Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 09 okt 2013 12:09

Nee denk niet direct het verkeerde, bassie en adriaan worden niet geslacht.

Wel zou ik graag 2 varkens erbij willen en die vetmesten.
Waarom ik dat wil?
Gewoon omdat ik het zielig vind hoe varkens moeten leven voor ze geslacht worden, of beter gezegt, de meeste zien nooit daglicht of buitenlicht, zitten dag en nacht binnen in een (te) klein hok.
Worden in een paar maanden vetgemest.

Wat wil ik?
ik wil 2 varkens gewoon laten kennismaken met een varkensleven, ze wel vetmesten, maar dat hoeft heus niet in een paar maanden, ze mogen er wel een jaar of langer over doen.

Ik wil graag weten welke varkens soort het meest geschikt is voor het vlees, wat je ze voert (of juist niet)
Globaal heb ik gezien dat een varken best veel vleesopbrengst heeft (van een varken van 100 kilo ongeveer 80 kilo vlees) maar is dit waar?

Wie o wie kan me verder helpen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Ik zoek: degene die varkens houd voor de slacht

Berichtdoor José » 09 okt 2013 13:03

Kan je niet echt helpen, maar ik zou Bassie en Adriaan gráág slachten. En dan heb ik het niet over jouw varkentjes maar over die oervervelende video's die ik vroeger elke dag moest horen omdat de kids het zo leuk vonden. :gluiplach:

Wat je kan proberen is kijken op de site van http://www.okvlees.nl Daar wordt vlees verkocht dat op een eerlijke manier verkregen is door eerst een dier een leven te geven. En daar staan ook interviews met de boeren, waaronder volgens mij ook een varkensboer. Misschien kan je die benaderen voor advies.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor brenda17 » 09 okt 2013 17:38

Biologische varkensboeren laten hun dieren vrij buiten rondlopen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor José » 09 okt 2013 23:12

brenda17 schreef:Biologische varkensboeren laten hun dieren vrij buiten rondlopen.

Ja uiteraard, en dat is precies wat TS ook wil als ik het goed begrijp. Dus niets mis mee.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor brenda17 » 10 okt 2013 08:32

Zou daar informeren bedoel ik. Denk niet dat er op vandaag nog veel mensen voor de hobby varkens in hun achtertuin houden met alle regels en wetten.

Het is helaas niet meer: varkentje opladen, naar slacht brengen en vlees mee naar huis nemen.
Tegenwoordig moet je al een vergunning hebben om meer dan een x aantal (hobby) varkens in je achtertuin te houden.

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 11 okt 2013 12:07

dat klopt brenda, de ene gemeente is wel wat soepeler dan de andere met bepaalde dingen, maar feit is dat je alles moet uitzoeken en opgeven.
Het is niet meer zoals vroeger, maar dat geeft allemaal niks, sommige dingen zijn mogelijk nu beter geregeld al is het soms ook wel erg overdreven.

Maar goed, ooit heb ik ergens op een forum van iemand een topic gevolgt die enkele varkens hield en ze daarna naar de slager bracht, diegene zoek ik eigenlijk, maar ik weet haar naam niet en ik weet niet meer op welk forum zij actief was.
Ik meende dus dit forum.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor dewoldhoeve » 11 okt 2013 12:17

Ik heb er altijd vier voor de slacht. Als je niet meer dan vier varkens houdt, valt de hoeveelheid regeltjes best wel mee.
Het is dan wel allin allout, dus ik kan nooit meer dan 12 varkens per jaar slachten.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor Fryske » 11 okt 2013 12:17


De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 11 okt 2013 14:54

dewoldhoeve schreef:Ik heb er altijd vier voor de slacht. Als je niet meer dan vier varkens houdt, valt de hoeveelheid regeltjes best wel mee.
Het is dan wel allin allout, dus ik kan nooit meer dan 12 varkens per jaar slachten.


aha dus jij hebt er ook ervaring mee, mag ik een aantal vragen op je afvuren?
Weet niet of je dat hier wilt of per pb

De Tokkies
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 jul 2010 22:30
Land: Timboektoe
M/V: V

Re: Ik zoek: degene die varkens houdt voor de slacht

Berichtdoor De Tokkies » 11 okt 2013 14:55

Fryske schreef:Was dat niet Yola?


Ja ook, meer er is nog iemand, het topic van haar ging niet alleen over varkens maar ik meende ook over een plofkip die ze bij haar eigen kippen had.


Terug naar “Varkens/minivarkentjes”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten