Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 29 jul 2012 23:54

Zaterdagmiddag kreeg caaf Millie een zware gasaanval. Ze had heel erg veel pijn en stuiterde door de bak. Ik heb op een gegeven moment mijn handen tegen m'n oren gedaan om het piepen maar niet meer te horen.
'k Had uiteraard alles al tegen gas ingezet, maar om een uur of 1.00 's nachts werd ze pas rustiger...de pijn nam wat af.
Eten wilde ze niet en alles wat ik erin deed met een spuitje liet ze uit haar bekkie lopen. Ook kreeg ze het dan spaans benauwd. Vreselijk om te zien.
Om 4.00 uur eindelijk keuteltjes, maar Millie zelf knapte nog niets op. Was meer dood dan levend.
Zondagmorgen vroeg weer onrustig en benauwd. Bij elke 3e ademhaling ging haar bekkie wijd open. Zo naar allemaal.
Druppel voor druppel pijnstilling, Cisaral en ors naar binnen gekregen en uiteindelijk om half 9 de weekend DA gebeld met de bedoeling haar maar uit haar lijden te verlossen.
Ik vertelde hem hoe Millie eraan toe was en wat ik eraan gedaan had. Daar kon hij niets meer aan toe voegen zei hij.
Hij vroeg : Durf je het aan om het nog even aan te zien?
Natuurlijk durf ik dat, maar dat benauwde is zo akelig.
Dat begreep hij best, maar vroeg me daar even doorheen te kijken. Dat benauwde had niets met hart of longen te maken maar met het gas. Als het gas weg ging, ging de benauwdheid ook. Ik mocht hem elk moment bellen of komen als ik daarvoor koos, of als het allemaal erger zou worden. Maar als ik haar nu mee zou nemen zou ze heel erg gestressed raken en nog benauwder worden. Warmte, rust en de medicatie moesten hun werk nu doen.
Ik ben maar terug in bed gekropen om niet telkens naar Millie te gaan kijken en ook omdat ik zo'n beetje op was.
Na de middag werd ik wakker en wat denk je? Millie zat te eten!

Wat ben ik blij dat déze DA dienst had en niet onze eigen DA. Die staat bij wijze van spreke al met de spuit klaar als je belt met dit soort klachten en hij vind mij een soort dierenbeul omdat de lat voor mij stukken hoger ligt.
Mijn punt was vanmorgen bereikt en ik trof een DA die me de lat nóg een stukje hoger durfde te laten leggen. Wat ben ik die man dankbaar. Millie is er nu nog en eet doorlopend. Ze is bekaf, maar dat komt wel goed als ze op deze manier verder gaat.

Het was me het weekendje wel.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 30 jul 2012 00:02

Pffff, heftig!
Nou, dan mogen jullie nu gaan bijkomen.
Wat fijn dat een andere da dienst had en je weer iets geleerd hebt al was het niet fijn.
Gefeliciteerd Nel en Milly :-D

(Had je eigenlijk ook equate of infacol ingezet en ben je bekend met het homeopatische middel (combinatie is het) carbo veg. + petroselinum cr in D6 of D12 ) wat wonderen kan doen bij gas. Ik ken iemand met veel verstand van konijnen/cavia's en die werkt ook bij gas met iberogast omdat cavia's daar erg goed op reageren)

(olive, en star?)

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 30 jul 2012 00:07

Lies schreef:Pffff, heftig!
Nou, dan mogen jullie nu gaan bijkomen.
Wat fijn dat een andere da dienst had en je weer iets geleerd hebt al was het niet fijn.
Gefeliciteerd Nel en Milly :-D

(Had je eigenlijk ook equate of infacol ingezet en ben je bekend met het homeopatische middel (combinatie is het) carbo veg. + petroselinum cr in D6 of D12 ) wat wonderen kan doen bij gas. Ik ken iemand met veel verstand van konijnen/cavia's en die werkt ook bij gas met iberogast omdat cavia's daar erg goed op reageren)

(olive, en star?)



De kleine lettertjes heeft ze uiteraard ook gekregen ( en krijgt ze nog ) ;)

Ik had op dat moment niets anders in huis dan Cisaral.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 30 jul 2012 00:13

:-D :-D

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 30 jul 2012 01:22

Ai Nel toch ... pb me dan toch even !

Om een cavia met acute gas 'te redden' grijp simpelweg direct naar gerafineerde paraffine of olie, de olie doet de luchtbellen springen.
Ciseral drops is heel goed, trouwens.
Let nu wel op dat ze het gemakkelijk terug zal krijgen, probeer je te herinneren wat ze heeft gegeten vrijdag / zaterdag en vermijd die groenten.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 30 jul 2012 08:18

@Mic

Ik ging er op een bepaald moment vanuit dat het wel iets anders moest zijn dan gas. Had het zo erg nog niet eerder meegemaakt bij een cavia.
Cisaral werkt altijd goed.
Wat eten betreft...geen idee waarvan het gekomen kan zijn. Ze krijgen elke dag dezelfde soorten groenten en fruit.
Misschien de warmte van de afgelopen dagen?

Hoelang ga ik door met Cisaral? En met pijnstiller?

Gebruikersavatar
Krissy
Berichten: 2476
Lid geworden op: 22 apr 2012 01:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland, Duin- en bollenstreek

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Krissy » 30 jul 2012 08:57

Pjoe, Nel, dat was dan geen ontspannen weekendje voor jou. Fijn, dat die da jou een zetje gaf om Millie erdoorheen te slepen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Isabel » 30 jul 2012 09:47

Ben blij dat het weer wat beter gaat. :-)

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 30 jul 2012 14:16

nel schreef:@Mic

Ik ging er op een bepaald moment vanuit dat het wel iets anders moest zijn dan gas. Had het zo erg nog niet eerder meegemaakt bij een cavia.
Cisaral werkt altijd goed.
Wat eten betreft...geen idee waarvan het gekomen kan zijn. Ze krijgen elke dag dezelfde soorten groenten en fruit.
Misschien de warmte van de afgelopen dagen?

Hoelang ga ik door met Cisaral? En met pijnstiller?

Je antennes werken perfect, Nel ... ergens is een gasbuik een gevolg (secundair probleem) en moeten we steeds zeer aandachtig de primaire oorzaak zoeken: dat kan zelfs de kiezen zijn, nierfalen, voeding... maar het kwaal is altijd verstopping. Met uitzondering van de cavia met gasbuik + diarree ( dysbacteriose: een infectie met zoönosen) Al geven wij idem groenten sommige periodes van het jaar is er meer fermentatie, minder vocht, een minder kwaliteit groente (einde winterseizoen groenten beginnende zomerseizoen is meestal de periode waarbij gevoeligere verteringstelstels (en zeker oudere cavia's ) last hebben en gasbuik ontwikkelen.)vorming van gisten en E, coli vormen ook een abnormale hoeveelheid gassen die de cavia niet kan verwerken. Bij fermentatie onstaat meer waterophoping waardoor de darmen 'luier' worden. Oudere cavia's bewegen ook minder en beweging = goede darmmassage en functie.
Voeding: oudere cavia's worden ook kieskeuriger ze eten niet meer alles zoals vroeger !
Millie zal al langer last hebben van haar vertering om vandaag zulke aanval te krijgen, het happen naar lucht was zeker geen goede prognose ... hoe meer Millie naar lucht hapte (door pijn en stress) hoe meer ze gasbellen maakte en inslikt (exogene gassen), het vervolg 'kan' een complicatie veroorzaken: de torsie (afsnoering en de blinde darm kantelt voor de maag) en dan is het afgelopen zaak.

Zo heb je al direct een overzicht van de verschillende oorzaken en aandoening van gasbuik, het is vooral een zaak te zoeke waar het probleem ligt voor de toekomst en uiteraard snel en juist te reageren bij het acuut probleem.
- Kijk of je cavia nog keutelt, maar kijkt ook of ze nog urineert.
- Ruikt in het bekje of er verzuring is (maagprobleem)
- Een cavia met ernstige gasbuik stapt geheel niet meer, ligt eerder op de borst, pootjes achteruit en kont omhoog (links zie je de opgezwollen maag, rechtse kwak de darmen)
- De gasvorming met diarree.

- Bij obstipatie is cisaral of dulcolax je voornaamste medicatie, de perifere werking (achterdarm) zal binnen de 30 min al gestimuleert worden. (cipramide vertraagt ook de hartslag, niet geven aan hartpatientjes !)
- Maag en voordarmstimulanten zijn Motilium en primperan ( te veel Primperan geven maakt dieren suf !)
- Een pijnstiller is onmisbaar, maar zelfs een NSAID zoals Metacam -kan gegeven worden- maar heeft eigenlijk nog te weinig effect op kolieken, enkel Finadyne (bekend bij kolieken paarden) zou soelaas kunnen geven. (niet geven bij slechte nierfunctie !)
- Simeticon en dimeticon (aeropax, infacol) anti surfactanten zijn effectief bij schuimbekers, het zal kleine bellen in de schuim tot 1 bel brengen, de grotere bal zou gemakkelijker moeten uitgescheiden worden ... maar anti surfactanten hebben geen invloed op de perfere werking en de toediening heeft geen zin als de perifere werking niet gestimuleerd wordt. Als je anti surfactanten geeft gebruik tegelijkertijd GEEN olieachige substanties, vetten en oliën binden de silicone waardoor het middel zijn werking verliest. Geef ook NOOIT anti surfactanten aan slechte slikkers: verslikken zal de longblaasjes door collapsen ! (dood tot gevolg)
- Olie (lubrifianten) kunnen helpen gasbellen te binden en werkt laxerend, hierbij is paraffine de beste optie, plantaardige oliën mag indien je niets anders in huis heb maar het zal de maag lediging vertragen. Lubrifianten helpen niet meer wanneer de perifere werking stil is. Glycerine mag gegeven worden het trekt water naar de darm toe en wordt omgezet in glucose in de lever, snelle energiebron wanneer nodig (bacteriele infectie)maar weinig laxerende waarde.
- Kruiden en natuurlijke spasmolytica: (ondersteunen enkel lichte vorm gasbuik) gebruik NOOIT Buscopan !!
Venkel, venkelthee of venkelolie, kamille en pepermunt (kunnnen ook gegeven worden voor rehydratatie)en werken anti-koliek. Paardebloem en foeneriek werken laxerend. Geef NOOIT Lijnzaad (= zeer giftig)
- Ondersteuners: rehydratatie, comfort en warmte: ernstige koliek geeft ook ondertemperatuur dus een snuggle, kruik, warmtelamp is nodig. Waterbad massage: de cavia in een warm badje leggen met een hand om het kopje te ondersteunen en andere hand 'zacht' masseren met de klok mee kan ook soelaas geven en keutels. Zorg wel dat je na deze behandeling het diertje goed warm kan houden !

tja, dat lijkt me al een mooie FAQ qua probleem gasbuik

Cisaral drops mag gegeven worden tot Millie weer goed keutelt. Het neemt de perifere werking over en die moet ze zelf terug optimaal in werking brengen, uiteraard. Keutels zijn meestal nog klein of typisch met een puntje (altijd een teken dat er last is) en zijn nu misschien nog te vettig of te droog ... maar probiotica kan ook helpen.
Probeer uit te zoeken waar het probleem van Milie is voor de toekomst ... en aarzel niet te pb-en indien je nog wil overleggen.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 30 jul 2012 17:55

- Bij obstipatie is cisaral of dulcolax je voornaamste medicatie,


Maar dan toch alleen is er geen sprake is van een darmobstructie (zie bijsluiter van cisaral). Ik kwam trouwens tegen dat je bij mensen geen cisapride (werkzame stof in cisaral) moet gebruiken bij een verstoring in de elektrolietenbalans. Bron Het beste geef je eerst ors en later cisaral.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast