luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 25 aug 2013 12:24

Nou de vaseline heeft zijn werk gedaan, ik had het onder en om de zitstok heengesmeerd en inderdaad, bloedluis! ik heb nu het hele hok weer schoongemaakt en goed ingesprayd met anitbloedluisspray. Er zijn er een heleboel doodgegaan, maar er zitten er nog steeds genoeg. Spray is nu op, maar morgen maar weer een nieuwe halen voor het hok. De kippen heb ik ook ingesprayd, maar ze zitten nog steeds op de kippen en teveel is ook niet goed, dus durf ze niet morgen meteen weer in te sprayen. Ook al knoflook in het water gedaan, maar helpt nu misschien niet meer. Ze hebben nog steeds jeuk, misschien knoflookpoeder op de kippen zelf doen? Dat kan toch geen kwaad? Ik ga vandaag het hok maar even flink invetten met vaseline. De arme beestjes hebben geen rust. Ik zat er al aan te denken wc-rolletjes in te smeren met vaseline en dan nog iets van papier of karton erin doen, in de hoop dat ik er dan een heleboel kan vangen en uit het hok kan verwijderen. Alleen de zitstok bewerken ermee heeft geen zin, want mijn kippen zijn geen stokzitters op de 2 wyandottes na, maar die doen de andere kippen na en slapen dus ook gewoon op de planken... Iemand nog anders tips die niet met spray te maken hebben, want ik wil mn kippen niet vergiftigen, maar ze hebben zo'n jeuk. :cry:

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor buldog » 25 aug 2013 12:31

Nu is dit niet het aangewezen topic om uitgebreide info over bloedluis bestrijding te geven.
Topic is bedoeld als foto topic.
Naar toch even ter info, Ginnydehuiskip ,het probleem is niet dat je kippen jeuk hebben.
Maar ze worden gewoon leeg gezogen de bloedluizen zuigen net zo veel bloed uit je kippen tot de dood er op volgt.
Eerste verschijnselen van een bloed te kort zijn bleek zien en bleke kammen.
Maar dan zijn ze al ver heen.

Gebruikersavatar
Ginnydehuiskip
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jun 2013 11:46
Land: Nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Ginnydehuiskip » 25 aug 2013 12:36

Dat weet ik, maar ik gaf con1954 even antwoord, omdat die erom had gevraagd.

Gebruikersavatar
Lizzy_en_Lea
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:17
Land: Belgie
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Lizzy_en_Lea » 05 sep 2013 13:49

Heb even foto's genomen van onder de veren van onze zieke kip. Ik heb ze gisteren behandeld met poeder voor luizen etc en vandaag beweegt het ongedierte niet meer en zijn ze voorlopig 'dood'.. Ik heb pas sinds een maand of 3-4 kippen dus veel ken ik er nog niet van, maar ik vermoed dat het veerluis is als ik rondzoek?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor con1954 » 05 sep 2013 20:59

Ja...dat lijkt idd.veerluis.

Gebruikersavatar
EWH
Berichten: 1509
Lid geworden op: 10 jul 2008 13:06
Land: nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor EWH » 07 sep 2013 11:18

Ik heb hier helaas ook vieze beestjes ontdekt in het hok. Kippen lijken kerngezond. De beestjes zijn heel klein, net te zien met het blote oog. Ik heb ze even onder de microscoop gelegd, en zie hier het resultaat!

Afbeelding

Afbeelding


Ze hebben acht poten, bloedmijt misschien? Maar ze zijn niet rood. Ze zijn wel erg hardnekkig, ik heb het hele hok gedesinfecteerd, de binnenhokjes geverfd maar ik zie ze nog lopen.

Weet iemand wat dit voor beestjes zijn?

En voor de liefhebbers nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=EOIeUWLBqWg&feature=youtu.be

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor con1954 » 07 sep 2013 12:38

Dat lijkt wel bloedluis te zijn.
Ze zijn alleen rood wanneer ze vol gezogen zijn met bloed.
Goed idee om onder de microscoop te leggen...zal ik ook eens doen...best interresant!

Gebruikersavatar
caprille2
Berichten: 2391
Lid geworden op: 26 nov 2011 16:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Westland

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor caprille2 » 18 sep 2013 20:21

Mijn gemengde granen waren bijna op, dus een nieuwe zak gehaald. Eerst het oude eruit en het nieuwe in de ton. De bedoeling is dan dat het oude erbovenop gaat. Zie ik ineens hele kleine beestjes rond kruipen in het oude graan. foto gemaakt en het oude graan weggegooid.

Geen idee wat het is en of het schadelijk is?

Afbeelding

Op de foto is goed te zien dat het kleine beestjes zijn. Een graantje is zeker 2X tot 3X zo groot.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Lieve » 19 sep 2013 16:28

EWH schreef:Ik heb hier helaas ook vieze beestjes ontdekt in het hok. Kippen lijken kerngezond. De beestjes zijn heel klein, net te zien met het blote oog. Ik heb ze even onder de microscoop gelegd, en zie hier het resultaat!

Afbeelding

En voor de liefhebbers nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=EOIeUWLBqWg&feature=youtu.be

Alleszins mijten. Maar ze hebben al zeker nog geen bloed gezogen.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: luis, mijt, kever, vlo, spin of ...? Plaats hier je foto

Berichtdoor Lieve » 19 sep 2013 16:48

caprille2 schreef:Mijn gemengde granen waren bijna op, dus een nieuwe zak gehaald. Eerst het oude eruit en het nieuwe in de ton. De bedoeling is dan dat het oude erbovenop gaat. Zie ik ineens hele kleine beestjes rond kruipen in het oude graan. foto gemaakt en het oude graan weggegooid.

Geen idee wat het is en of het schadelijk is?

Afbeelding

Op de foto is goed te zien dat het kleine beestjes zijn. Een graantje is zeker 2X tot 3X zo groot.

Graanklanders zou ik denken. (zie pagina 1 van dit topic)
Hun uitwerpselen gaan het voer vervuilen, daarom is het nodig om ze uit het graan te verwijderen.
Ik had ze toen ik dit topic plaatste.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 14 gasten