Broeden: 2 eieren uit op dag 27, verder niets?

Gebruikersavatar
ADOPEG
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jul 2016 11:04
Land: Nederland
M/V: M

Broeden: 2 eieren uit op dag 27, verder niets?

Berichtdoor ADOPEG » 23 mei 2017 23:13

Vier weken geleden heb ik ca. 30 broedeieren van de Indische loopeend in de machine gedaan. Uiteindelijk waren dat er precies 30. Gisteren, dag 27, zijn er twee uitgekomen. Van de andere eieren is er echter geen teken van leven (ik kan natuurlijk nu niet schouwen). De temperatuur was gemiddeld rond de 37,6-37,7 vermoed ik. De luchtvochtigheid kon ik meestal niet lager krijgen dan 60%.

Wat moet ik nu doen? Dag 28 is nu voorbij, normaal gesproken kan je dan nog wel even wachten, maar nu zijn er duidelijk twee eendjes veel eerder. Als dat alleen vroege vogels waren, zou je ondertussen meer aanpik verwachten, en niet 24-36 uur totale rust, toch? Misschien was de luchtvochtigheid wat hoog en kunnen de kuikens zich nu slecht keren? Misschien moet ik ze daarom uit het ei helpen? Veel vertrouwen heb ik er niet in, maar ik wacht in elk geval tot morgenochtend. Dan ga ik waarschijnlijk een ei als steekproef openmaken.
Overigens ben ik enorm blij met de twee eendjes, die de boel hier op de kop zetten. :-D

Alvast bedankt.

Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten