Broedse brahma

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
PerryEnLouise
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017 16:35
Land: Nederland
M/V: M

Broedse brahma

Berichtdoor PerryEnLouise » 05 jan 2018 19:18

Wij hebben pas twee a drie maandjes een stel Brahma’s. Vijf kippen en een haan. Tot onze verbazing hebben we elke dag al 3 of 4 eieren, terwijl de dagen erg kort zijn en er maar kort daglicht is! Nog gekker, nu denken we dat een van de kippen broeds is want ze zit al twee dagen in een van de legnesten.

Ze wil niet van haar ei af en gaat erg morren als ik haar probeer opzij te duwen of er af te pakken. Misschien te voorzichtig? Wil haar geen pijn doen. Ik zag wel een stukje van een echt ei onder haar. Maar ik kan toch niet onder haar ogen haar kind ontvoeren?

Hoe lang blijft een kip broeds? En is dat te versnellen? Ik heb gelezen dat je het legnest kunt afsluiten. (Ze stuiven elk ochtend op een portie broodkrumeltjes af, dus dan is mijn kans). Maar er zijn nog meer leggende kippen die dan hun ei niet kwijt kunnen. Of kan ik alleen het nest afsluiten waar de broedse kip steeds zit?

We hebben in elk van de drie nesten nog nep eieren liggen om te voorkomen dat ze er een groot paasfeest van maken. Dat werkt goed, want gelegde eieren liggen allemaal in de nesten. Kunnen we de nepeieren beter weghalen nu er een broedse kip is? Ik denk dat ze anders daar op gaat zitten.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse brahma

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2018 19:48

Nu ze allemaal al aan de leg zijn en hun eieren steeds in de legnesten leggen kun je inderdaad de nep eieren er uit halen. Ze weten nu waar ze de eitjes moeten leggen.
De broedse hen kun je het beste in een grote honden bench zetten zonder binnenvloer, dus op het gaas. Eventueel kun je een stok door het gaas schuiven zodat ze daar op kan zitten. Wel op een beschutte plaats, niet in de regen of tocht. De bench op 4 stenen zetten op de hoeken, zodat er koele lucht onderdoor kan. De bedoeling is dat haar buik afkoelt daardoor raakt ze broeds af. Duurt ongeveer 3 dagen. Hoe eerder je haar in de bench zet hoe sneller ze er van af is. Gewoon eten en water in de bench zetten of aan het gaas hangen. De bench in het zicht van de andere kippen plaatsen zodat ze niet vervreemd van de andere kippen.
Veel succes.

PerryEnLouise
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017 16:35
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse brahma

Berichtdoor PerryEnLouise » 05 jan 2018 20:10

Dankjewel voor je snelle reactie. De nep eieren zal ik morgen weghalen. Het is nu aardedonker buiten.

Een bench heb ik nog wel alleen is het hok zelf de enige beschutting die ze hebben. Ik heb een groot hok gemaakt (dubbel wandig ivm evt. kou) en midden in een grote ren dus alle ruimte om een bench in de ren te zetten. Maar de ren ligt vrij op het erf en de enige beschutting is het hok zelf. Ik zal de bench zelf wel wat kunnen betimmeren met wat platen tegen weer en wind. Maar ‘s nachts, zal ik hem dan maar wel weer bij de andere kippies laten? Dat is wel lekker warm en comfortabel. Of moet ze echt een dag of drie in die bench blijven?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse brahma

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2018 20:51

De bench past denk ik niet in het hok ?
In de ren zou wel kunnen als je inderdaad de bench afschermd en b.v. een golfplaatje of zoiets op de bench legt met een paar stenen tegen de regen.
's nachts de hen op stok zetten bij de anderen zou kunnen maar dan pas als het donker is want anders zit ze zo weer op het nest en dat schiet niet op. 's Morgens voor het licht wordt weer in de bench, anders zit ze zo weer op het nest.
Misschien toch beter in de bench laten met beschutting.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse brahma

Berichtdoor tuff cookie » 05 jan 2018 20:54

Op den duur zal je toch wel een voorzieninkje moeten maken want broeds worden zal wel vaker voor komen.

PerryEnLouise
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2017 16:35
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedse brahma

Berichtdoor PerryEnLouise » 06 jan 2018 00:28

Het hok is idd groot (ca 3,5 m2), maar te klein om de bench in te zetten. Of ik zou een kleinere bench moeten kopen. Maar ik denk dat ik morgen een stuk van de ren afzet. Kan ze toch lekker scharrelen. En dan maak ik van de bench wel een beschut hokje (bench is nog steeds ruim 1 m2) waar ik de bodem uit laat. Ze heeft dan alleen geen stok, maar de stok in het hok zit er toch ook voor joker want ze kruipen ‘s nachts toch op de bodem van het hok bij elkaar op een kluitje rond de haan. Dus de stok zal ze niet echt missen.

Dankjewel voor de tips!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Broedse brahma

Berichtdoor tuff cookie » 06 jan 2018 08:19

Klinkt goed !

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broedse brahma

Berichtdoor jantien » 06 jan 2018 09:03

'S nachts zeker de broedse dame niet terugzetten bij de anderen, anders wordt het een gebed zonder einde!
Ik heb een aantal brahma's waarvan er nu ook al weer 4!! broeds zijn :duimneer:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Broedse brahma

Berichtdoor Fryske » 06 jan 2018 15:40

Echt? Hmm, ik mis echt eieren maar kan ze niet vinden. Hoop niet dat een van de dames hier het wel tijd vind om een donsgezinnetje te stichten :gossip:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Broedse brahma

Berichtdoor jantien » 07 jan 2018 09:29

1 brahma had ik net broedsaf gekregen (dacht ik toch) en een paar dagen zat ze weer als een pannenkoek : :frown: Elk jaar weer hetzelfde drama met die brahma :taptap:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten