Welke beplanting

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kevmeister
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 08:26
Land: Nederland
M/V: M

Welke beplanting

Berichtdoor Kevmeister » 16 jan 2018 00:48

Mogelijk dat het al ergens gevraagd is, maar ik kon het niet vinden.
De giftige planten kon ik wel vinden op het forum, maar ik zou graag horen wat goede beplanting is voor in de ren.
Ik zou graag wat struikjes of kleine boompjes planten, maar heb werkelijk geen idee wat fijn en goed is voor de kippen.
Wie heeft hier advies voor?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke beplanting

Berichtdoor Trea » 16 jan 2018 08:55

Ik zou iig een makkelijke inheemse struik nemen en geen exoot. Dan heb je meer kans op insecten die in symbiose met de plant leven. Kijk of je iets kan krijgen via via of een biologische teler. Gif van planten mijden de kippen. Maar gif die gebruikt wordt bij de teelt niet.

Er zijn maar een paar soorten, zoals de gouden regen, die je beter kan mijden omdat ze heel giftig zijn. Welke dat precies zijn weet ik zo niet. Maar de lijstjes die ik her en der tegenkom bevatten vaak planten die voor de mens giftig zijn, ook al staat er bij dat ze giftig zijn voor vogels (copy - paste? )

Koop je toch bij een tuincentrum, zet dan de eerste een stuk gaas rondom de nieuwe aanplant. Dat is sowieso handig als ze de struik lekker vinden

Wil je struiken waar de kippen van kunnen eten? Of juist die ze heel laten?
De eetbare struiken die ik heb staan zijn aalbes en kruisbes. De laatste is voor mezelf niet handig vanwege de doornen. Er staan ook nog een riebes en een laurierkers. De laurierkers vinden ze fijn om onder te schuilen.
Ook liguster en andere makkelijk te snoeien struiken kun je prima planten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke beplanting

Berichtdoor Isabel » 16 jan 2018 08:56


Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Welke beplanting

Berichtdoor Fryske » 16 jan 2018 09:38

Ik heb Hortensia's geplant, fruitboompjes, olifantsgras. Het gras moet steeds even beschermd worden als het net uitloopt. Is een probeersel, kan namelijk behoorlijk groot worden en gebruikt worden als haksel voor het nachthok. Daarna blijft het redelijk staan. De hortensia's komen komen ze eigenlijk niet aan...

:gossip:

Kevmeister
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2017 08:26
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welke beplanting

Berichtdoor Kevmeister » 16 jan 2018 23:56

Bedankt voor jullie snelle reactie. Hier kan ik mee vooruit

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke beplanting

Berichtdoor braser » 17 jan 2018 22:16

Ik heb ook een Hortensia staan.
En een stokroos en hedera.
Hedera eten ze niet van en ze leggen er eieren onder.
Zit ook wel eens een wilde eend te broeden.
Coniveer is ook prima plant voor in de ren.
Ik heb vorige week nog een gekregen kerstboompje met kluid in de ren gepoot.
Is ook wel grappig.
Voorheen had ik een rode bessenstruik in mijn ren daar klommen de kippen in om bessen te eten. Is ook wel leuk.
Helaas is die struik vermoord door mijn konijnen.
Maar ik ga er zeker weer een keer eentje neerzetten als ik geen konijnen meer heb.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten