Orpie toverbalkuikens

Een speciaal onderdeel voor kippenfoto's en doorspekt met kippenpraat!
Gebruikersavatar
Asfaloth
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:49
Land: Belgium
M/V: V

Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Asfaloth » 30 apr 2017 11:44

Woensdag zijn er 2 kuikentjes geboren :-D :-D :-D
De ouders zijn orpingtons met een speciaal kleurtje, dus ben erg benieuwd naar hoe de kuikens gaan uitgroeien.
Helaas zijn 2 andere kuikens in het ei gestorven, juist voor ze moesten uitkomen. Deze waren volgroeid en eentje was bruin en eentje wit/zwartachtig. (Iemand idee hoe dit zou komen? De eitjes van deze kip zijn trouwens altijd erg groot)

Hier wat foto's van de ouders en de kleintjes :ilove: :ilove: :ilove: Het barneveldertje is de pleegmama :-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Fryske » 30 apr 2017 15:53

Mooi! Hou wel van.toverballen :ilove:

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor peertje » 30 apr 2017 16:27

... ben even wezen knutselen in de chicken quest... de haan lijkt geel gezoomd? Gezien de donkere kuikens zou je dat vermoeden... anders kreeg je geel of zilver terug.
ik zou denken 50/50 blauw getekend goud gezoomd of blauw getekend geel gezoomd voor de hanen.
en dan 50/50 blauw getekend zilver gezoomd of blauw getekend goud gezoomd voor de hennen.
Kuikens hebben geen strepen? Zit er tarwe in... Heb je hier denk ik twee in de smaak blauw goud?...
Zoming dan onvolledig...
Is ook maar een frutsel van mijn kant... kan er dus leuk naast zitten :gutgut:
Heerlijk koddige beestjes weer :ilove:

Ben benieuwd...

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Roan12 » 30 apr 2017 18:12

Twee prachtige kuikens! :duimop:

Papa haan is fokonzuiver zilver zwartgezoomd. De combinatie van zilver en goud geeft de gele kleur. Hij mist zeer waarschijnlijk ook 1x het Co gen. Peertje kijk maar eens op de borst. Heeft een soort van Meerzomige tekening daar.

Moeder hen lijkt een soort geel witgezoomde dame. Hier wordt volgens mij het wit veroorzaakt door fokzuiver blauw, wat vuilwit of splash genoemd wordt. Vuilwit x zwart zorgt ervoor dat alle kuikens blauw zijn. Als ik goed kijk is dat volgens mij ook te bij de kuikens. Dat de moeder weinig zoming heeft zou kunnen komen doordat er een keer tarwe in gekruist is, dat verklaart ook meteen het kuikendons.

Waar het rood bij de kuikens vandaan komt weet ik niet. Maar dat maakt ze wel prachtig!

Wat ook nog wel leuk om te weten is dat goud en zilver geslachtsgebonden is. Omdat papa haan fokonzuiver zilver is en dus ook goud in zich heeft, is dat naar voren gekomen in de kuikens. Het ziet er naar uit dat de kuikens geen zilver in zich hebben wat zou beteken dat het twee hennen zouden zijn.

Gebruikersavatar
Asfaloth
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:49
Land: Belgium
M/V: V

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Asfaloth » 02 mei 2017 09:14

Bedankt!! Benieuwd naar de eerste veertjes...
Als alles goed gaat worden de volgende kuikens van deze combinatie geboren op 18 mei :-)

Roan12 schreef:Het ziet er naar uit dat de kuikens geen zilver in zich hebben wat zou beteken dat het twee hennen zouden zijn.

Hier volg ik niet. Kunnen de hanen niet ook goud zijn?

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Roan12 » 02 mei 2017 10:22

Jazeker kunnen hanen wel goud zijn.

Goud (s+) en zilver (S) is geslachtsgebonden wat betekend dat hennen er 1 hebben en hanen hebben er 2 van. Een hen krijgt het gen van de vader, ze krijgt wel een chromosoom van haar moeder maar dat is zo klein dat het bijna geen invloed heeft. Aangezien de kuikens rood zijn (door een goudversterker), kunnen ze geen zilver zijn. Zilver is dominant over goud, dus als er zilver in zit dan moet je dat zien.

Uit mijn redenatie is gebleken dat:
Papa haan is S/s+ en moeder hen is s+/-
De haan is dus zilver en drager voor goud. Dat kun je zien aan zijn gele kleur. De hen is wel goud.
Omdat de moeder het kleine chromosoom (-) doorgeeft aan hennen, is er nog maar plaats voor 1 goud of zilver gen. Terugkomend op de kuikens, ze zijn versterkt goud. Dus hebben ze van hun vader sowieso s+ gekregen. Ik heb echter een foutje gemaakt in mijn vorige uitleg. Ik bedoelde dat als ze zilver zijn geweest dan waren het zeker twee hennen, maar aangezien ze goud zijn is het nog steeds 50/50 kans. Want moeders kan net zo goed haar s+ doorgegeven hebben.

Gebruikersavatar
Asfaloth
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:49
Land: Belgium
M/V: V

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Asfaloth » 02 mei 2017 14:08

Roan12 schreef: Ik bedoelde dat als ze zilver zijn geweest dan waren het zeker twee hennen, maar aangezien ze goud zijn is het nog steeds 50/50 kans. Want moeders kan net zo goed haar s+ doorgegeven hebben.


Dan snap ik het :duimop:

Ben benieuwd of ze hun rode kleur gaan behouden? :ilove:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Roan12 » 02 mei 2017 14:42

Die kans is groot! ;)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor peertje » 02 mei 2017 17:46

Dat krijg je als je ouders bij elkaar zet die niet volledig toverbal zijn en je ook de juiste combi weet te raken.
De zoming kan je nog niet heel veel van zeggen behalve dat die waarschijnlijk niet volledig zal zijn, maar... who cares... dit zijn dieren in een mooie gouden kleur en met een blauwe tekening... zo wil je wel meer toverballen...
Ik heb ze niet...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Orpie toverbalkuikens

Berichtdoor Fryske » 02 mei 2017 20:22

Weer een heel verhelderend stuk Roan. Dank je, hier kan Ik ook weer wat mee. De kuikens lijken erg op mijn rode, helaas overleden, kuikje. Deze lijken op de foto ook wat blauw in het dons te hebben.


Terug naar “Foto forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten