Drachtige geit

kalinkatje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2016 14:48
Land: Belgie
M/V: V

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kalinkatje » 26 jan 2016 21:56

Swoentje schreef:Meestal wordt de uier nog behoorlijk wat groter en zie je idd tegen de bevalling al wat melk druppelen. Ook verliest een geit vaak van te voren wat slijm, soms met een beetje bloed erbij. Als je dat ziet begint de bevalling meestal binnen 24 uur. Gewoon goed in de gaten houden, dan ben je er wel op tijd bij.
Ze is behoorlijk mak, dat is bij de bevalling ook wel prettig. Zeker als je erbij wilt blijven, om eventueel te helpen.


Bedoel je dit slijm? Dit heb ik vandaag aan haar opgemerkt.


Afbeelding

Haar uier ziet er ondertussen zo uit:
Afbeelding

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kippeei » 26 jan 2016 22:08

Begint er op te lijken. Als ze van achter meer gaat op zwellen en roder word duurder het niet lang meer . Tenminste dat is bij schapen en koeien zo . Zal bij geit wel niet anders zijn heb daar geen ervaring mee , wel met schapen en koeien.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Drachtige geit

Berichtdoor Roan12 » 26 jan 2016 22:47

Dat slijm zegt inderdaad dat de bevalling snel aanstaande is. Het lijkt er wel op dat het uier nog voller kan. Maar ik vind de foto nogal misleidend. Voel eens hoe strak die staat. Wellicht komt er nu al wel melk uit.

Gewoon morgen (wellicht vannacht) extra in de gaten houden en lekker op tekens als: Niet meer eten, onrustig als in veel liggen en weer opstaan, afzonderen (als ze bij andere geiten loopt), naar de buik kijken, meer slijm soms met iets bloed (geen zorgen om maken), waterblaas, ontsluiting en opzetten roder worden van de vulva en als de bevalling al vergevorderd is pootjes/neus etc.

Ik weet niet wat je plannen zijn dus voor vannacht, maar als het snel vordert, is de kans groot dat het vannacht al gebeurt. Mogelijk is er morgenvroeg dus al uitbreiding. Als je de kans hebt zou ik zeker vanavond laat nog een keer kijken en ook om de paar uur vannacht. Zeker als dit de eerste keer voor je gaat zijn is het handig om controle te houden. Als alles goed gaat kun je er natuurlijk bij blijven en de geit haar werk doen. Mocht het toch voorkomen dat er bijvoorbeeld een lam in een afwijkende ligging ligt. Is het verstandig om als wel een dierenarts erbij te roepen die het lam kan goedleggen als iemand die hier ervaring in heeft en je hier bij kan helpen.

Heel veel succes met alles! Houd ons op de hoogte!

Bloempje83
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 jan 2016 23:31
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Dronten

Re: Drachtige geit

Berichtdoor Bloempje83 » 26 jan 2016 23:46

Bij geiten is net als schapen...
Let op met bevalling kan ze ook een 2ling krijgen.
Let op hoefjes die uitsteken, punten naar voren wijzen, en als je 2 hoeven ziet NOOIT zomaar aan trekken.
Bij tweelingen kan dat betekenen dat je 1 poot van beiden hebt.
Mocht het lang duren, twijfel of tweeling of 1 vast zit.
Eens met Roan. Altijd een DA of iemand die vaker heeft gelammerd vragen. Die kan je zelf laten zien. Bij de volgende keer weet je al veel meer hoe wat..
Mocht kleine geboren worden , haal slijm bij neusje weg.
Succes de 1 keer is altijd spannend

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kippeei » 27 jan 2016 09:02

Succes. En wel effe foto's maken van het jonge grut .

Vond de lammertijd bij onze schapen (20) altijd geweldig. Kost wel wat nachtrust . Mooiste was altijd als je van bed kwam voor het melken dat er weer lammetjes geboren waren 's nachts . 99 % lammeren zelfstandig. Ging altijd voor slapen gaan even kijken hoe het er voor stond. Bij twijfel 's nachts nog eens kijken anders niet. Gebeurde met regelmaat dat er als nog wat geboren werd 's nachts :oops: . Ging er bij de koeien ook 's nachts af als er een een kalf moest krijgen.

kippeei
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 apr 2015 09:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kippeei » 01 feb 2016 10:49

Isser al wat geboren.

kalinkatje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2016 14:48
Land: Belgie
M/V: V

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kalinkatje » 03 feb 2016 23:22

kippeei schreef:Isser al wat geboren.


Nee nog niet jammer genoeg.

kalinkatje
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2016 14:48
Land: Belgie
M/V: V

Re: Drachtige geit

Berichtdoor kalinkatje » 05 feb 2016 17:50

Nu ziet de vulva er zo uit:

Afbeelding

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Drachtige geit

Berichtdoor danielb » 05 feb 2016 18:52

als ze in het kort moet lammeren denk ik dat het maar 1 geitje gaat zijn.
ik heb ooit 2 keer een drachtige geit in huis gehaald.
wanneer ik uiterlijk dacht dat het bijna ging gebeuren heeft het nog weken of zelfs maanden geduurd en vooral bij de eerste geit omdat ik toen ook geen ervaring had met geiten. (en zeker niet met drachtige geiten :gutgut: )
bij beide stonden de buik echt heeeeeeeeeeeeeeel bol.
hadden dus beide uiteindelijk ook 2 geitjes gelammerd.
wat ik wel weet is dat in de week dat ze gejongd hadden ze zo goed als niet meer wilden (of konden ) eten en onrustiger waren als anders. (net alsof ze zich verveeld voelde)


Terug naar “Geiten”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten