Zandbodem in hok/binnenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Roan12 » 15 jan 2018 19:45

Ik ben van plan om mijn huidige kuikenhok af te breken en deze te vervangen voor een iets luxer, beter gebouwd hok. Deze zal uit twee verdiepingen bestaan. Op de begane grond wil ik een zandbodem neerleggen van een fijne korrel. Ik hoop op deze manier kosten uit te sparen omdat ik dan minder strooisel hoef te gebruiken. Daarnaast denk ik dat het minder stof geeft en nog steeds makkelijk schoon te maken is, door bijvoorbeeld even te harken of te zeven.

Vervolgens is het plan om op de eerste verdieping de jongste kuikens te houden, in ieder geval van dag 1 tot minimaal 6 weken oud. Mogelijk ook met zandbodem maar daar twijfel ik nog over. Misschien dat ik voor deze leeftijd toch gewoon strooisel gebruik. Beneden op de begane grond zullen de jonge dieren vanaf 10 weken komen lopen. Daar wil ik dus zand voor gebruiken en verwacht dat dit op deze leeftijd geen problemen moet geven. Deze dieren zullen immers ook al een tijd buiten komen.

Wie heeft er ervaring bij het gebruik van een zandbodem, met name in een binnenhok. Wat voor een soort zand gebruik je en wat is je ervaring met schoonmaken etc.? Wie heeft er ervaring met zand bij hele jonge kuikens?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Isabel » 15 jan 2018 19:57

In de ren buiten heb ik speelzand liggen: de dames nemen daar vaak een zandbak in en kunnen er goed in "scharrelen". Qua schoon houden valt het daar mee. Ook geeft het geen stank door de uitwerpselen.
In het nachthok was het een ander verhaal en ben ik een paar weken geleden overgestapt op zaagsel. Het zand begon op een gegeven moment erg te stinken door de uitwerpselen.

Met de combi kuikens en zand, en dan het zand wat jij wil gebruiken, heb ik geen ervaring. :-)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Trea » 15 jan 2018 20:26

Ik had voor mijn kuikens :
- strooisel waar het nestje was
- een oude handdoek in uitloopruimte waar ze de eerste week bleven.
- zand (speelzand gemeng met aarde) op de begane grond in de overdekte ren waar ze na een week naartoe gingen voor de eerste uitstapjes.
- gras en aarde in de open ren (vanaf ca 3 weken bij mooi weer)

Handdoek was fijner dan strooisel. Lekker stroef om op te lopen. Eten en drinken bleef schoon.

Het zand beviel mij heel goed. Maar ik weet niet of dat ook fijn is voor hele kleine kuikens. Het gras beviel de kippen het best.

De hobbyhouder waar ik de kuikens kocht werkt altijd met verplaatsbare hokken op t gras. Dan hoef je niks schoon te maken.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Fryske » 15 jan 2018 20:28

Zand (met daar diatomeeënaarde door) gebruik ik zo gauw het een beetje voorjaar wordt. Bevalt heel goed. Ik heb er zgn bollenbakken in staan daar zit een gaasbodem in waardoor ik het hok heel simpel van mest kan ontdoen. Als het te nat/koud wordt stap ik toch weer over op hennepvezel.

Helaas geen ervaring bij kuikens.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Roan12 » 15 jan 2018 20:39

Bedankt voor jullie input! Voor de duidelijkheid het hok komt in een tuinhuis te staan. Hier wil ik dan eventueel gebruik gaan maken van een zandbodem. Misschien dat ik dit dan sowieso voor de oudere kuikens wil proberen. De bodem is er ook snel weer uit en kan altijd weer terug naar strooisel.

Een kloek met kuikens loopt in het voorjaar ook buiten op zand en aarde. Dus ik verwacht dat het bij hele jonge kuikens niet echt een probleem is. Maar een klein verschil is dat kuikens uit de broedmachine geen kloek hebben en dus zelf uit nieuwsgierigheid wel dingen uitproberen. Ik weet niet of zand dan eventueel een probleem gaat vormen.

Bij veel vogels (binnen; kanaries, parkieten etc.) gebruiken ze schelpenzand. Hier komt mijn idee ook vandaan. Even zeven en de rommel is er weer uit. Maar dit is dan weer te kostbaar om te gebruiken op een oppervlakte bijna 2,5 m2, als je ook nog een goede laag wilt. Misschien zelfs het dubbele aan oppervlakte. Dan is brekerzand of speelzand veel goedkoper.

Gebruik jij naast Diatomeeënaarde nog ander "speciaal" zand Fryske?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor jantien » 15 jan 2018 20:40

Ik heb geen enkele ervaring met kuikens levend op een zandbodem.
Mij lijkt zaagsel altijd lekker warm en zacht voor de kleintjes en zie dat ze er graag in spelen, dus dat heb ik nooit veranderd.
Natuurlijk stoft het wat, maar zeker bv. De ploposan zaagsel stoft niet tot bijna niet en is heel zacht voor de kuikens.
Daarbij vind ik dat de poepjes daar goed mee worden opgenomen wat geen stank geeft en heel makkelijk schoon te maken is.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Fryske » 15 jan 2018 20:59

Voor in het nachthok gebruik ik gewoon geel zand. Onze kuikens hebben buiten natuurlijk wel zand en gras. Maar als ze nog in de kooi zitten dan denk ik ook dat hennepvezel, of iets wat er op lijkt een stuk aangenamer. Mede ook om de reden die Jantien noemt. Hennepvezel neemt heel heel veel vocht, heel snel op.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor Roan12 » 16 jan 2018 19:46

Ik heb hier en daar nog wat navraag gedaan. Het lijkt er op dat, ondanks dat het mij theoretisch een goed idee lijkt, dit dus in de praktijk anders uitpakt. Ik hoor meer dat een zandbodem snel gaat stinken door de uitwerpselen. Ondanks dat dit toch regelmatig schoongemaakt wordt door middel van zeven. Dit doet mij alleen maar meer twijfelen aan het idee en ik denk dat ik het hierom ook niet ga doen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor tuff cookie » 17 jan 2018 05:49

Ik heb wel gehoord dat pas geboren kuikens (zonder kloek) zand gaan eten en dan verstopping kunnen krijgen. Zelf heb ik het nooit geprobeerd. Ik gebruik voor pas geboren kuikens grof stro, daar vallen de poepjes als het ware doorheen.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in hok/binnenhok

Berichtdoor braser » 17 jan 2018 13:09

Ik gebruik brekerzand in de buitenren.
Ook omdat hier kleine steentjes inzitten die ze graag oppikken in plaats van grit.
Ook hier nemen ze graag een zandbad in.
Schoonmaken doe ik met een bladhark.
Haal je een hoop strond mee weg.
Binnenhok gebruik ik beukensnippers.
Zit wat minder stof in dan zaagsel.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten