serama voer

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

serama voer

Berichtdoor Bjorn » 25 okt 2017 15:18

Ik vroeg me af wat andere serama eigenaars en fokkers hun serama's geven. ik geef ze nu altijd serama goldline mix van faunafood maar die zijn er alleen in verpakkingen van 3kg en niet in verpakkingen van 20kg. 3kg is in verhouden heel duur vergeleken met een pak van 20 kg en ik verwacht ook niet dat mensen met 10 serama's of fokkers pakjes van 3kg kopen in de winkel.

graag advies van wat ik ze kan voeren wat goedkoper is.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Trea » 26 okt 2017 15:48

Ik denk niet dat Serama's afwijkend voer nodig hebben. Het zijn en blijven kippen. Ook al zijn ze kleiner. Waarschijnlijk is het de handel die probeert om voer met dezelfde ingredienten als voor ander krielen wat duurder te verkopen.

Waar je wel op moet letten is dat het niet te grof is. Mijn krieltjes willen bijvoorbeeld geen scherpe gerst en geen hele soja of erwten.

Ik geef mijn kleine krielkipjes meestal biologisch legmeel en granen van Van Gorp. Dat haal ik niet bij de gewone dierenwinkel/welkoop. Te krijgen per kilo of per hele zak van 25 kg. Op hun site staan adressen. Welkoop heeft ook legmeel dat geschikt is voor krielen. Die verkopen ook voordeelzakken van 20 kg. Bij de dierenwinkels hebben ze geen bio en vind ik ook te duur.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 26 okt 2017 18:01

Ik heb wat info meegekregen bij de ontwikkeling van voer voor Serama's en er is zeker verschil in voer. Mede omdat de Serama van oorsprong uit Maleisië komt.

Maar voordat dit topic ook weer ontploft... wellicht kan je eens bij Kasper kijken: die hebben speciaal voer en misschien in groot verpakking.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Trea » 27 okt 2017 00:03

Dat Serama's uit een ander deel van de wereld komen kan niet de enige oorzaak zijn. Zijdehoenders komen bv uit de Himalaya en daar is het eten ook weer anders. Feitelijk komen alle kippenrassen van oorsprong uit Azië.

Als altijd nieuwsgierig ben ik verder gaan grasduinen en uit het verhaal wat daar verteld wordt (b)lijkt inderdaad dat iig de kleine Semara's ander voedsel nodig hebben dan standaard. Je kan het ook zelf maken door bepaalde granen en supplementen te mengen met fijne korrel. Wil je dat niet. Dan heeft de commercie een oplossing.

Wil je meer weten over Serama's en hun voeding:
http://www.serama.nl/pagina6.html

http://www.seramanegeri.com/2015/10/ser ... -feed.html

http://www.malaysianseramabantams.com/seramafeeding.htm

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Trea » 27 okt 2017 00:30

Er zijn ook sites waar wordt gezegd dat gewoon kippenvoer kan in combinatie met vers groen of voer dat geschikt is voor fazanten/pauwen e.d.

If you house them outside, make sure the shelter is kept above freezing and free from drafts and moisture. Provide regular chicken feed, and fresh greens on a regular basis. They don’t eat much so a little food goes a long way.
Uit http://www.livingthecountrylife.com/ani ... m-chickens

The Serama can be a beautiful pet and companion, both indoors and outdoors. They are inexpensive to raise, as each Serama eats only about one pound of feed per month. They eat regular chicken feed, a 50/50 mixture of game bird breeder feed and chicken crumbles.
Uit http://chickenjunkie.com/chicken-breeds/serama/serama/

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Frankkip » 27 okt 2017 06:38

Daar gaat ze weer , puttend uit eigen ervaring en kennis geeft ze raad. :schrik: Denk je echt dat andere mensen niet kunnen googlen ? Ze komen hier om ervaringen,ERVARINGEN!!! te horen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 27 okt 2017 14:05

er zijn toch nog meer leden met seramas...
misschien dat die wat kunnen vertellen over het voer dat ze geven.
als ik zelf volwassen seramas zou aanschaffen,dan zou ik in het begin het eten geven dat de verkoper ze gaf.
maar ikzelf zou dan geleidelijk overschakelen naar voer dat ik aan mijn andere kippen geef en het een beetje opvolgen...
naar kuikens toe is het misschien wel goed dat je voor serama voer gaat...???
naar het schijnt zou een serama minder eiwitten mogen binnenkrijgen en meer vitamine E althans volgens een bepaalde verkoper van serama voer.
maar men zou dan wel meelwormen mogen bijvoeren :gutgut: :crazyeyes: ;) ....... :crazyeyes:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: serama voer

Berichtdoor Isabel » 27 okt 2017 14:19

Die Serama mix van Kasper is in samenwerking met een Serama fokker samengesteld. Die laatste was al bezig om zelf een goede samenstelling te maken. De fokker heeft ook gekeken naar de behoeften van de haan en hen. Daaruit kwam deze mix.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor danielb » 27 okt 2017 17:50

op zich zou er voor brahmas ook wel eens eventueel een aparte mix mogen samengesteld worden.
bepaalde kleurslagen of tomen hebben toch iets extras nodig tijdens de opgroei.
ik ken niets van seramas en vraag mij dus af wat het nadeel is als je ze geen serama voer zou geven.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: serama voer

Berichtdoor Bjorn » 27 okt 2017 20:52

Het klopt dat serama’s minder eiwitten nodig hebben. Ze worden heel dik van ander voer dus dan blijf ik nog even bij serama mix


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast