Mijn eerste kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11744
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor jantien » 24 jan 2018 09:21

Hoe breed je het zelf wilt hebben maw dat maakt niet veel uit, als het maar stevige planken zijn.
Mijn planken zijn zo'n 20 cm breed, daar kunnen ze heerlijk op zitten met hun grote lijf.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 24 jan 2018 17:11

Hier is m’n nieuwe tekening. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor RodrigoCosta » 24 jan 2018 17:15

Ziet er goed uit volgens mij. Let wel op dat je je zitstok lekker ruim maakt, ik merk bij mij (en ik ben een beginner) dat ze vaak veel meer ruimte gebruiken dan de aangeven centimeters. Bij mij hebben zeventien kippen een meter of 8 aan zitstok. Zijdehoentjes zitten daar ook gewoon op trouwens, best bijzonder. Ventilatie is heel belangrijk en kan niet groot genoeg zijn. Legkasten zitten bij mij iets van de grond, dat heb ik later aangepast omdat ze dat toch fijner lijken te vinden.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 24 jan 2018 17:26

Ik kan de zitstok ook langs de hele lengte doen. Dan kunnen ze kiezen of ze de mestplan kiezen om te slapen of om op te liggen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 24 jan 2018 18:31

De zitstok ziet er heel kort uit. Wat Rodrigo zegt, zitstok ruim ben ik helemaal mee eens. Ik merk dat sommige kippen een beetje afstand willen houden van de andere kippen, misschien rangorde.
Het ventilatierooster op de tekening, zit die in de achterwand of in de deur ? In het geval van de deur zou het wel kunnen doordat het kippenluikje dicht bij de wand van de deur zit. In de achterwand zou je tocht krijgen naar het kippenluikje.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 24 jan 2018 18:35

Zitstok had ik kort getekend omdat de Brahma’s er niet veel gebruik van zouden maken. Maar het is een kleine moeite deze door te trekken over de hele lengte. Mochten ze het niet gebruiken gaan ze er maar achter zitten op de plank.
Het ventilatierooster zit inderdaad in de deur.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 24 jan 2018 19:02

:duimop:

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor braser » 24 jan 2018 22:50

Bij mij zitten de braahms en de orps gewoon op stok. Vurenhoutenbalk 44mm x 70mm (ook wel twee en drie genoemd) op 1 hoogte 20 cm van vloer af.
Bodem van het nachthok staat wel op 1 meter hoogte.

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor RodrigoCosta » 25 jan 2018 08:40

VanHondTotKip schreef:Zitstok had ik kort getekend omdat de Brahma’s er niet veel gebruik van zouden maken. Maar het is een kleine moeite deze door te trekken over de hele lengte. Mochten ze het niet gebruiken gaan ze er maar achter zitten op de plank.
Het ventilatierooster zit inderdaad in de deur.


Waarom zouden de brahma's er geen gebruik van maken? Mijn brahma's zitten gewoon op stok elke avond hoor en die stok zit een meter hoog, komen ze probleemloos op.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Fryske » 25 jan 2018 10:23

Haha....mijn orpies zijn schijnbaar erg aan elkaar gehecht. Letterlijk en figuurlijk! In één hok 2,5 meter stok en 9 volwassen hennen met een haan. En nog kunnen er wel een stuk of wat bij :-D

Denk dat er zeker een meter van stok onbezet is :gutgut: Ze kruipen altijd dicht tegen elkaar aan.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten