Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor marjolijn1957 » 05 feb 2013 10:15

Het houdt niet op bij je. Maar Mams gaat het redden met jouw goede zorgen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 05 feb 2013 13:37

Ja Mams is een legende uiteraard, ze heeft een bijzondere doorzettingsvermogen dat kon de DA zich nog herinneren toen hij haar gegevens las op zijn PC.

Mams dec 2009 - 1 jaar oud -387gr: uitgemergd, krom, geen melk meer, darmen al stil, miskraam (nagedekt)
Afbeelding
3 ukjes van 1 maand oud rond 85gr. Wie had ooit gedacht dat ze deze verwaarlozing had overleefd !?

Enerzijds heb ik het volste vertrouwen in haar vechtlust en haar lichamelijke reserve, anderzijds weet ik uiteraard wel heel goed hoe fataal een longontsteking kan uitdraaien (zelf al zijn we al zo ver geraakt) en hoe de zware AB kuur nu het lichaam kan belasten.
Ook hou ik Maude in de gaten, die kan volgen.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 08 feb 2013 15:48

Even een update hier

dinsdagavond vond ik een platte pannenkoek in het huisje, een cavia die heel beroerd was van aandoening en/ of medicatie en daar had ik geen goed oog in. Geen vechtlust meer, geen kracht om te prutellen tegen de medicatie. Medicatie leng ik aan met de mix (Vit C, frambozenpoeder, fluimucil, Roosvice waarvan ze 2ml krijgt.)

woensdag was de heftige reutel plots verdwenen, wist echt niet of ik dit positief of negatief moest beschouwen het was zo abrupt. Mams leek wel apatisch, enkel gras en een stukje komkommer kreeg haar interesse. De bijvoeding (enkel 2 potjes/dag bij medicatie geven) namen veel tijd in beslag, binnenwangen leken opgezwollen en als ik wat te snel ging kwijlde ze (tanden zal ik zeker moeten laten nachecken nadien, als we hier door zijn)

donderdag nog steeds veel rusten/slapen in het huisje, regelmatig leg ik een pluk gras of hapje ertussen voor haar neus en ze eet dan wat 'als reflex' maar gaat er zelf niet om. Gewicht blijft goed 1447gr.

Vandaag belde de DA zelf om te vernemen hoe het met Mams was de zware patiënt, vind ik wel zeer attent. De evolutie is goed, ongeacht de opgezette buik en gasvorming van AB en inactiviteit zie ik dat ze enkel kan uitrusten en terug in balans moet komen... ik heb vertrouwen in haar vermogen en val ze niet meer lastig dan nodig.
Eind volgende week gaat ze op controle bij DA, nu laat ik ze liever met rust en laat ik haar lichaam de eigen balans terug vinden.

Ik hoop dat Maude niet volgt (zou me niet verbazen dat ik dit weekend prijs heb) ze eet ook bitter weinig groenten (solidariteit/inactiviteit Mams /ook ziek aan het worden?) ze ligt meestal dicht tegen Mams aan wanneer ik kom kijken. Ze scheiden heeft geen zin, ze zouden ook helemaal niet meer functioneren.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor marjolijn1957 » 09 feb 2013 13:31

Slaap kan het beste medicijn zijn.

Duim voor je dat het goed komt met Mams en Maude

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 15 feb 2013 12:40

Gisterenavond zijn we op controle geweest bij de DA
Mams haar longen klonken veeeeel beter, wat een verschil, zei hij. Zo ver van wal en ze staat er even impossant terug, met haar dominante karakter klonk haar ontevreden tetetetete-geluid en weer wat stampen met de achterpoten maakt ze de DA duidelijk dat het bepotelen wel is en hij van haar lijf blijft ;) Mijn katje met 7 levens !
Maude werd ook gecontroleerd, oren en oogrand zag ik iets wat roder en een niesje hoorden we net voor vertrek. De longen zijn in ieder nog perfect, zei DA
Mams maakt haar AB kuur nog af tot maandag maar hoeft geen verlenging en Maude houden we natuurlijk verder in de gaten.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor marjolijn1957 » 15 feb 2013 12:55

Wat fijn om te horen. Als ik een melding krijg dat er een nieuw bericht in het topic is geplaats denk ik: O jee. Dus superblij om nu wat opbeurend nieuws te horen van de ladies.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 15 feb 2013 15:07

Ja, dat heb ik net zo. Dan vrees ik ook het ergste.
Gelukkig goed nieuws deze keer :cheer:

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor nel » 15 feb 2013 17:59

:duimop:

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor MIC » 16 feb 2013 14:34

Die "O jee ... daar gaan we weer afscheid moeten nemen", die had ik wel toen ik haar hoorde 14 dagen geleden en de Ab kuur niet aansloeg. Ik wist direct dat het longontsteking was en dat is heel gemeen voor een cavia. Bovendien bevestigde de DA dat het flink fout zat en maakte hij een keuze bij de AB waar ik absoluut niet achter stond.(ofwel sterven ze van de aandoening ofwel door de te radicale AB keuze...)
Alhoewel Mams nog flink op haar pootjes stond met haar ernstige diagnose en nog at toen we de 1ste keer bij DA waren, ging het direct bergaf door de AB. Wat wetenschappelijk een must is in dit geval, is in de praktijk al veel te dikwijls fataal uitgedraaid en zo hing het 3-4 dagen in kritieke toestand. Je helpt in dit geval ook NIET steeds een dier met ze vanalles en nog wat extra toe te dienen bij de neven symptomen die je opmerkt, integendeel je BELAST hun metabolisme nog onnodig verder en maakt het 9/10 nog erger !!

Mams deed me gisteren weer opschrikken met een uitgesproken oehoeh-klank. Ik dacht neen, dit kan niet ... het zal wel een fluimpje zijn die los komt en na een kuchje weer verdwenen is. Echter 's avonds was die onaangename klank er nog steeds en daar hield ik helemaal niet van zo net voor een WE ... dus hup neus goed ontsmet, Mams in transportbox en naar DA vertrokken. Stond ik er bij DA voor een gesloten praktijk (vrijdag elders) en inmiddels met een cavia die weer helemaal normaal klonk. :crazyeyes: Heel de avond heeft ze netjes naast mij mogen zitten en we hebben niets meer gehoord. Ze snottert dus blijkbaar nog steeds of terug, of het door Maude is of nog steeds iets in de lucht (ook Jan heeft 8 weken gehoest) of houtkrullen, zullen we zien. De darmen weten ook van de AB, de keutels zijn niet ok. Nou daar zijn we bijna van af nog een dagje of 2

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Mijn cavia's en hun verhaal : deel 2

Berichtdoor Lies » 16 feb 2013 17:52

Geef jij een cavia die antibioticum krijgt daarnaast ook probiotica?


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten