Zandbodem in ren vies

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 23 jan 2018 21:17

Goedenavond ik zit met een probleem , mijn 3 krielkipjes piepen niet in de ren ,maar ze plassen er wel ,nu is de zandgrond nog erg hard ,maar soms dan woelen ze wat rond ,en dan stinkt het heel erg als de grond los komt .
Het ruikt naar een riool zo heftig ,ik ben bang voor het warme weer wat gaat komen .
Weet iemand misschien een simpele oplossing , er ligt dus alleen zand in de ren ,jachthond zaagsel en stro , daar leggen ze ook hun ei , ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen ,dank u Lies

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Kip La La » 23 jan 2018 22:03

Ik heb je vraag even in een apart topic geplaatst.

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 23 jan 2018 22:14

DANK JE

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor braser » 23 jan 2018 22:55

Mijn kippen piepen ook niet in de ren.
En ze leggen ook een ei in mijn jachthond
;)

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Tokkietjes » 23 jan 2018 23:11

Hier scheppen we het zand van de ren eruit en doen er dan een laag schoon in. Of we doen er wat anders in wat makkelijker schoon te houden is, zoals koolzaadstro. Met een bladerhark en een sneeuwschep haal ik alles eruit en dan doe ik er weer nieuw in. Maar die van mij poepen wel in de ren ondanks dat die altijd open staat en ze hectares hebben om zich te vermaken. :duimneer: Dus ik maak de ren wel regelmatig even schoon.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 23 jan 2018 23:37

M.i. Moet je wel een hele grote ren hebben (met gras) om te voorkomen dat de grond vies wordt en gaat stinken van de kippenpoep. Je kunt de grond een paar keer omscheppen. Maar uiteidelijk zul je de bovenlaag toch moeten vervangen of de kippenren moeten verplaatsen.

Ik ben erg benieuwd wat die jachthond tussen het zaagsel,doet? :party:

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 23 jan 2018 23:48

Hahaha de jachthond lees ik nu ook pas ,en moet zijn nachthok , :gulzig:
Bedankt voor jullie reacties

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 23 jan 2018 23:54

Ik zal ze dan helaas weg moeten doen ,ik kan het zelf niet omscheppen ,en ik ken niemand die dat zou doen , ik ga een ze dan een goed adres geven , ze hebben het zeer goed bij me ,maar dit kan ik niet aanzien , bedankt verder

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 10:57

Trea schreef:M.i. Moet je wel een hele grote ren hebben (met gras) om te voorkomen dat de grond vies wordt en gaat stinken van de kippenpoep. Je kunt de grond een paar keer omscheppen. Maar uiteidelijk zul je de bovenlaag toch moeten vervangen of de kippenren moeten verplaatsen.

Ik ben erg benieuwd wat die jachthond tussen het zaagsel,doet? :party:


óf elke keer een nieuwe laag erop. maar dat gaat ook maar "tot op zekere hoogte". Vervangen is het beste. Ik weet niet hoe groot je ren is, maar je kunt ook grasmatten halen en erin leggen.
Als je plaats genoeg hebt, zou je eraan kunnen denken om de ren te delen. Dan laat je om beurten de kippen in de éne en andere ren en doe je onderhoud in de lege (graszaad, struikjes, boompjes). Hoe meer grond met wortels hoe langer het zand wegblijft en hoe meer pies en poep "biologisch wordt verwerkt".

Ik ben een beetje maf .... ik ga met enige regelmaat de kleine ren in met een oude stofzuiger en poepruimer. Zelfs de kippen kijken met meelij naar me en je ziet ze denken "daar heb je die arme maf weer".

Oh ... ik laat het verwijderde zand buiten liggen, nat twee jaar en grondvermenging kan het worden hergebruikt.

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Tokkietjes » 24 jan 2018 11:01

Zand is vrij zwaar om weg te scheppen. Daarom kun je er beter wat lichter spul in doen. Als je dat er regelmatig uit haalt en ververst is het helemaal niet zo zwaar en niet zoveel werk. Maar je had er voordat je kippen ging nemen niet over nagedacht dat ze ook poepen en piesen? Beetje apart om de kippen weg te doen omdat ze de ren vies maken.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten