Geslacht kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Geslacht kuikens

Berichtdoor AnoukR » 05 mei 2017 08:09

Hey iedereen,

Ik ben nieuw hier en heb voor het eerst kuikens in huis genomen een aantal weken terug:
1 Brahma-kuiken, nu ongeveer 1 maand oud en 2 Sabelpootjes, elk ongeveer 6 weken oud.
Nu vroeg ik me af of jullie kunnen zien welke een haantje is en welke een hennetje?
Het zit namelijk zo dat de twee sabelpootjes soms pikken naar elkaar, eerst was de grootste 'de baas' (die met het meeste wit in zijn veren) maar nu lijkt het alsof de kleinere sabelpoot de macht heeft overgenomen, hoewel de grootste soms nog terugvecht. In het algemeen komen ze allemaal wel goed overeen, alleen vechten ze dus af en toe een beetje door elkaar één keer of een paar keer op hun kop te pikken.
Zou dit willen zeggen dat het om twee haantjes gaat of kunnen het toch nog hennetjes of hennetje en haan zijn? Wij kennen er zelf namelijk niets van en hopen op hennetjes maar vrezen er een beetje voor...
Het Brahma-kuiken moeit zich niet in de gevechtjes tussen de andere twee, geen idee wat dit wil zeggen, is dit dan sowieso een hennetje of is hij/zij gewoon de laagste in de pikorde en houdt hij/zij zich daarom erbuiten?
Verder: zou het een probleem zijn dat het Brahma-kipje de enige van zijn soort is en later dus veel groter zal zijn dan de andere twee (en kan veel minder goed vliegen) en zouden we toch best nog een tweede Brahma erbij halen of is dit geen probleem?

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor Fryske » 05 mei 2017 08:20

De sabelpootjes hebben best wel al grote kammetjes. De een lijkt wat roder dan de ander maar zouden wel twee haantjes kunnen zijn. Het Brahmakuikje lijkt een hen maar is eigenlijk te jong om het definitief te zeggen. Heb wel gelezen dat dit vaak wat laatbloeiers zijn. Is het wel vier weken?

Oh...Welkom natuurlijk :-D

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor Roan12 » 05 mei 2017 09:10

Ik sluit mij aan bij Fryske wat betreft de geslachten. Maar voor het brahma kuiken zou ik nog wachten op zekerheid als het wat ouder is.

Dat het verschillende rassen zijn, is niet erg. Ze gaan prima om samen. Maar ik neem aan dat er een paar hennetjes bij moeten komen? Dan kan het best een gezellig clubje worden.

Heb je ook nog een warmte bron voor het brahma kuiken? Het zit nog niet in de veren en heeft nog warmte nodig.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor Deesje » 05 mei 2017 12:45

wat een prachtige kipjes, wat een kleuren elke keer weer...
Over het geslacht durf ik niet zoveel te zeggen, daarvoor ben ik zelf ook nog op onderzoek uit (ik heb brahmakuikens nu 2 weken oud, waarvan er 2 gigantisch in de veren zitten en 3 maar heel weinig, ik ga nu leren of het klopt dat degenen vroeg in de veren de hennetjes zijn en als dat zo zou zijn dan heeft jou kuiken nu nog niet zoveel veren als mijn 2 weken oude 'hennetjes'- maar dat is dus uitgaand van een theorie waarvan ik niet goed kan vinden of die al onderbouwd is hihi)

Geniet vooral van je kippies... was het de bedoeling om er 3 in totaal te hebben? Of wilde je er uiteindelijk wel wat bij?

Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor AnoukR » 05 mei 2017 18:41

Fryske schreef:De sabelpootjes hebben best wel al grote kammetjes. De een lijkt wat roder dan de ander maar zouden wel twee haantjes kunnen zijn. Het Brahmakuikje lijkt een hen maar is eigenlijk te jong om het definitief te zeggen. Heb wel gelezen dat dit vaak wat laatbloeiers zijn. Is het wel vier weken?

Oh...Welkom natuurlijk :-D


Dankjewel! :gulzig: Of het vier weken is weet ik niet zeker, het kuiken is nu 2,5 weken bij ons en zou in het begin 2 weken oud geweest zin volgens de fokker dus erg veel zal het niet verschillen...
Maar hij ziet er inderdaad nog erg 'kuikenachtig' uit voor een maand oud te zijn, de twee sabelpootjes stonden al volledig in de veren toen ze een maand waren en hadden ook al kammetjes.


Roan12 schreef:Ik sluit mij aan bij Fryske wat betreft de geslachten. Maar voor het brahma kuiken zou ik nog wachten op zekerheid als het wat ouder is.

Dat het verschillende rassen zijn, is niet erg. Ze gaan prima om samen. Maar ik neem aan dat er een paar hennetjes bij moeten komen? Dan kan het best een gezellig clubje worden.

Heb je ook nog een warmte bron voor het brahma kuiken? Het zit nog niet in de veren en heeft nog warmte nodig.


Er is een warmtelamp, maar de dierenarts zei ons dat we deze nu enkel nog 's nachts moesten aan doen, dus dat doen we maar het Brahma kuiken gaat graag bij de andere grotere kuikens op stok en verkiest dan die zone in het hok, waar geen warmtelamp is, dus ik denk wel dat hij/zij het warm genoeg heeft (ze staan met hun hok in onze woonkamer, kamertemperatuur permanent op 22°)

Deesje schreef:wat een prachtige kipjes, wat een kleuren elke keer weer...
Over het geslacht durf ik niet zoveel te zeggen, daarvoor ben ik zelf ook nog op onderzoek uit (ik heb brahmakuikens nu 2 weken oud, waarvan er 2 gigantisch in de veren zitten en 3 maar heel weinig, ik ga nu leren of het klopt dat degenen vroeg in de veren de hennetjes zijn en als dat zo zou zijn dan heeft jou kuiken nu nog niet zoveel veren als mijn 2 weken oude 'hennetjes'- maar dat is dus uitgaand van een theorie waarvan ik niet goed kan vinden of die al onderbouwd is hihi)

Geniet vooral van je kippies... was het de bedoeling om er 3 in totaal te hebben? Of wilde je er uiteindelijk wel wat bij?



Oorspronkelijk wilden we gewoon drie à vier kippetjes, maar het valt dus nog te bezien welke geslachten ze hebben en hoe ze overeen komen bij het groter worden... In het begin hadden we ook nog een Serama-kuikentje van een paar dagen oud maar die at heel slecht en is helaas al heel snel gestorven, lag plots dood in zijn kooi :(
Als we met drie haantjes blijken te zitten zal er inderdaad iets moeten veranderen, maar we hebben maar een stadstuintje dus niet ongelofelijk veel plaats voor veel kippen en liefst ook niet te luidruchtige haantjes voor de buren... :?

Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor AnoukR » 22 mei 2017 07:32

Update:

het grootste kipje blijkt een haantje te zijn want sinds deze ochtend kraait hij als het licht wordt.
Hij is wel een pak groter dan het andere sabelpootje dat normaal gezien even oud zou zijn en toch is hij niet de baas, hij krijgt af en toe een tik op zijn kop van het kleinere sabelpootje en hij vecht bijna nooit terug, hij laat dit gewoon gebeuren. Zou dit dan betekenen dat de kleinere sabelpoot een hen is en bovenaan de pikorde staat? Het kleinere sabelpootje heeft wel ook een grote kam dus we weten het echt nog altijd niet... :frons:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor Roan12 » 22 mei 2017 07:44

Kun je nog wat foto's laten zien hoe ze nu zijn?

Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor AnoukR » 22 mei 2017 08:07

Hier zijn een aantal foto's, ze zijn nu ongeveer 8 à 9 weken oud.

hier zit het haantje links
Afbeelding

haantje vooraan:
Afbeelding

haantje tweede kip in de rij:
Afbeelding

hier rechts het haantje, links het kleinere sabelpootje:
Afbeelding

Maar zoals je kan zien is het "kleinere" sabelpootje ook goed voorzien van een kammetje en als ik andere sabelpoot hennetjes zie die zelfs heel wat ouder zijn dan hebben zij amper een kammetje dus ofwel is dit ook een haantje ofwel is dit misschien geen zuiver sabelpootje en heeft hij/zij raskenmerken van een ras met grotere kam..? Ik vind het gewoon zo vreemd dat het kleinere "haantje" zo de macht kan hebben over een grotere haan en deze doet niets terug als hij op zijn kop gepikt wordt. Ik had gelezen dat er altijd een hen bovenaan de pikorde staat? Het kuiken is een Brahma-kipje, daar hebben we ook nog niets zekerheid over, staat wel heel laat in de veren (is nu ongeveer 6 à 7 weken)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor peertje » 22 mei 2017 08:20

... als het 'niet raszuivere sabelpootkrieltje met kenmerken van een ras met grotere kam' toch ook niet zo'n vooral erg rode kam zou hebben, zou ik gewoon zeggen dat het een mogelijk wel raszuivere sabelpoot maar toch vooral erg HAAN is... :gossip:

Gebruikersavatar
AnoukR
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 mei 2017 07:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Geslacht kuikens

Berichtdoor AnoukR » 22 mei 2017 08:47

Hmmm daar vrees ik ook voor..
We gaan wel sowieso binnenkort een aantal sabelpoot hennetjes (die met zekerheid hen zijn :puh2: ) bijhalen maar ik hoop dat het dan lukt om deze drie allemaal te houden zonder dat dit problemen geeft. We zouden max. nog drie hennetjes bijhalen dus als deze drie allemaal hanen zijn werkt dat echt niet vrees ik :?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 5 gasten