft.
Haar ogen zijn weer groot en helder.
Ook maakte ze vanochtend tijdens het strelen kleine piep geluidjes, hoop zo dat ze nu weer aankomt.
We hebben 19 cavia,s maar doordat je zo bezig bent met haar krijg je gewoon een hele andere band met haar.
(anderen zijn ook schatjes hoor!)
Ik geef de moet niet op en hoop dat Jitske dat ook niet zal doen.

Ps: Nel ik geef haar ook elke dag een pilletje vitamine c, deze maak ik fijn met de bolle kant van een theelepeltje.
Dan een beetje water er door en opzuigen met een 1ml spuitje .
Schuif dit dan in haar bekje en zo krijgt ze toch de vitamine c.
In rode paprika zit veel meer vitamine c dan in de andere kleuren, wist je dat?
Oja als je borsteltje het niet leuk vindt als je haar over haar rug aait, kun je haar ook lekker aan de zijkanten aaien, vinden ze ook heerlijk.
Het zijn van die heerlijke koddige dieren met hun fluitgeluidjes, als ik in de blokhut kon en zeg:goedenmorgen dames dan komt er toch een fluitconcert....heerlijk zucht......

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor nel » 26 okt 2008 12:56

Klinkt goed iris, volgens mij gaat het vanaf nu alleen maar vooruit,

Ja, cavia's zijn helemaal geweldig. Dat fluiten en die malle bekkies die ze kunnen trekken...zo leuk.

Borstelcaaf heeft zelfs aan de zijkanten van haar koppie rare kruinen zitten. Eigenlijk is ze oerlelijk, wit met ode ogen en dan al die rare uitstekende kruinen. Maar juist daardoor ben ik dol op haar. Ze is gewoon zo lief.
Madelief krijgt nu idd vit C opgelost in een beetje water. En rode paprika en zoveel mogelijk groente met vit C.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor iris » 27 okt 2008 11:57

Jitske weegt nu nog maar 700 gram en zit onder de luis.
Ga zometeen naar de dierenarts voor spul, ook krijgt ze nu 10ml critical care elke 2 uren.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor nel » 28 okt 2008 19:36

Hoe gaat het nu met Jitske iris?

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor iris » 28 okt 2008 20:27

Jitske zit weer waar ze zit.
Toch zijn haar oogjes groot en helder.
Ze krijgt elke 2 uren een spuit critical care + fruithapje(voor de energie) en dat vindt ze heerlijk.
Ook krijgt ze regelmatig een spuitje water.
Ze eet zelf niet en drinken doet ze ook niet.
De luis is behandelt met stronghold, een beetje uit het pipetje 0,2ml.
Luizen zijn verdwenen, jeuk dus ook.
Vond ik wel een duur grapje, voor 2 pipetjes betaalde ik € 17,10.
Je doet dus een drupje in de nek, rest kan je weg gooien.
Over 3 weken herhalen.

VRAAG: Wat voor spul gebruiken jullie bij luis???

Ik kam haar bij elke voerbeurt en dat vindt ze wel prettig.
(ze heeft langhaar)
Tijdens het voeren zit ze heel stil en neemt elke hapje aan.
Ik ben dan 20 min tot een half uur bezig, maar ze geniet hier wel van.
Ze zit lekker tegen me aan, ik heb mijn linkerarm om haar lijfje en houdt haar kopje een beetje schuin zodat ik haar bekje kan zien.
Met de rechterhand doe ik het spuitje in haar bekje en je hoort haar dan kauwen.
Ze is zo lief........

Nel,
Hoe is het met jouw cavia?
Heb je nog foto,s gemaakt van al haar kruinen?

Iris.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor nel » 28 okt 2008 21:35

Met Madelief gaat het nog niet zo lekker. Nog steeds af en toe een druppeltje bloed in de urine.
Als het vrijdag niet beter is dan worden er foto's gemaakt om te zien of er een steentje in haar blaas zit.
Ik heb haar maar binnen gehaald, samen met Margootje.
Buiten zitten ze ook wel goed beschut hoor, maar binnen is denk ik nu toch beter voor haar. En ik kan haar wat beter in de gaten houden.

Ik heb nog nooit iets tegen luis hoeven gebruiken, dus ik kan je daar niet mee helpen.
Misschien vindt je iets op de site van Knoevel?

Hier Margootje, de borstel. De foto is van een paar maanden geleden. De pluk op haar rug is nu 2x zo hoog .

Afbeelding


En dit is Madelief...

Afbeelding

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor iris » 28 okt 2008 22:02

Nel,

Hopen dat Madelief ook weer snel opknapt.
Ze heeft het zelfde haar als Jitske, alleen Jitske is grijs/wit.

Margotje, wat een kruinen.
Ook ik heb een cavia met kruinen, Floortje is haar naam.
Ze is bruin van kleur.

Hoe zien je andere cavia,s eruit?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor MIC » 29 okt 2008 01:10

iris schreef:Ps: Nel ik geef haar ook elke dag een pilletje vitamine c, deze maak ik fijn met de bolle kant van een theelepeltje.
Dan een beetje water er door en opzuigen met een 1ml spuitje .
Schuif dit dan in haar bekje en zo krijgt ze toch de vitamine c.

En dit is de ideale manier -voor mij- om een cavia te laten wenen aan de smaak. Het duurt geen 14 dagen of ze komen vanzelf af wanneer je met het potje rammelt en vraagt wie een *snoepje* wil.

19 cavia's, Iris ... daar willen we natuurlijk foto's van

Margootje ziet er een hele dame uit ... ach waar is de tijd dat ik ze in mijn handen had als klein grut Lady D
Madelief is heel mooi. Niet wachten op een RX als ze blijft piepen hoor. Er was weer een DA die een cavia onderzocht en het niet nodig achtte om een RX te maken, want hij *voelde* geen steen of geen gruis (wil nog de 1ste DA ontmoeten die dit kan voelen) inmiddels heeft de cavia na een nachtje fel piepen een steen uitgeplast van 0,5 cm. Tsss, wat een geluk dat deze steen gaaf was en niet bleef hangen !
Als de bactrimel niet aanslaagt kan je nog AB Baytril proberen, ziet Madelief te veel af vraag gerust *spasmoglucinol* dit ontspant de blaasspier.

@ Iris, voor luizen gebruiken de meesten Ivomec/ Ivomectine. Stronghold is selamectine en is het broertje van ivomectine
Stronghold is het beste product om alle ongedierte te bestrijden, wordt wel direct opgenomen in de bloedbaan en is daarom niet zo onschuldig tegenover zenuwstelsel... het doodt tenslotte ongedierte.

Als het stronghold voor kittens was (dieren onder de 2,5kg): 1 roze tube is 15mg/0,25ml - Tussen 650 en 800gr is dus 0,20ml aanbevolen. De herhaling is 10 dagen laten. Normaal betaal je 21,35 euro voor een doos van 3 pipetten.
Als er luizen zijn bij Jitske zijn alle andere cavia's ook te behandelenen zeker diegene die met haar leven, de luizen gaan over op anderen, zelf door jouw trui/bloes of handen breng jij ze over.
Als je 19 cavia's heb gebruik je best stronghold voor honden (groene doos 240mg) en betaal je 28,30 euro voor 3 pipetten (die gebruik ik ook door de aantal dieren hier) dat zijn dan tubes van 240mg/2ml en is het een kwestie van even rekenen.
240mg / 2ml = 120mg / 1ml , 12mg = 0, 1ml per 1kg cavia. Voor Jitske 700 gr zou ze 0,084 ml moeten hebben.
Het zijn niet de tubes die slecht worden, het probleem is meestal dat je een nieuw spuit met naald moet aanschaffen omdat de naald verstopt is door het plakkerig product.

iris
Berichten: 1298
Lid geworden op: 27 sep 2005 21:54
Land:
M/V: V
Locatie: friesland

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor iris » 29 okt 2008 09:39

Hoi Mic,

Ik wil wel foto,s laten zien van de cavia,s, maar zoals de meesten weten ik kan ze niet plaatsen.

De andere cavia,s hebben geen luis, Jitske zit in huis en doordat ze zo zwak was/is zat ze opeens onder de luis.
Het hooi wat ik haar nu geef ( maar ze eet het niet) doe ik eerst in de vriezer.

Ze is behandelt met stronghold voor honden, een injectie vonden we (dierenarts en ik) een beetje zielig omdat ze totaal geen spek heeft.
De luizen waren wel in één keer weg, over 3 weken krijgt ze een herhaling.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: science recovery of critical care???

Berichtdoor MIC » 30 okt 2008 01:43

Niet verkeerd begrijpen: het is NOOIT een injectie intraveneus die je geeft. Je prikt met de naald van de spuit door de tube, haalt de nodige hoeveelheid uit de tube. De haren in de hals even uiteen doen en het vloeistof *op de huid* laten druppelen. De cavia niet wassen de 1ste dagen natuurlijk en herhaling doen wij na 10 dagen.

Als Jitske de Stronghold voor honden van 10 tot 20 kg heeft gehad is het de groene doos met 240mg/ 2mg, dan zou ze een te hoge dosis hebben gekregen !!! Zie mijn berekening
Check dit goed na aub. het zou Jitske fataal kunnen zijn.
ROZE Stronghold voor kittens van 0,25ml, tussen 650 en 800gr = 0,2 ml , dus de correct hoeveelheid voor Jitske
GROENE stronghold voor honden van 2ml, mag Jitske met 700gr maar 0,084 ml krijgen

Nog eens het regeltje voor je DA
240 mg selamectine per tube van 2mg
= 120mg op 1mg
= 12mg op 0,1mg voor een cavia van 1 kg

ps. Foto's zijn niet moeilijk te plaatsen
Je neemt deze link http://imageshack.us/
- druk op '*laderen* , zoekt in je map je foto, flik aan en onderaan *openen*
- resize aanvinken en de maat 320 X 240 nemen
- druk op *host it*
- dan krijg je je foto en maakt de 1ste links actief (op klikken) en met rechter muis *kopiëren*
- hier op het forum op het vakje Img klikken, dan krijg je automatisch op je tekstbalk
- tussen de 2 [img] plak je je link zonder spatie
- verzenden en je foto staat er.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten