Gezinsuitbreiding loopeenden

De ezel stal
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: V

Gezinsuitbreiding loopeenden

Berichtdoor De ezel stal » 08 feb 2018 18:04

Sinds vorige week is onze vrouwelijke Indische loopeend weer aan de leg. We gebruiken de eieren nu nog voor het bakken van cake en pannenkoeken. Maar we willen straks ook gezinsuitbreiding.

Voor ons en de eend is dit de eerste keer en ik vroeg me af of een eend ook broeds wordt net als een kip en hoe lang broed een eend zijn eieren uit. We willen ongeveer half maart stoppen met de eieren weg te halen. Gaat ze dan vanzelf broeden? Hoe kun je zien of de eieren bevrucht zijn? Zoal je ziet veel vragen :-)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gezinsuitbreiding loopeenden

Berichtdoor Fryske » 08 feb 2018 22:55

Hoi,

Ik heb er niet heel veel verstand van maar normaal gesproken, als de eenden in een nest leggen en er zijn voldoende eieren gelegd dan zullen ze normaal gesproken broeds worden. Hoe lang ze precies broeden zou je even na moeten kijken op Google. Ik meen een dag of 25. Iets langer dan een kip dus.

Gebruikersavatar
Martin&Leonard
Berichten: 1138
Lid geworden op: 27 mar 2005 20:13
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeland

Re: Gezinsuitbreiding loopeenden

Berichtdoor Martin&Leonard » 08 feb 2018 23:18

Voor de goede orde: er is toch ook wel een mannelijke loopeend in het spel? :gutgut:

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Gezinsuitbreiding loopeenden

Berichtdoor danielb » 09 feb 2018 06:33

broedtijd is 28 dagen.
ik zou later beginnen als half maart omdat het dan snachts nog wel eens kan vriezen en dit is niet zo goed voor de eieren.
het kan...,maar is niet ideaal en ook afhankelijk van waar de eend haar eieren legt en of ze die steeds onderstopt...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5621
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gezinsuitbreiding loopeenden

Berichtdoor tuff cookie » 09 feb 2018 07:34

De eieren die nu gelegd worden koelen te snel af door de kou en komen daardoor vaak niet uit. Zo ook bij kippen.


Terug naar “Eenden, ganzen en zwanen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten