Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

primera
Berichten: 553
Lid geworden op: 30 aug 2011 21:38
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor primera » 22 nov 2012 07:51

Ze hebben wel gelijk met de opmerkingen.

Nu gaat het nog goed.
Maar zometeen gebeurt er iets.
En dan geef jij de schuld aan de konijnen.
Terwijl deze er niets aan kan doen.

Dat is hetzelfde met honden en katten.
Het kan heel lang goed gaan.
Maar ook 1 keer heel fout.

Betreft het eten alleen al is al een reden om te scheiden.
Cavia voer is niet goed voor de konijnen en konijnenvoer niet voor de cavia's.



Want wat al eerder gezegd wordt over de vitamine C.

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor Henriette » 22 nov 2012 10:42

Even over of de cavia zwanger is: wat iemand al eerder zei is inderdaad dat cavia's maar eens in de 16 dagen bevrucht kunnen worden, over een periode van drie dagen. Het zou dus goed kunnen dat het ze net in die periode zat, maar dus ook net zo goed dat het niet zo was.
Voel nu eens goed rond de buik van je cavia als je haar op schoot hebt. Voel hoe je handen om haar buik passen, hoe je handen elkaar aanraken, enz. Voel over +- 4 weken weer, en twee weken later later nog weer en uiteindelijk zou je dan toch moeten merken dat de buik aanzienlijk dikker is geworden. Toen mijn cavia jaren geleden zwanger was, was haar buik uiteindelijk breder dan kop-staart, met vier babys in haar buik!

En oh ja, je moet natuurlijk altijd zorgen dat ze genoeg en gevarieerd voedsel heeft (vitamine c!) maar nu dus al helemaal, mocht ze zwanger zijn.

Succes en laat het weten!

Edit: Ik lees net dat het om meer cavias gaat, twee van +- 1 jaar oud? Houd die dan ook in de gaten, hun bekken zijn nog nooit door een nestje uitgerekt en eigenlijk is 1 jaar de grens tot wanneer cavias voor het eerst zwanger mag worden. Dus dat kan nog lastig worden, maar kan ook meevallen.

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 13:39

primera schreef:Ze hebben wel gelijk met de opmerkingen.

Nu gaat het nog goed.
Maar zometeen gebeurt er iets.
En dan geef jij de schuld aan de konijnen.
Terwijl deze er niets aan kan doen.

Dat is hetzelfde met honden en katten.
Het kan heel lang goed gaan.
Maar ook 1 keer heel fout.

Betreft het eten alleen al is al een reden om te scheiden.
Cavia voer is niet goed voor de konijnen en konijnenvoer niet voor de cavia's.



Want wat al eerder gezegd wordt over de vitamine C.

Heb ik ergens geschreven dat ze geen gelijk hebben, nee ik vraag raad, geen verwijt!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 13:44

Henriette schreef:Even over of de cavia zwanger is: wat iemand al eerder zei is inderdaad dat cavia's maar eens in de 16 dagen bevrucht kunnen worden, over een periode van drie dagen. Het zou dus goed kunnen dat het ze net in die periode zat, maar dus ook net zo goed dat het niet zo was.
Voel nu eens goed rond de buik van je cavia als je haar op schoot hebt. Voel hoe je handen om haar buik passen, hoe je handen elkaar aanraken, enz. Voel over +- 4 weken weer, en twee weken later later nog weer en uiteindelijk zou je dan toch moeten merken dat de buik aanzienlijk dikker is geworden. Toen mijn cavia jaren geleden zwanger was, was haar buik uiteindelijk breder dan kop-staart, met vier babys in haar buik!

En oh ja, je moet natuurlijk altijd zorgen dat ze genoeg en gevarieerd voedsel heeft (vitamine c!) maar nu dus al helemaal, mocht ze zwanger zijn.

Succes en laat het weten!
Alvast bedankt voor je antwoord, dat het niet gemakkelijk ging zijn dat had ik al gedacht, maar moeilijk gaat ook!
Mijn caafjes krijgen alle dagen een pot met witlof, wortelen, appel en mais verse! en hun pot met zaadjes en knaagstok!
Ze krijgen alle dagen gras en hooi om te eten!
De andere daar maak ik me ook zorgen over natuurlijk, omdat ze nog zo jong zijn natuurlijk! laten we hopen op twee nesten en geen vijf pffffffffffff!
Edit: Ik lees net dat het om meer cavias gaat, twee van +- 1 jaar oud? Houd die dan ook in de gaten, hun bekken zijn nog nooit door een nestje uitgerekt en eigenlijk is 1 jaar de grens tot wanneer cavias voor het eerst zwanger mag worden. Dus dat kan nog lastig worden, maar kan ook meevallen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor MIC » 22 nov 2012 13:50

Een beetje overbodig te gaan meten met je handen, Henriette, (en sommigen gaan dan nog wat onhandig duwen en drukken op organen en ingewanden om die knikkertjes maar proberen te zoeken …) wanneer je een dier simpelweg wekelijks weegt en je uw dieren zo kent heb je het antwoord hierop snel genoeg.

Er zijn ook beren die specifiek aan een dame worden gekoppeld en er niets van bakken, echter het is zo dat.sommige pittige exemplaren geen probleem hebben 5 dames te dekken … en de heren waren bovendien met 2. Je zou pure pech hebben als ze alle 5 gedekt zijn, maar het kan best. Over Kaatje maak ik me niet direct zorgen vandaag, wel over je 1 jarige dames .die nog geen nestje hebben gehad. viewtopic.php?f=91&t=63357
Bovendien is jouw babyboom te verwachten eind januari (putje winter met flinke min temperaturen) en horen deze dames aldus met goede toezicht en kennis binnen te bevallen (weer een probleem bij)

Bolliebollien schreef:Maar dat is nu net de grap, ze mag naar de andere kant, ze mag van de ene plaats naar de andere plaats huppelen, ze kan over de draad, de draad is maar 30cm hoog, hebben we expres gedaan, zodat ze zich wil afzonderen ze naar de beertjes kan gaan, ze zit trouwens ook in hun hok, met andere woorden ze heeft een villa en een apartement!

Het is niet omdat de ene konijn het fijn vind met cavia’s te leven dat daarom de andere het stressloos vind ! Bovendien een weetje: cavia’s kunnen – zonder aanloop en vanuit stilstand- met gemak springen op en over 30 cm ! Ik heb zelf een bijzondere acrobaat gehad: Santa (een beertje van de 5-ling van Amy) die klom zelf over een draad van 50 cm om naar zijn broer te gaan … Een uitzondering, maar dieren –zeker cavia’s- moet je niet onderschatten !

Bolliebollien schreef:maar het probleem voor Pooky kan ik zo maar niet oplossen, ik heb deze ren nieuw gezet, en denk dat mijn man niet zou lachten als ik nu moet zeggen, dat Pooky uit de ren moet, en wat met Wiebel het andere konijn, die moet bij zijn caafjes zijn, zo lief is hij voor hun! Hij ontfermt zich over hun en wast ze en ze slapen samen!

Nogmaals deze ren is PRACHTIG, Bb, je man heeft een juweeltje van een domein voor de dieren neergezet… en ik vind het net daarom zo jammer dat je veel voor je dieren doet en je toch grondige wetenschappelijke argumenten om deze dieren gescheiden te houden voor het welzijn van je dieren, simpelweg negeert en enkel jouw emotionele kant in de toestand en in het daglicht brengt. Realiseer je toch hierbij eens goed dat als JIJ je dieren sinds het begin goed had afgezonderd in deze prachtige ren: soort bij soort en geslacht bij geslacht… jouw cavia dames vandaag NIET in levensbedreigende shit hoefden te zitten ! ( de waarheid is cru, maar dit is de realiteit Bb … als je het doet zoals het vakkundig beschreven staat heb je toch ook maar de minste problemen … en denk eraan dat het altijd “de dieren” zijn die fouten van mensen moeten bekopen).

Ik zie persoonlijk niet veel verandering in je ren nodig. Je heb momenteel 27m2 in 2 verdeeld : 1/3 (voor 2 beren) en 2/3 (voor 5 cavia zeugen en 2 konijnen)
Verdeel de ruimte in 3: 1/3 (of het grootste deel)voor de konijnen en 1/3 voor de ene ‘gecastreerde’ beer met zeugengroep en 1/3 voor de andere gecastreerde beer met zeugengroep. Dan moet je wel je beren laten castreren (op zich totaal geen probleem, ze zijn jong en ik gaf je ook de gegevens van een zeer goede en kundige DA meen ik) maar je zal ook alle beer ukjes die voorvloeien uit de komende nestjes deftig moeten zien te herplaatsen ( wat weer een emotionele dobber zal zijn …) Hoe emotionele jij ben, des te meer hoef je jou aan de normen te houden om problemen te vermijden

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor Lies » 22 nov 2012 17:06

Wat dat knagen betreft, Dix deed het ook wel. Dan liep hij los in de tuin en ging hij ergens aan gaas zitten knagen. Tsja.. Het is mogelijk dat ze dat doen om een vluchtweg te creëren. Loslopende konijnen zie je echt oefenen zodat ze blindelings bij gevaar de route naar hun hol/hok kunnen vinden. Als je bij gevaar eerst nadenkt als prooidier dan komt het niet goed.. Zo kunnen ze ook echt planten en takken die in hun weg staan doorknagen. De route moet vrij zijn :-D

De foto van het konijn en de cavia is een juweeltje. Heel erg lief :-D Alleen zou het wel kunnen gebeuren, juist omdat deze twee zo hecht zijn dat er eens hormonen op gaan spelen en dat het konijn op de cavia zou willen rijden. En daar kunnen ongelukken mee gebeuren omdat cavia's daar niet op gemaakt zijn.

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 19:10

Lies schreef:Wat dat knagen betreft, Dix deed het ook wel. Dan liep hij los in de tuin en ging hij ergens aan gaas zitten knagen. Tsja.. Het is mogelijk dat ze dat doen om een vluchtweg te creëren. Loslopende konijnen zie je echt oefenen zodat ze blindelings bij gevaar de route naar hun hol/hok kunnen vinden. Als je bij gevaar eerst nadenkt als prooidier dan komt het niet goed.. Zo kunnen ze ook echt planten en takken die in hun weg staan doorknagen. De route moet vrij zijn :-D

De foto van het konijn en de cavia is een juweeltje. Heel erg lief :-D Alleen zou het wel kunnen gebeuren, juist omdat deze twee zo hecht zijn dat er eens hormonen op gaan spelen en dat het konijn op de cavia zou willen rijden. En daar kunnen ongelukken mee gebeuren omdat cavia's daar niet op gemaakt zijn.

Mijne Wiebel doet bij alle caafjes zo, en hij is gecastreerd! Ik heb hem de caafjes nog nooit zien lastig vallen!

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 22 nov 2012 19:21

MIC schreef:Een beetje overbodig te gaan meten met je handen, Henriette, (en sommigen gaan dan nog wat onhandig duwen en drukken op organen en ingewanden om die knikkertjes maar proberen te zoeken …) wanneer je een dier simpelweg wekelijks weegt en je uw dieren zo kent heb je het antwoord hierop snel genoeg.

Er zijn ook beren die specifiek aan een dame worden gekoppeld en er niets van bakken, echter het is zo dat.sommige pittige exemplaren geen probleem hebben 5 dames te dekken … en de heren waren bovendien met 2. Je zou pure pech hebben als ze alle 5 gedekt zijn, maar het kan best. Over Kaatje maak ik me niet direct zorgen vandaag, wel over je 1 jarige dames .die nog geen nestje hebben gehad. viewtopic.php?f=91&t=63357
Bovendien is jouw babyboom te verwachten eind januari (putje winter met flinke min temperaturen) en horen deze dames aldus met goede toezicht en kennis binnen te bevallen (weer een probleem bij)

Bolliebollien schreef:Maar dat is nu net de grap, ze mag naar de andere kant, ze mag van de ene plaats naar de andere plaats huppelen, ze kan over de draad, de draad is maar 30cm hoog, hebben we expres gedaan, zodat ze zich wil afzonderen ze naar de beertjes kan gaan, ze zit trouwens ook in hun hok, met andere woorden ze heeft een villa en een apartement!

Het is niet omdat de ene konijn het fijn vind met cavia’s te leven dat daarom de andere het stressloos vind ! Bovendien een weetje: cavia’s kunnen – zonder aanloop en vanuit stilstand- met gemak springen op en over 30 cm ! Ik heb zelf een bijzondere acrobaat gehad: Santa (een beertje van de 5-ling van Amy) die klom zelf over een draad van 50 cm om naar zijn broer te gaan … Een uitzondering, maar dieren –zeker cavia’s- moet je niet onderschatten !

Bolliebollien schreef:maar het probleem voor Pooky kan ik zo maar niet oplossen, ik heb deze ren nieuw gezet, en denk dat mijn man niet zou lachten als ik nu moet zeggen, dat Pooky uit de ren moet, en wat met Wiebel het andere konijn, die moet bij zijn caafjes zijn, zo lief is hij voor hun! Hij ontfermt zich over hun en wast ze en ze slapen samen!

Nogmaals deze ren is PRACHTIG, Bb, je man heeft een juweeltje van een domein voor de dieren neergezet… en ik vind het net daarom zo jammer dat je veel voor je dieren doet en je toch grondige wetenschappelijke argumenten om deze dieren gescheiden te houden voor het welzijn van je dieren, simpelweg negeert en enkel jouw emotionele kant in de toestand en in het daglicht brengt. Realiseer je toch hierbij eens goed dat als JIJ je dieren sinds het begin goed had afgezonderd in deze prachtige ren: soort bij soort en geslacht bij geslacht… jouw cavia dames vandaag NIET in levensbedreigende shit hoefden te zitten ! ( de waarheid is cru, maar dit is de realiteit Bb … als je het doet zoals het vakkundig beschreven staat heb je toch ook maar de minste problemen … en denk eraan dat het altijd “de dieren” zijn die fouten van mensen moeten bekopen).

Ik zie persoonlijk niet veel verandering in je ren nodig. Je heb momenteel 27m2 in 2 verdeeld : 1/3 (voor 2 beren) en 2/3 (voor 5 cavia zeugen en 2 konijnen)
Verdeel de ruimte in 3: 1/3 (of het grootste deel)voor de konijnen en 1/3 voor de ene ‘gecastreerde’ beer met zeugengroep en 1/3 voor de andere gecastreerde beer met zeugengroep. Dan moet je wel je beren laten castreren (op zich totaal geen probleem, ze zijn jong en ik gaf je ook de gegevens van een zeer goede en kundige DA meen ik) maar je zal ook alle beer ukjes die voorvloeien uit de komende nestjes deftig moeten zien te herplaatsen ( wat weer een emotionele dobber zal zijn …) Hoe emotionele jij ben, des te meer hoef je jou aan de normen te houden om problemen te vermijden



Ik ben helemaal niet emotioneel, of ik nu wel of niet emotionee lben, dat heeft niets te maken met dat ik caafjes bij mijn konijnen hebt gezet! ik heb gewoon verkeerd gedacht dat is alles! Ik had nooit gedacht dat een konijn door kippengaas kon bijten, dat is alles!
Ik heb één beer die al gecastreerd is en bij de meiden woont, en twee beren niet gecastreerd, scratch is de jongen beer die geboren is in augustus, en Zorro, Zorro is de zoon van hoops, en is drie jaar, maar ze hebben gezegd dat hij te oud is om te castreren!
Ik heb al nesten gehad, en weet wel wat te doen, na twee weken kan ik het verschil wel maken, of ze beren of zeugen zijn, die ervaring heb ik wel oef!
En wegdoen, geen één caafje gaat weg, dat kan ik nu al zeggen!
En ik ben er bijna zeker van ook zou ik de ren in drie verdelen, zodat de konijnen apart zitten Pooky zal blijven proberen te ontsnappen, daar ben ik zeker van, dat is haar karakter!
Ik vindt het gewoon spijtig dat ik een slecht gevoel wordt aangemeten, het "enige wat is wou was dat mijn diertjes heeeeel veel ruimte hadden om te huppelen, ik kan ze altijd in een hokje zetten met één verdiep, wat zoveel gebeurd bij mensen, of een bakje dat ze dan gezellig binnen zetten, maar waar het beest geen poot kan in verzetten!
Ik ben gewoon teleurgestel, ook in mezelf, maar er is nog niets gebeurd en we zien wel, ik hou ze zeker in de gaten, en jij weet dat ik het beste voor heb voor mijn dieren!
Ik heb ze vandaag gewogen, dat deed ik al langer trouwens, en dat schrijf ik op!
En als ik weet wie zwanger mocht zijn verhuizen naar binnen zo simpel gaat dat bij ons!

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor MIC » 23 nov 2012 00:22

Oh jawel, je ben te emotioneel ingesteld en dat heeft er juist wel mee te maken… door op je emoties te blijven teren belemmer je juist het logisch en adequaat “verder handelen”.om de problemen in de toekomst te niet te doen.

Op mijn uitgebreide reactie ‘Cavia versus konijnen’ heb jij totaal niet gereageerd, de reden hiervoor is enkel omdat je al deze argumenten al zeer goed kende en ze jou waarschijnlijk al meermaals persoonlijk zijn medegedeeld … Je wil die argumenten niet aanhoren, jij vind de dieren best leuk samen en je bevestigd dit nogmaals door hierop direct een aandoenlijke foto te posten van Wiebel met Vanille ( jouw boodschap = zie nu toch hoe onschuldig en lief ze ‘samen’ zijn, .) Je bevestigd het nogmaals door te zeggen dat Wiebel, (och arme) …ongelukkig zou zijn zonder zijn cavia’s ! (is dat niet te emotioneel denken en reageren op het probleem !?)

Wanneer primera op een vriendelijke manier bevestigd dat ons argumenten wel kloppen, krijgt zij de klauw … terwijl ze maar enkel de argumenten ondersteunde.
Bolliebollien schreef: Heb ik ergens geschreven dat ze geen gelijk hebben, nee ik vraag raad, geen verwijt!

Welke raad wil je van ons horen BB ? Het kwaad is geschied en ik heb nog geen enkele weet over een afternoon pil voor cavia’s. We kunnen de klok niet terugdraaien, al zou ik het dikwijls willen, we kunnen enkel jou raad geven voor de toekomt : je dieren te scheiden, en omdat jij dat al wist … kunnen we er enkel nogmaals de nadruk leggen op ieder argument om het toch wel te doen ! Maar jij bevestigd met jouw reacties dat je de dieren niet wil en niet zal scheiden omdat de emoties rond het plaatje gezellig samenleven overheerst en niet het gezond verstand.
Teleurgesteld in jezelf ? Tja ik ben ook teleurgesteld in jou, enkel omdat je volhard konijnen en cavia’s samen te laten leven.! Voor mij is dit dweilen met de kraan open wat je doet, terwijl de enigste logica is: de kraan dichtdraaien dan hoef je niet te dweilen..

Om de twijfel castratie leeftijd te beantwoorden: Zico is hier probleemloos gecastreerd aan de leeftijd van 4 jaar, 3 jaar is zeker niet te oud zolang de beer gezond is, het is maar een kleine ingreep. Het zou maar erg zijn dat een gezond dier van 3 jaar geen narcose meer zou kunnen verdragen.

Gebruikersavatar
bolliebollien
Berichten: 770
Lid geworden op: 10 jun 2011 17:40
Land: bel
M/V: V

Re: Hoe groot is de kans dat mijn caafjes zwanger zijn ?

Berichtdoor bolliebollien » 07 mar 2013 22:11

Geloof het of niet, maar geen van mijn vrouwtjes is zwanger, pff !


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten