Inteelt bij cavia's?

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 07 okt 2012 19:24

brenda17 schreef:Heb je ondertussen het mannetje erbij weggenomen? Want die dekt het vrouwtje natuurlijk direct weer na de bevalling.

Uh uh gelijk weggehaald, lijkt me wel duidelijk ;) Was trouwens 1 vrouwtje tussen haar 3 broertjes, had haar gelijk bij haar zusjes en moeder terug gezet toen ik het zag.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor MIC » 08 okt 2012 00:00

Ricck schreef:Aha ok, ik kan ook wel tegen kritiek daar niet van :gulzig:
We gaan er alles aan doen om gezonde dieren te krijgen! Ze is al echt zo rond als een balletje dus misschien binnenkort al kleintjes. Ik hou jullie op de hoogte!

OK, dan zal ze waarschijnlijk ook direct tussen 4 à 6 weken gedekt zijn (de arme pruts met 3 mannen achter haar aan ... en nooit geen ruzie tussen die 3 broers ??)
Nu, weeg ze toch maar met digitale keukenweegschaal dan kan ik je beter sturen.
De laatste 14 dagen van haar dracht zie je de ukjes bewegen in haar buik, soms -wanneer ze op schoot zijn- hoor je ze zelf knarsetanden.
... en een foto van de toekomstige mama (bovenzicht)

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 08 okt 2012 00:43

Nou dat viel me dus op, de mannetjes zat af en toe achter elkaar.. Dus ik nog 1x checken en moeders met kinderen naar buiten gezet, ver van de mannetjes af en toen bleek het wel goed te gaan, geen gevechten meer..
Ik zal binnenkort eens een foto maken.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor MIC » 13 okt 2012 13:34

nog geen gewicht en een foto'tje voor ons Ricck ?

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 16 okt 2012 17:42

Sorry dat ik zo laat reageer, durf haar niet op te pakken omdat ik bang ben dat ik zo te hard knijp oid, als het wel kan hoor ik het graag.
Hierbij de foto..

Afbeelding

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor viefpief » 16 okt 2012 17:56

Gewoon voorzichtig met twee handen oppakken en het kontje ondersteunen toch? Ik heb een jaartje of 10 geleden ook een oeps-nestje gehad en ik heb haar gewoon voorzichtig opgepakt als dat nodig was en de kleintjes waren kerngezond.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor Ricck » 16 okt 2012 20:53

Omdat ze nog zo jong dier is probeer ik haar zo weinig mogelijk te storen en zodat als er wat gezonds in zit ik het geen kwaad kan doen. Dan weet ik zeker als er dode dieren tussen zitten dat ik daar niks mee te maken heb.

Ik hoop ook echt zo dat ze weet wat ze aan moet met de jongen, want ik weet niet hoe ik de jongen moet redden..

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor viefpief » 16 okt 2012 21:42

Volgens mij hebben cavia's wat dat betreft nog wel een sterk moederinstinct, maar ookal zou ze ze gelijk verstoten, cavia's worden kant en klaar geboren en niet als kleine roze wurmpjes. Dus ze redden zich al redelijk vanaf dag 1. Ik weet niet hoe het zit met cavia's flesvoederen verder, maar volgens mij komt het ook niet heel vaak voor :gutgut:

Gebruikersavatar
kippenloverken
Berichten: 2667
Lid geworden op: 29 dec 2010 00:46
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor kippenloverken » 16 okt 2012 21:45

als je moet flessenvoeren ,naar de DA arts gaan voor speciale melkpoeder .
iets met lactose ofzo dat ze niet mogen .

ik heb ook een cavia'tje gehad waar ik het mee moest doen en daarbij is het helemaal goedgekomen .
de moeder had een ontsteking op de baarmoeder gekregen en moest ik laten inslapen . :(

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Inteelt bij cavia's?

Berichtdoor MIC » 17 okt 2012 14:26

Je mag mama gerust optillen om te wegen zonder gevaar voor de ukjes hoor, links hand aan de bibs rechts hand glijd je onder de buik tussen de 4 poten en zo til je ze op. Maar als ik je hok zo zie denk ik niet dat je knuffelcavia's heb en ze optillen gewend zijn, of vergis ik me. (is geen verwijt hoor, sommige hebben knuffels anderen hebben dieren die gezellig samenleven) Je kan ze dan beter eerst in een huisje laten lopen, de zijkanten van het huisje een karton zetten en het huisje kantelen, dan heb je ze direct zonder er achter te moeten jagen.

Ik heb ook de indruk dat je veel cavia's in dat hok heb samenleven, normaal reken je 50 cm2 per cavia, voor samenlevende beren reken je liever 1m2. Het is niet ideaal voor je zwanger zeugje in een te grote groep te zitten, dat is te veel drukte en stress rond haar, ook wil een zeugje in alle rust kunnen bevallen. Ze zal al zowiezo niet weten wat haar overkomt en mischien langs alle kanten rennen en niet alle baby's in idem hoek hebben als ze pottenkijkers heeft. Je hok is momenteel ook heel vuil, je moet het hok proper houden om infecties te voorkomen. Zodra ze bevalt is er ook veel bloed (moederkoek, die ze oet eten) en dan laat je het nestje zoals het is 3 dagen zodat de jonkies de nest terug vinden. Dus mijn advies: zet het jonge dametje apart in een kooi met een dame die heel rustig is.

Ze is best klein en al ver in haar zwangerschap, de buik is op de foto goed rond en asymetrisch dus in theorie heb je een oneven aantal ukjes (tenzij ze net rent en het daardoor asymetrisch is, dus kijk wanneer ze stil is en eet) Zo gok ik op 3 ukjes. In theorie komt het instinct idd. vanzelf; Ze gaat eerst onrustig een hoekje zoeken, weeën hebben en wat rondrennen. De eindweeën zie je als even naar boven wippen en buik intrekken, zij duikt met kop naar beneden en trekt de uk er uit en dan sleurt ze het vlieg over de mond/neus en zo kan de kleine ademen, verder likt ze het vlies er af en maakt de uk proper. Zij rollen in houtzaagsel dus als je voor haar een handdoek heb die je op voorhand in een hoekje legt, dan zal ze daarop bevallen. Eens de 1ste uk er uit is en proper, zie je volgende weeën en volgende uk. Komen ze snel achter elkaar dan kan er eentje te lang met het vlies over de neus blijven, een oorstokje kan hierbij helpen dat stukje al vrij te maken zodat het kan ademen.

Het beste is alles zelf te laten gebeuren, meestal zie je het ook niet cavia's bevallen zonder volk rond zich.
Bij problemen met de moeder, langer dan 20 min tussen 2 ukken of moederkoek die niet afkomt dan kan je best DA bellen voor wee stimulanten, ook kan het nuttig zijn utero vetsum (= reinigt baarmoeder) te geven na bevalling om baarmoederinfecties te voorkomen. Peterselie Is bloedzuiverend ook al iets dat je mag geven, niet tijdens de dracht - abortusopekkent -maar wel goed direct na de bevalling.

Ukjes moeten de biest van moeder krijgen de eerste 48u is heel voornaam, ze moeten zuigen. Indien je ukjes nadien moet bijvoeden is de beste bijvoeding hier Science Recovery (bij DA te bekomen) of Critical care ... maar zo ver ben je nog niet, ga ervan uit dat het goed komt.
PS In ieder geval moesten er problemen zijn stuur me direct pb dan lees ik het sneller.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten