Zandbodem in ren vies

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 24 jan 2018 16:12

Voor iedereen die goed advies heeft gegeven ,dank je voor jullie fijne goede reacties,
Ik heb inmiddels een super goed adres gevonden ,en ik doe ze daar met veel plezier heen .
Ze gaan het heel goed en gezellig krijgen ,met heel veel andere dieren , kippen hanen ,geiten ganzen ,en nog veel meer .
Beter adres kunnen ze niet krijgen ,ik hou van mijn meisjes ,vandaar deze super plek voor hun .
BIJ mij hadden ze het ook heel goed , maar elke kip verdient een goed leven tot hun dood .


Bedankt Lies

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 24 jan 2018 16:23

@ lies, fijn.

@ljh, Ik ben maar eens gaan googelen op zand omdat ik ook geen expert ben. Er bestaan dus heel veel soorten zand. Schelpenzand is waarschijnlijk iets anders dan het rivierzand dat ik bedoel. Dat wordt ook niet onder die naam op de website verkocht. Gewonnen rivierzand wordt gezeefd in verschillende korrelgroottes voor verschillende toepassingen. M.n. De Maas en de Rijn leveren veel rivierzand voor allerlei toepassingen.

Drainagezand bestaat wel als naam voor zand voor toepassingen waar een blijvende doorlaatbaarheid belangrijk is. Dit wordt ook gebruikt voor paarden.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 16:41

Trea, schelpenzand wordt vaak gebruikt in vogelkooitjes. Duur spul en volgens mij "familie" van het diatomeeëmzand. Het is min of meer het zand van het strand ...

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 16:42

Maaszand is het metselzand .... gebruikt bij woningbouw.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor braser » 24 jan 2018 22:13

tuff cookie schreef:wij wonen ook in een moerassig veen gebied. Ik heb het zo opgelost met de ren.
Ophogen dan stoeptegels leggen en een beetjes schuin af laten lopen zodat het water weg kan. Daarna een laagje zand erop en dagelijks de poep opruimen. Zand vernieuwen hoeft dan eigenlijk niet. Oké je hebt er wel werk aan maar op deze manier wordt het leefbaar.


Zo doe ik het ook.
Twee keer per jaar het zand vernieuwen.
Tussendoor schep ik t nog wel eens om en zitten er zelfs wormen tussen wat een feest is voor de kipjes!
Ik gebruik dan wel brekerzand.

Heb wel eens last van een schimmel maar dat is meest rond 5 december ;)

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 22:23

Brekerzand is veegzand ... voor tussen de tegels en straatstenen ... ook al geprobeerd ... zonder tegels, dat wel ... en ik koop eerst een werkbare hoeveelheid (20 kg) ... maar was bij mij geen succes. Beter als gewoon zand minder als metselzand - en veel minder dan schelpenzand.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor braser » 24 jan 2018 22:31

Kip La La schreef:Maar even buiten alles om; kippen poepen en plassen in één keer, dat is het zwart en het wit van de poepjes.
Dus niet apart urineren en poepen.


Dat dacht ik ook.
Snapte die gedachte ook niet helemaal :roll:

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor braser » 24 jan 2018 22:36

Eljeehaa schreef:Brekerzand is veegzand ... voor tussen de tegels en straatstenen ... ook al geprobeerd ... zonder tegels, dat wel ... en ik koop eerst een werkbare hoeveelheid (20 kg) ... maar was bij mij geen succes. Beter als gewoon zand minder als metselzand - en veel minder dan schelpenzand.


Kan je niet een stukje gronddoek neerleggen en dan twee zakken zand er op gooien.
Misschien blijft het dan wat losser en schoner.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 24 jan 2018 22:47

Heb wel eens last van een schimmel maar dat is meest rond 5 december

:stoel:

Bij mij werd de grond ook vies. Mede omdat de kippen vaak in de ren moesten blijven (afschermplicht/moestuin van de buren). En omspitten leverde na 3 keer geen frisse grond meer.

Daarom heb ik ren vergroot. De kippen zitten nu graag in het nieuwe stuk. Het oude stuk heeft nu meer kans om weer te herstellen. Extra meters scheelt sowieso in vervuiling.

Maar als iemand ervaring opdoet met speciaal drainagezand in een buitenren hoor ik dat graag.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 23:21

braser schreef:
Eljeehaa schreef:Brekerzand is veegzand ... voor tussen de tegels en straatstenen ... ook al geprobeerd ... zonder tegels, dat wel ... en ik koop eerst een werkbare hoeveelheid (20 kg) ... maar was bij mij geen succes. Beter als gewoon zand minder als metselzand - en veel minder dan schelpenzand.


Kan je niet een stukje gronddoek neerleggen en dan twee zakken zand er op gooien.
Misschien blijft het dan wat losser en schoner.


ja, dat zou ik kunnen, maar als ik gronddoek gebruik, dan trekt het water al helemaal niet de grond in ... en dat is nou net het probleem: Het blijft te lang staan of vastzitten in de bovengrond, waardoor het opgehoogde zand vieze modder wordt en wegspoelt .... De ondergrond is te veel verzadigd ... het zakt niet echt weg. Dus telkens als ik het ophoog, tot nu toe het enige dat echt werkt - en dat kan met gewoon zwart zand net zo goed als met metselzand - moet ik aan het ophogen blijven. Daarom heb ik er ook wat boompjes in geplant (naast het feit dat het een goede schuilplek is voor de kippen) en ga ik toch weer graszoden plaatsen, dat houdt de grond beter vast. En nu leg ik - om de kippen droge voeten te gunnen (ze hebben allemaal beenbevedering) wat groene tapijten. Maar ik heb tot nu toe niets kunnen vinden wat de grond droog maakt / houdt, geen chemische troep is en werkt (en betaalbaar is).


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten