Goed kunststof hok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Goed kunststof hok

Berichtdoor braser » 28 jan 2017 22:57

Sammuis schreef:Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in goede huisvesting voor de 2 of 3 kippen (ex-legbatterij kipjes die ik wil adopteren. Het is de bedoeling om een hok te nemen met overdekte ren (zodat ze zelf 's morgens al lekker - en veilig - naar buiten kunnen en dat ze de rest van de dag door een gedeelte van de tuin kunnen banjeren. Qua materiaal gaat mijn voorkeur uit naar kunststof ivm het makkelijk kunnen reinigen en omdat het onderhoudsvrij is. Maar toen ik ging zoeken en de Eglu modellen tegenkwam sloeg ik toch wel achterover van de prijs. Zijn ze het geld waard? Heeft er iemand ervaringen met een ander merk? Is de happy farm van Ferplast wat? Qua kleur vind ik het niks maar... Ik stel jullie reacties op prijs!


Ik weet niet wat je duur vindt?
Maar je hebt ook van die plastic hondenkennels...misschien is dat iets.

Sammuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2017 09:33
Land: Nederland
M/V: V

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor Sammuis » 29 jan 2017 22:36

Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag levert de nodige discussie op mbt het milieu/duurzaamheid op zag ik. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat een houten hok persé duurzamer is. Ik vind dat overigens wel belangrijk en ben dan ook blij dat jullie met het merk Arkus op de proppen zijn gekomen. Die werken met gerecycled materiaal en dat spreekt mij erg aan. Jouw verhaal Fryske, over je zoektocht had ik al gelezen en die Keter kasten kunnen zeker ook nog een goede optie zijn. Ik ga nog lekker verder grasduinen en zal tzt foto's plaatsen. Nogmaals dank!

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor moriarty » 01 feb 2017 02:30

Sammuis schreef:.... ben dan ook blij dat jullie met het merk Arkus op de proppen zijn gekomen. Die werken met gerecycled materiaal...


Green Frog design en Solway is ook allemaal gerecycled materiaal. Zelfde materialen, andere ontwerpen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor danielb » 03 feb 2017 03:06

ik heb ook zin om een kant en klaar slaaphok te kopen.
je weet wel......
zo voor een krielkip of 5 met 1 of 2 legnesten aan.
speciaal voor een klein toompje zijdehoenders bedoeld.
maar ik denk dat een plastiek hok speciaal in de schaduw moet staan omdat dit sneller warm word????
vanaf daar wat zon opkomt gaat dit toch snel opwarmen en vooral in de zomer dan.....????
er is de aanbieding in een bepaalde keten in belgie en zowel plastiek als hout en het plastieken hok kost niet echt veel meer.
hout 220 dacht ik en plastiek iets van een 250.
in hout kan ik het in ieder geval veel goedkoper maken.
maar voordeel in plastiek is dat het eigenlijk geen onderhoud nodig heeft en niet kan rotten he.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor moriarty » 03 feb 2017 11:19

danielb schreef:maar ik denk dat een plastiek hok speciaal in de schaduw moet staan omdat dit sneller warm word????
vanaf daar wat zon opkomt gaat dit toch snel opwarmen en vooral in de zomer dan.....????.

Wat ik in de reviews lees is dat het materiaal dik genoeg is om te voorkomen dat het te warm word. Sommige mensen hebben het over gelijk aan hout, sommige over koeler. Het ademt alleen niet zoals hout, dus ventilatie is heet belangrijk.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor braser » 03 feb 2017 22:42

persoonlijk heb ik de voorkeur voor hout.
En het wil ook niet zeggen dat al het hout slecht is voor het milleu.
Er is ook milleuvriendelijk hout te koop en milleuvriendelijke verf of olie.
Maar dan moet je evengoed handig zijn en zin hebben om een hok te maken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor Trea » 04 feb 2017 00:47

Wat Braser zegt klopt helemaal. Hout dat je bv. behandeld met lijnolie is juist goed voor het milieu. Door hout te gebruiken sla je CO2 op. Zo lever je juist een bijdrage aan het terugdringen van de CO2 uitstoot. En als je een zeer royaal dak maakt en het hout vrij maakt van de grond kan het wel 100 jaar of langer meegaan. Met kwaliteishout als eiken, kastanje of robiniahout moet dat zeker lukken. Maaar vuren is ook prima voor een kippenhok.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor Fryske » 04 feb 2017 14:21

Ik doe net als Trea? het nachthok s'nachts nooit dicht. Tenzij het voor kuikens gebruikt wordt, dan wel maar ik heb er goede ventilatie in aangebracht. Een houten hok wat van binnen in de witte lak wordt gezet of bijv. van die dure rode platen, kan even niet op de naam komen :-D of trespa....dat ademt ook niet. Bij ons is het nog nooit te warm geweest. Het houten hok trouwens ook niet. ze staan allemaal een deel van de dag in de zon en het andere in de schaduw.

Nogmaals ik spreek uit ervaring, geen aannames.....

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor braser » 04 feb 2017 22:16

Ik denk dat je betonplex bedoeld.
Mijn hok sluit ik ook niet af en 1 van mijn hanen ligt altijd in de opening te slapen terwijl er plek zat is.
Ik heb mijn bodem wel van trespa met daarop bodembedekker.
Is wel makkelijker schoonmaken dan een houten plaat omdat daar de stront altijd aan vast plakt en trespa schraap je makkelijk schoon.of betonplex.
Een hok op palen is goed maar dan moet je wel hardhouten palen nemen.vuren palen rotten bij de grondlijn juist af.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Goed kunststof hok

Berichtdoor Trea » 05 feb 2017 02:20

Mijn kippen slapen in iets wat een soort van mix is tussen een hok en een overdekte ren.
Veel gaas. Veel lucht. Onder de zitstok staat een grote bak met daarop een platte doos of karton waar de poepjes in/op vallen. De doos kiep ik een x per week om op de composthoop. En vul ik dan weer met oud hooi uit de legnesten/ oud zand / bladafval o.i.d. Tot de doos is versleten. En dan pak ik weer een nieuwe doos of karton.

Houten poten op de grond of in de grond gaat idd niet lang goed. Het beste is om de palen op stoeptegels of stenen te zetten. Of om een fundering te maken. Zo dat het hout nooit lang vochtig blijft. Alleen robinia palen zijn een goed duurzaam alternatief en gaan redelijk lang mee.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten