modder en schapen

sandra60
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2015 10:47
Land: zweden
M/V: V

modder en schapen

Berichtdoor sandra60 » 03 jun 2015 09:12

Een kennis, via een stichting die zich bezig houdt met de opvang van in beslag genomen paarden, heeft mij gevraagd of ik er iets voor voel 3 gepensioneerde schapen over te nemen. De schapen zijn van een landras dat hier met uitsterven is bedreigd en dus gebruikt voor de fok, maar worden daar nu stilaan te oud voor.
Het betreft twee ooien en een nu gecastreerde ram.

Op zich ben ik positief, maar ik heb niet veel ervaring met schapen (wel met alle andere mogelijke dieren) Grond hebben we genoeg, de wisselbegrazing zou mijn wei ten goede komen (heb ong 5-6 ha waar nu twee grote paarden en een mini lopen, allemaal ook gepensioneerd) en ik heb een grote open stal, waar ook de paarden gebruik van maken.
Dit landras is goed bestand tegen koude en wordt veelal ook in de winter buiten gehouden, uiteraard met inloopstal waar de mogelijkheid is om droog en uit de wind te staan.

Tot zover geen probleem. Maar... als het veel regent, een natte herfst of, nog erger, een natte winter wordt, wordt de grond tussen stal en weide enorm modderig. Mini vindt dat al lastig (oud, wat artrose en chronische astma dus tja), maar ik ben een beetje bang dat het voor schapen helemaal niet te doen is? Geen idee hoe schapen versus modder zich verhoudt? (uiteraard is niet de hele weide een modderpoel, maar wel een stuk tussen stal en weide en rondom de automatische waterbak) Door de weide, halverwege, loopt overigens ook een geul en die wil nogal eens nat zijn/bij erg nat weer water in staan. Kan wellicht ook een probleem zijn? Hoewel er ook een brugje is waar ik zelf gebruik van maak, maar de paarden niet (had vroeger wel een andere mini die die brug gebruikte, dat wel) Maar wellicht gebruiken schapen dat dan weer wel?

Wie kan mij hier helpen met het verkrijgen van een beetje inzicht?

Gebruikersavatar
Pumi
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 sep 2008 13:35
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: modder en schapen

Berichtdoor Pumi » 11 nov 2015 17:16

jammer geen reacties was ook wel benieuwd. Nu krijgen onze ouessantjes een eigen stuk met inloopstalletje, maar herken het probleem voor onze ezels. Gaan er ook met grote tegenzin doorheen :nuffig:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: modder en schapen

Berichtdoor tuff cookie » 11 nov 2015 19:29

Ik heb er ook niet veel verstand van maar het lijkt mij niet goed voor de hoefjes.
Misschien kun je de natte delen weiland draineren ?

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: modder en schapen

Berichtdoor brenda17 » 12 nov 2015 18:12

Modder zorgt inderdaad voor hoefproblemen. Soms zie je wel eens dat een stukje waar ze veel lopen modderig wordt. Vaak betegelen mensen dit stukje of gooien ze er zand over.


Terug naar “Schapen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten