ziekte van Marek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Miriam66
Berichten: 172
Lid geworden op: 04 nov 2010 09:25
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Miriam66 » 13 dec 2017 16:43

Trea schreef:Erg naar als de introductie van nieuwe kippen ziekte met zich meebrengt. En dan zit je ook nog met je handen in t haar omdat je het alleen vermoedt. Heb je hierover al contact gehad met de verkoper? Zou ik zeker doen. Misschien weet die iets meer.

Ik neem aan dat de buitenkippen net zo goed als de binnenkippen grit (kiezeltjes) kunnen pikken om het voer te malen.


Meer dan de kippen in de ren.
We zitten nu met angst en beven naar de overgebleven kipjes te kijken. Tot nu toe zien ze er normaal uit.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 13 dec 2017 19:48

De besmetting met marek gebeurt op jonge leeftijd. Bij acute marek voor de 8 weken. Bij klassieke marek heb je te maken met een klauwtje maken van de poot, poot strekken. Moeilijk lopen dus. Hiervoor zijn verschillende rassen gevoelig als ze niet hiertegen geënt worden. bv sebright, sabelpootjes,
Acute marek is een kunstmatige ziekte, hierbij zijn ingeënte kippen de besmettingsbron. Komt stof van ingeënte kippen bij jonge kuikens worden deze ziek. De ziekte verschijnselen zijn extra gevoelig voor allerlei ziektes. In Nederland wordt hiertegen heel weinig geënt, maar in België en Duitsland zoveel te meer. Daar worden veel kuikens nog in broederijen uitgebroed en ook ingeënt. Ook dierenartsen adverteren er om zoveel mogelijk kuikens te enten. Deze entstof wordt onder stikstof bewaard.

Riannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018 14:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Riannes » 07 jan 2018 21:50

Wij hebben hier een soortgelijk verhaal. In oktober vond ik een kloek dood in het hok. Ze had 7 kuikens. Gelukkig had ik broeds zijdehoentje die pleegmoeder wilde zijn. Ik had helemaal niets vreemds aan de kip gezien in de voorgaande tijd. Ze was precies 1 jaar oud. Na een tijdje (4weken) was 1 van de kuikens ziek. Door beide poten heen gezakt. Ik dacht toen niet aan Marek omdat de reflex bij valbeweging intact was. Het kuiken had kale plekken onder de vleugels. Heel apart. Het knapte na een week niet op en ik heb haar toen maar uit haar lijden verlost. Ongeveer 14 dagen daarna een kip van 6 maanden oud. Niet zo fit. Even naar binnen gehaald. Was verder niets aan te zien behalve een bleke kam en heel suf. Een uur later stierf ze spontaan.
Nu weer een week later heb ik weer een ziek kuiken. Nu ben ik echt bang dat het al die tijd toch Marek is. Want bij dit geval lijkt het daar wel heel sterk op.
Deze heeft een vuistje en een oog puilt uit. Morgen maak ik haar af. Ze kan slecht eten omdat ze steeds mispikt. Het gaat niet meer wat worden vrees ik.
Is het mogelijk dat er al die tijd Marek heerst? Gaat het dan niet veel te traag met het verloop van de slachtoffers? Dit is welliswaar de vierde zieke kip maar in een tijdsbestek van zo’n 3 maanden. De rest ziet er nog fit uit maar ik vrees wel..

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 07 jan 2018 23:50

Als je niet de mogelijkheid hebt om de kuikens te enten op de eerste dag, moet je alleen met oude kippen kweken; als het ras wat je hebt er voor gevoelig is.

Riannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018 14:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Riannes » 08 jan 2018 09:31

Ja, er van uitgaande dat er nu sprake is van Marek, kan ik wel vergeten om nog nestjes te laten uitbroeden zeker? Echt jammer..

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 08 jan 2018 09:50

Als je kuikens wilt; moet je een ras nemen wat daar niet gevoelig voor is. Heb vroeger ook sabelpootjes gehad. Zijn aan marek doodgegaan; mijn Brakels hadden er geen last van. Heb al meer als 45 jaar kippen; ik ent niet.

Riannes
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2018 14:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Riannes » 08 jan 2018 12:11

Ok dat schept hoop. Dan zal ik uitzoeken welke rassen beter bestand zijn. Brakels in ieder geval dus. Bedankt

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 08 jan 2018 13:16

Rassen die beter bestand zijn zijn oorspronkelijke rassen; dit zijn rassen die al eeuwen bestaan. Vroeger kon men niet enten. Het probleem marek is eigenlijk ontstaan door het enten. Zo zijn er nu rassen die later gekomen zijn; zo worden Barnevelders bij ons in de vereniging ook geent. Sabelpootjes en sebright zijn ook voor gevoeligheid bekend.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Eljeehaa » 09 jan 2018 11:18

In alle jaren dat ik sabelpoten eb, en dat zijn er nogal wat, heb ik nooit last van marek gehad. Ik heb wel eens Ukkeltjes gekocht en 1 ervan bleek occulaire Marek te hebben. (Niet dodelijk). Ik ent NIET tegen Marek. (Natuurbroeder) Ik heb ook wel eens gehoord, dat dat ook niet echt veel effect heeft. Niet elk kuiken wordt goed ingeënt. En ingeënte kuikens kunnen wel Marek krijgen, maar gaan er vermoedelijk niet dood aan. Het is dan wel een blijvend risico dat ze Marek doorgeven aan de andere kippen die in contact ermee komen. Als er eenmaal Marek heerst, dan is het bijzonder lastig weg te krijgen.
Trouwens ... bij sabelpoten een minder groot probleem dan bij een aantal andere rassen ....

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: ziekte van Marek

Berichtdoor Jan Sch » 09 jan 2018 11:38

Bij ons in de vereniging ken ik een fokker van sabelpootjes; deze laat al zijn kuikens de eerste dag inenten tegen marek. Anders blijven er geen over.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast