Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor Ing » 16 mar 2009 20:05

Via een kennis van een ander forum kreeg ik de vraag of ik ruimte heb voor 3 caviabeertjes die bij een gezin weg moeten. Maar als ik dat doe, denk ik dat Ro echt de scheiding aanvraagt :mrgreen:

Dus heb ik gezegd dat ik hier eens zou informeren omdat ik weet dat hier veel mensen met cavia's zitten (Nel? :mrgreen: )

Het zou dus gaan om 3 beertjes van een jaar en een paar maanden.
De reden dat ze weg moeten is (hoe stom kan je zijn :roll: ) dat de kinderen allemaal 1 cavia gekregen hebben en nu blijkt dat moeder er bang voor is. Hierdoor vinden de kinderen het nu ook eng en durven ze ze niet meer aan te raken :frown:

Als iemand interesse heeft, laat maar horen!

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor nel » 17 mar 2009 09:02

Ik had dit berichtje nog niet gelezen. :oops:

Natuurlijk heb ik wel een plekkie voor ze.
Ik moet alleen even weten of ze met z'n drietjes ( apart van de zeugjes natuurlijk ) bij elkaar kunnen zitten tot ze gecastreerd zijn.
Maar Shamma zal het wel weten ;) Ik zal haar even benaderen.

Gebruikersavatar
Ing
Berichten: 2450
Lid geworden op: 21 jan 2008 13:51
Land: D
M/V: V
Locatie: Duitsland

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor Ing » 17 mar 2009 09:22

Ik kreeg het idee dat ze nu in ieder geval wel bij elkaar zitten, maar zal het nog even navragen.
Dan vraag ik ook meteen even of zij (of de persoon in kwestie) misschien richting jou kan rijden ;)

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor shamma » 18 mar 2009 09:22

Ik heb intussen met Nel gemaild.
Als de beertjes richting Limburg kunnen komen dan is er altijd plek voor ze in de opvang vanwaar uit ze herplaatst zullen worden. Wij hebben op het moment weinig caviatjes hier en er worden veel gecastreerde beertjes herplaatst.
Over het algemeen wil ik nog zeggen, dat wij geen beertjes bij beertjes herplaatsen. Er zijn maar heel weinig gevallen dat dat goed gaat. Er word meestal wel iemand gemobt.
De meeste mensen die wel Boygroeps hebben melden, dat je altijd een even aantal moet hebben en 1m² plaats per beertje moet rekenen als er een ziek is of naar de doktor moet, word de rangorde weer nieuw bepaald. Ze vechten tot de dood.
Als de beertjes al dames ruiken kan dit al genoeg zijn voor een hevige vechtpartij. De meeste mensen, die beweren dat hun beertjes het zo leuk met elkaar hebben herkennen het verschil niet tussen een gelukkig beertje en een gedoogde samenleving.
Dus mijn advies is: Een beertje met een aantal zeugjes.
De opvang: http://www.kuufke.com wij draaien op sponsoring en donaties en heel veel vrijwillige werkuren, ik hoop dus, dat die mensen er nog wat voor over hebben om hun beestjes een toekomst bij een nieuw baasje met een zeugjes te gunnen.
Alle beertjes worden bij ons gecastreerd.
Gisteren was er nog een meisje, dat met de trein uit Rotterdam een zeugje kwam ophalen. Er zijn dus gelukkig nog mensen, die er heel wat voor over hebben voor die leuke beestjes.
Wij zijn overigens begin april in Houtem (Show, Utrecht) als dat in het vervoer tegemoed zou komen.

Groet Shamma

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor lnge » 18 mar 2009 09:45

Mijn collega bij de opvang heeft ook een groep ongecastreerde beertjes, dat gaat erg goed.

Pas geleden hebben we er ook 2 binnen gekregen erg innig met elkaar zijn.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor nel » 18 mar 2009 10:33

Ik vraag me af hoe het dan in een opvang gaat, wat de geuren van de zeugjes betreft.
Daar ruiken ze ze toch ook? Of zitten ze de beertjes in een aparte ruimte?

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor shamma » 18 mar 2009 12:39

nel schreef:Ik vraag me af hoe het dan in een opvang gaat, wat de geuren van de zeugjes betreft.
Daar ruiken ze ze toch ook? Of zitten ze de beertjes in een aparte ruimte?


We proberen koppeltjes te maken met oudere beertjes en jongere beertje tot ze gecastreerd zijn. Soms gaat dat een hele tijd goed en dan opeens ook niet meer. Als er 2 maatjes binnen komen laten we ze bij elkaar tot er ruzie ontstaat. In een paar gevallen kunnen ze het ook zo met elkaar vinden, maar wij hebben ten aller tijde de mogelijkheid om de beertjes appart te zetten. In de meeste gevallen moetten we ze na een week uit elkaar halen. Dan hebben ze nog een buurman die ze zien, horen en ruiken, maar ze kunnen geen ruzie maken.
We hebben ook van die gedoogde gemeenschappen in een dubbel breed hok. Maar dan verheug ik me al er op, als ze ieder hun eigen dame krijgen. Dit is dan tijdelijk tot ze gecastreerd zijn. Dan worden de heren op de dames verdeelt.
Ze zitten wel allemaal in de zelfde ruimte. En ik zorg er voor, dat iedereen een buurman/vrouw heeft.
Men zegt, dat de beertjes drie "renitente" phases hebben. Zo met 4-5 weken als ze van moeders weg moetten, met een half jaar en als ze 1 jaar oud zijn. Dus heb je een koppel van ouder dan een jaar, dan heb je de kans, dat ze geen ruzie gaan maken.
Wij willen onze klanten niet met een verrassingspaket naar huis sturen.
In de meeste gevallen zijn privé mensen "überfordert" als er ruzie ontstaat omdat ze 1. niet weten waneer ze ze uit elkaar moetten halen, 2. geen twede hok hebben, 3. te stoer zijn en ze maar lekker laten vechten alsof de natuur het zo gewild heeft. Uitgebeten oren, abzessen door bijtwonden en blinde ogen zijn dan het resultaat.
Afgezien daarvan willen wij graag bij elke zeug een beertje hebben. Die brengt rust in de groep als de dames onderling ruzien. Van de 5 beertjes die dinsdag worden gecastreerd zijn er al 2 gereserveerd. Eentje daarvan zit nog geen week in de opvang.
Groetjes Shamma

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor MIC » 27 mar 2009 00:23

shamma schreef:Over het algemeen wil ik nog zeggen, dat wij geen beertjes bij beertjes herplaatsen. Er zijn maar heel weinig gevallen dat dat goed gaat. Er word meestal wel iemand gemobt.
De meeste mensen die wel Boygroeps hebben melden, dat je altijd een even aantal moet hebben en 1m² plaats per beertje moet rekenen

Over dat even aantal heb ik nog nooit iets gehoord, ik had trouwens 4 jonge knapen bij elkaar tot de leeftijd van 7 à 9 maanden toen kwam er rel en wou Merlijn niet meer onder leiding van Casper. Dat gebeurt dus idd. nog dat 2 jonge broertjes gelukkig leven tot hun volwassen puberteit en dan *toch noch* boel krijgen. Merlijn is dus verwijderd en de andere 3 leven in totale harmonie. Ik promoot wel ruimte, zeker en vast, en voldoende voeding.
shamma schreef: als er een ziek is of naar de doktor moet, word de rangorde weer nieuw bepaald. Ze vechten tot de dood.

Dat is een zware uitspraak ! Hier gaan ze regelmatig naar de DA (naar Krista/limburg) en dan zij ze min 4u uit elkaar. Ik gebruik kattentransportbakken (caviabakje is voor zo'n traject te klein) dus ofwel gaat er maar 1 naar de DA ofwel gaan ze met 2 in de transportbak. En geloof me Shamma het is een *GELUKKIG WEERZIEN* na 4u, dikke kusjes en met 3 samen tegen elkaar aanliggen.
shamma schreef:Als de beertjes al dames ruiken kan dit al genoeg zijn voor een hevige vechtpartij.

Ik heb hier in één ruimte mijn beren en mijn zeugen. Ik neem de ene cavia om te verzorgen of te knuffelen, dan de andere en ik heb NOOIT boel gehad. Ik heb beren samen (2 en 3), ik heb 7 zeugen samen zonder castraat en ik heb NOOIT boel gehad.
Shamma schreef: De meeste mensen, die beweren dat hun beertjes het zo leuk met elkaar hebben en herkennen het verschil niet tussen een gelukkig beertje en een gedoogde samenleving.

Shamma je doet vandaag echt 'harde uitspraken' (dat ben ik niet van je gewend :mrnono: )
Ik heb zeker geen uitgedroogde samenleving bij mijn beren, integendeel. Mijn 2 loebassen die met Casper leven zijn 'qua karakter' zeer tolerant - want daar gaat het echt om (de karakter van de moeder bepaald hier veel, vermits de vader idem was)

shamma schreef:Dus mijn advies is: Een beertje met een aantal zeugjes.

Je advies komt vanuit je eigen ervaring: het helpen in een opvang en daar is een beer = castreren. Volwassen beren zal je ook niet (of niet makkelijk) kunnen koppelen aan een ander volwassen beer. Maar je mag er niet van uitgaan dat 2 beren NIET GELUKKIG samen kunnen leven, dat is niet correct ... dan moet je maar eens dringend in A'pen op de koffie komen om daar een totaal ander visie over te hebben :lol:
(ik ken trouwens genoeg mensen op het caviaforum die enkel berenkoppels hebben en dikke maatjes zijn, zoals ik castraten ken die in een zeuggroep niets hebben te vertellen en misschien beter zouden af zijn met een goed maatje dan met een paar bitchen !!)

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor shamma » 27 mar 2009 08:56

MIC, 80% van de mensen die bij ons in de opvang komen hebben een kooi in een woonkamer of kinderkamer staan en hebben weinig tijd rust of zin om zich intensief met het gedrag van de beestjes bezig te houden.
Het zelfde zie ik op het caviaforum, waar elke dag wel iemand over ruziende beertjes verteld en alle vragen die er bij horen.
Als je een groepje hebt, dat funktioneerd, dan is dat toch prima en dan mag je je heel gelukkig prijzen.
Maar die mensen, die geen mogelijkheid hebben om de beertje ruim te huisvesten, te herkennen als het niet goed gaat, de huisvesting te veranderen als er ruzie ontstaat, die zijn jammer genoeg in overtal.
En als je gewend bent een leuke groep zeugjes bijmekaar te hebben, dan moet je wel heel goed plannen als je opeens 3 beertjes er bij hebt. Het is iets anders als dat je er nog 3 zeugjes of een castraat bij zet.
Wat mij betreft is het risiko gewoon te groot.
En je hebt het juist, het charakter bepaald veel.
Nog een voorbeeld van vorige zaterdag. We hebben 10 beertjes en 9 zeugjes gekregen. Leeftijd tussen de 4 maanden en een jaar. Ze hebben met z'n 30 samen gewoont.
In de opvang hebben we ze twee aan twee bijmekaar gezet. Daarvan hebben 2 herenkoppeltjes de eerste 3 uur gezamelijk overleefd en bij een koppeltje zit een van de beertjes continu op de andere te rijden, zodat ik er van uit mag gaan, dat dit ook geen gelukkige combinatie is.
Twee koppeltjes heb ik onder riskante inzet van mijn vingers uit elkaar geplukt.
Dit is dus de realiteit. Als je bij 10 beertjes één koppeltje vind, dat het met elkaar kan vinden, dan is dat al een succes.
De stress is hier zeker ook een grote factor, maar daar kom ik weer terug op wat ik eerder zei: voldoende ruimte, huisjes niet veranderen, voldoende etensbakjes zoals jij zegt is ook goed en het transport naar de dierenarts of ziekte (het tonen van zwakte). Dit kunnen allemaal redenen zijn om de rangorde in een boygroup nieuw te bepalen.

Wat betreft de konstelatie een castraat bij een groep zeugjes is het altijd zo, dat een zeugje de baas is en je hebt vaak de indruk, dat het beertje als een sukkeltje erbij zit. Maar als de dames bitchen, dan loopt een beertje zonder te bitchen brommelend op hoge poten tussen de dames door om de aandacht te trekken, versprijd zijn geuren en zal zo zijn positie duidelijk maken. Als er gebitcht wordt, dan gaat hij er echt tussen zitten.

Vergelijk het gewoon met de hanen en hennen, dan zit je er niet ver naast.

Groet Shamma

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Heeft iemand plek vor 3 caviabeertjes?

Berichtdoor MIC » 27 mar 2009 22:59

shamma schreef:Vergelijk het gewoon met de hanen en hennen, dan zit je er niet ver naast.

Ja dat wou ik net zeggen...
Al zijn mijn dieren niet bijeen in één hok: Sweppes, dirigeert hier vanuit zijn hok de zaal zeg maar. Hij is de caaf die 5de zeug moest zijn en dus alle 4 zeugjes had gedekt, nog steeds heeft hij het voor het zeggen.
Het is zo dat ik mijn dieren *observeer* en hun gedrag zegt me wanneer een dier onwel is want zij weten het voor wij het hebben gezien en met hun naar de DA gaan. Zo heb ik Snow als zuster nonnetje die een klier is (lees ADHD) maar vreselijk bemoederend wordt en als een plakijzer bij een dier gaat liggen dat niet ok is. Ieder dier heeft in een groep een bijzondere functie, cavia's zijn ook geweldige *gewoonte dieren* en wat me het meest verbaasd bij baasjes (vooral fokkers) is hoe ze groepen steeds verschuiven hoe het hun uitkomt ... dat is iets wat ik niet begrijp. Ik heb mijn bijzondere trio en zal nooit één van de 2 broertjes scheiden om hem dan maar even aan Merlijn te koppelen. Als het hun dan niet lukt, dan willen ze de beer even gaan terug zetten ... tja, boel verzekerd.

Al de dieren die bij jullie binnen komen zijn uit hun gewoontes getrokken en dat geeft stress. Als ik mijn perfecte trio morgen bij jullie binnen drop - in een ander hok, ander eetbak, ander slaapplaats - dan is er gegarendeerd terug een bepaling/ondersteuning van rangorde in het nieuw verblijf. Als morgen Casper overlijd, zullen de 2 broers die zo mak zijn, bepalen wie dan de lakkens uitdeeld omdat ze uit balans zijn geraakt.

Ik ben ervan overtuigd Shamma dat als ik morgen 2 nieuw beren ga halen en naar boven breng al mijn dieren op de nieuwe geur (indringers) reageren. Is hier gebeurd met Zico & Toti dat ze binnenbrachten en zo ontdekte ik mijn 2 maandenoude wakkertje (van vogel naar fluitende moor) *Ik* moest zeggen dat er niets aan de hand was en zeer snel door regelmaat en rust komen dieren tot rust.
Zoals je de vergelijking terecht maakt met een haan is er ook het haangedrag: het dekken zuiver uit onzekerheid. Dat blijft ook niet eens de beren rust kunnen vinden, zoals de zeugen hebben de beren *hun cyclus* waarbij ze idd. dekgedrag op elkaar kunnen vertonen Zico had dit erger bij Toti. De ideale moment vond ik om er extra mee bezig te zijn.

Voor mij krijgen 2 beren samen zeker een kans, zelf 3 ... maar ik zet bij mijn bestaande groepen geen enkele dier bij. Ik neem alle dieren zeugen en beren na elkaar zonder van kledij te wisselen of handen te moeten wassen, ze kennen elkaars geur en de bewoners.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten