Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 30 jul 2012 20:25

Lies schreef:
- Bij obstipatie is cisaral of dulcolax je voornaamste medicatie,


Maar dan toch alleen is er geen sprake is van een darmobstructie (zie bijsluiter van cisaral). Ik kwam trouwens tegen dat je bij mensen geen cisapride (werkzame stof in cisaral) moet gebruiken bij een verstoring in de elektrolietenbalans. Bron Het beste geef je eerst ors en later cisaral.


Had ik idd. ook kunnen bijschrijven Lies maar laat ons aub uitgaan van het feit dat noch jij noch ik een darmobstructie of een darmperforatie gaan kunnen vaststellen met blote oog of palpatie ... en deze diagnose dus bij een DA ligt ... en dan moet je zelf niet meer denken aan whatever te geven maar moet je het diertje laten inslapen.
Cavia's zijn gelukkig geen dieren die iets foutief inslikken zoals een jonge pup waardoor een darmobstructie of darmperforatie al zelden voorkomt Hetgeen wel mogelijk is (en helaas heb ik het meegemaakt met cavia Mutsi) dat is dat er door infectie abcessen in de darmen zijn, hier komt verkleving en obstructie van de darmen indien de AB niet de infectie tijdig meester is. Gelukkig komt dit zelden voor.

Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met het toedienen van ORS bij een gasbuik, meer secretie van water in de darmen, vult de darmen nog meer en geeft nog meer kolieken en pijn (... en dat is trouwens ook het nadeel van Dulcolax !!) Bij diarree (of verhitting) kan er uitdroging zijn en is er een verstoring van de elektrolieten balans

Ik weet dat ik je deze uitleg had beloofd naar aanleiding van de problemen van Jimmy de caaf van je buurvrouw, maar zoals je ziet is gasbuik geen simpele zaak, zijn er veel weetjes en veel maren EN een foute behandeling geeft een dier nog meer pijn wat fataal kan zijn. Helaas is het wel zo dat een acute ernstige toestand behandeling vraagt en zo weinig mogelijk transport en stress voor het dier.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 30 jul 2012 22:32

MIC schreef:
Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met het toedienen van ORS bij een gasbuik, meer secretie van water in de darmen, vult de darmen nog meer en geeft nog meer kolieken en pijn (... en dat is trouwens ook het nadeel van Dulcolax !!) Bij diarree (of verhitting) kan er uitdroging zijn en is er een verstoring van de elektrolieten balans


Misschien verschillen we hier van mening. Konijnen in elk geval komen bij de geringste verslechtering van de darmwerking al snel vocht tekort. De ervaring hier is dat ors dusdanig goed werkt dat een gasaanval, bij mijn dieren dan- heel snel weer over is. Tot nog toe, ik houd mijn vingers gekruist na deze gevaarlijke uitspraak. Maar ook Jimmy de cavia had enorm behoefte aan ors / vocht. Die was uitgedroogd wegens darmen die te langzaam werkten. Geen diarree, geen oververhitting maar wel vochttekort. Hij knapte daar heel erg van op. Het vocht heeft zijn leven gered.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 30 jul 2012 23:34

MIC schreef :

Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met het toedienen van ORS bij een gasbuik, meer secretie van water in de darmen, vult de darmen nog meer en geeft nog meer kolieken en pijn


Dit is wat de DA ook zei. Niet persé over ORS maar over het toedienen van o.a de medicatie en pijnstiller en dwangvoederen.
Voor Millie voelde elke druppel van het een of ander aan alsof ze zou ploffen. Daardoor ging ze kokhalzen. Alsof je zelf zit uit te buiken van een zware maaltijd en nóg een bord vol voorgeschoteld krijgt. Ze raakte ook pas goed in de stress nadat ik medicatie ( en een spuitje ORS ) had ingegeven.
En zo draaide haar toestand in een cirkeltje.

Inmiddels gaat het gelukkig nog steeds de goede kant op. Ze eet doorlopend uit zichzelf en wordt alweer wat fitter.
Bibelot had het ook zwaar. Die vloog in de stress doordat Millie zo beroerd was. Ik heb haar toen maar apart gezet voor de nacht en ze had maar heel weinig gegeten.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 30 jul 2012 23:47

Een narrow escape dus! :-D

(het bijzondere van ors en ook van de eerder genoemde homeopatische middelen is dat ze al opgenomen kunnen worden door het wangslijmvlies wat heel veel verschil kan maken als ze zo ziek zijn dat ze maar een enkel drupje kan ingeven)

Fijn dat het de goede kant uitgaat.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 31 jul 2012 01:23

Lies schreef:
MIC schreef:
Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met het toedienen van ORS bij een gasbuik, meer secretie van water in de darmen, vult de darmen nog meer en geeft nog meer kolieken en pijn (... en dat is trouwens ook het nadeel van Dulcolax !!) Bij diarree (of verhitting) kan er uitdroging zijn en is er een verstoring van de elektrolieten balans


Misschien verschillen we hier van mening. Konijnen in elk geval komen bij de geringste verslechtering van de darmwerking al snel vocht tekort. De ervaring hier is dat ors dusdanig goed werkt dat een gasaanval, bij mijn dieren dan- heel snel weer over is. Tot nog toe, ik houd mijn vingers gekruist na deze gevaarlijke uitspraak. Maar ook Jimmy de cavia had enorm behoefte aan ors / vocht. Die was uitgedroogd wegens darmen die te langzaam werkten. Geen diarree, geen oververhitting maar wel vochttekort. Hij knapte daar heel erg van op. Het vocht heeft zijn leven gered.


Hmmm in grote lijn zullen we niet erg van mening verschillen, maar er is wel een nuancering in de aanpak van de rehydratatie. Misschien ligt die nuancering ook al zuiver bij de dieren zelf: een cavia is geen konijn ... of misschien is het toch nuttig eens even stil te staan wat een dr. biologe ons leerde.

Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping en een belangrijk gevolg van gasvorming in de blinde darm. Zonder rehydratatie zal de toestand van het dier enkel verslechten (tot hier zijn we wel akkoord)
Echter bij verstopping en gaskolieken hebben we meestal te maken met een hypertone uitdroging (d.w.z. er is voornamelijk waterverlies en weinig zoutverlies) dus in theorie heb je al geen ORS nodig wanneer er nog voldoende zout aanwezig is, dus hier gaan wij in eerste instantie zuiver water geven . Enkel wanneer de peristaltiek nog werkt (of terug werkt na toediening van Cisaral + primperan, bij ernstige aandoening zoals Millie ) dan pas mag je een cavia een glucose oplossing geven en /of ORS. Bij diarree geef je dus wel ORS

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor MIC » 31 jul 2012 01:29

nel schreef:MIC schreef :

Persoonlijk zou ik heel voorzichtig zijn met het toedienen van ORS bij een gasbuik, meer secretie van water in de darmen, vult de darmen nog meer en geeft nog meer kolieken en pijn


Dit is wat de DA ook zei. Niet persé over ORS maar over het toedienen van o.a de medicatie en pijnstiller en dwangvoederen.
Voor Millie voelde elke druppel van het een of ander aan alsof ze zou ploffen. Daardoor ging ze kokhalzen. Alsof je zelf zit uit te buiken van een zware maaltijd en nóg een bord vol voorgeschoteld krijgt. Ze raakte ook pas goed in de stress nadat ik medicatie ( en een spuitje ORS ) had ingegeven.
En zo draaide haar toestand in een cirkeltje.

Inmiddels gaat het gelukkig nog steeds de goede kant op. Ze eet doorlopend uit zichzelf en wordt alweer wat fitter.
Bibelot had het ook zwaar. Die vloog in de stress doordat Millie zo beroerd was. Ik heb haar toen maar apart gezet voor de nacht en ze had maar heel weinig gegeten.


Arme Millie, ik kan me er iets bij voorstellen :puppydogeyes: ... uiteindelijk is alles chemie en de interacties tussen kwaal en medicatie en medicatie - medicatie/kruiden mogen we niet onderschatten er is altijd een maar.

Nou ik duim dan ze het niet meer moet doorstaan ... en anders hoop ik dat je iets aan mijn pleidooi heb. ;)

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 31 jul 2012 08:48

en anders hoop ik dat je iets aan mijn pleidooi heb.


Ik zal alles nog eens rustig doorlezen en voor mezelf op een rijtje zetten.
Duideljk is wel dat de ene gasbuik de andere niet is en daardoor verschillende aanpaken zijn vereist.

Met homeopathie bij gas heb ik nog geen ervaring Lies dus daar ga ik ( nog ) niet mee aan de slag in zo'n geval.
Ook al weet ik dat die middelen via het wangslijmvlies werken en het dier dus niet hoeft te slikken.

Millie heeft nu geen moeite meer met medicatie doorslikken. Dat was alleen tijdens de aanval. Alsof ze instinctief voelde er moet iets uit , niet in .

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Isabel » 31 jul 2012 09:18

Wat fijn om te lezen dat het steeds beter gaat! Moet een gigantische opluchting zijn! :-)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor Lies » 31 jul 2012 12:15

Mic:
Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping

Dat zie ik anders ;) De vertraagde darmwerking is de hoofdoorzaak van uitdroging, verstopping en gas.
Bij konijnen in elk geval. Maar ach, er zijn meerdere aanpakken. Hoofdzaak is dat het goed komt!

Nel, je schrijft het grappig op. Als een soort van cirkeltje ;)
Maar zonder homeopathie lukt het gelukkig ook.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Millie zware gasaanval, maar ze is er nog...

Berichtdoor nel » 31 jul 2012 12:24

Lies schreef:Mic:
Uitdroging is de hoofdoorzaak van een verstopping

Dat zie ik anders ;) De vertraagde darmwerking is de hoofdoorzaak van uitdroging, verstopping en gas.
Bij konijnen in elk geval. .....


Andere caafjes met gas ooit waren duidelijk wel uitgedroogd en bij hen hielp ors direct.

Millie was niet uitgedroogd, uiterlijk zag ze er 'gezond 'uit.
Dat in combinatie met de benauwdheid deed me op een gegeven moment dus afvragen of er geen sprake was van een hartaanval ipv van gas.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten